• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Omzetten van Standaard waarde naar Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

sfkpeters

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2016
Berichten
1
Beste,

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een grote lijst met datums die vanuit een tekstbestand naar Excel zijn omgezet.
De datums zijn in 2 vormen ingebracht: datums met - en datums met /.
De datums met - worden niet gezien als de waarde Datum wat het volgende probleem oplevert.
Wanneer ik wil filteren op een datum vanaf (11 november), ziet hij de - waardes niet als datums.
Hierdoor krijg je een gigantisch lange lijst van datums te zien.
De vraag: Hoe zet ik deze - datums om naar / datums en dat hij bij het filteren deze ook ziet als datums i.v.p. Standaard waarde (in VBA). (zie afbeelding lijst)
2016-11-14 16_20_54-exporttekstexceltest - Copy.xlsm - Excel.png
Voorbeeld:
22-10-2010
31-07-2012
25-09-2012
26-06-2009
14-04-2008
5/8/2009
1/9/2016
11/8/2009
1/9/2016
1/7/2016
21-11-2016
21-11-2016
 
Laatst bewerkt:
Wat jij de standaard waarde noemt bij die datums met een - erin ZIJN echte datums. Die datums met een / zijn tekst strings en geen datums waarmee je kan rekenen. Leg dus eerst uit wat je uiteindelijke doel is met die datums.
 
In een hulpkolom - afhankelijk van je land/regio-instellingen - kun je proberen:
=ALS(ISGETAL(A2);A2;DATUMWAARDE(A2)), of
=ALS(ISGETAL(A2);A2;DATUMWAARDE(SUBSTITUEREN(A2;"-";"/")))
en kopiëren naar beneden. Het resultaat kun je dan weer terugkopiëren met alleen waarden.

Let op dat dag/maand niet verwisseld worden. In jouw voorbeeld is met de datums met "/" niet duidelijk of het D/M/J of M/D/J is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan