• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen bedragen wanneer meerdere criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

robske78

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Berichten
164
Ik heb een excel sheet met 2 bladen.

Op het ene blad staan maanden en een soort post letter A t/m F in kolom A.

Ik wil graag alle prijzen van een maand en die aan de letter voldoen bij elkaar optellen.

Bijgesloten een voorbeeld sheet en ingevuld in B2 de totaal prijs van alles A's die in de juiste maand vallen van Blad 2.
Hier ben ik voor op zoek naar een formule.

Bekijk bijlage Testmij Sheet.xlsx
 
In jouw voorbeeld voldoet deze:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND(Blad2!$A$2:$A$26)=MAAND(B$1))*(Blad2!$B$2:$B$26=$A2)*Blad2!$C$2:$C$26)
Een draaitabel is ook een mogelijkheid (zie bijlage)
 

Bijlagen

  • Testmij Sheet (AC).xlsx
    22,3 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Goeie... dat mag TS nog even aangeven. Zag inderdaad dat januari's van verschillende jaren in de reeks staan.

Uitgebreide versie:
Code:
=SOMPRODUCT((JAAR(Blad2!$A$2:$A$26)=JAAR(B$1))*(MAAND(Blad2!$A$2:$A$26)=MAAND(B$1))*(Blad2!$B$2:$B$26=$A2)*Blad2!$C$2:$C$26)
 
Laatst bewerkt:
In B2 en verder..
met sommen.als

Code:
=SOMMEN.ALS(Blad2!$C$2:$C$26;Blad2!$A$2:$A$26;">="&B$1;Blad2!$A$2:$A$26;"<="&LAATSTE.DAG(B$1;0);Blad2!$B$2:$B$26;Blad1!$A2)
 
Of
Code:
=SUMPRODUCT((TEXT(Blad2!$A$2:$A$26;"mmjj")=TEXT(B$1;"mmjj"))*(Blad2!$B$2:$B$26=$A2)*(Blad2!$C$2:$C$26))
 
Is "mmjj" niet taalgevoelig?→ "mmyy".
 
Alles wat je tussen text(Var,"") zet is taalgevoelig. De ingestelde taal in Windows bepaald volgens mij of je jj of yy moet gebruiken net als de seperator ',' of ';' in formules. De taalinstelling van Office staat er dus een beetje los van.
 
Wist ik al. ;)
Ik vermijd daarom zulke formules altijd graag.
Je kan het niet delen met de verschillende taalversies van andere gebruikers.
 
Tenzij je de formule in een voorbeeld bestand plaatst, dan past excel dat automatisch aan.
 
Dat gebeurt met tekst tussen dubbele quotes niet @emields.

Onderstaand stukje wordt niet omgezet.
"mmjj" → "mmyy"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan