• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van unieke waarden met een voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedemiddag,

Ik loop vast in Excel en hoop dat een oplossing mogelijk is. Bijgevoegd een vereenvoudigd bestand, hieronder de vraag:

- Ik wil graag het bedrag (kolom L) optellen indien kolom B aan een voorwaarde voldoet. In dit geval is de voorwaarde dat de waarde in kolom B: "Soort 1" is
- Bovenstaande is nog eenvoudig, maar onder kolom G staan dubbelingen. Ik wil dat Excel de waarde maar één keer meeneemt
- In dit voorbeeld zou Excel dus op moeten tellen het bedrag in kolom L van rij 2,4,5,6. Deze 4 rijen voldoen namelijk aan de waarde in kolom B met "Soort 1" en telt dubbelingen in kolom G niet mee

Ik hoop dat ik het zo helemaal duidelijk uitgelegd heb. Heeft iemand hier een oplossing voor, zonder de optie dubbele waarden verwijderen te gebruiken?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    9,5 KB · Weergaven: 28
Geeft deze de gewenste resultaten?
Code:
=SOM((B2:B12="Soort 1")*ALS.FOUT(1/AANTALLEN.ALS(B2:B12;"Soort 1";G2:G12;G2:G12);0)*(L2:L12))
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter.
 
Bedankt voor het (snelle) antwoord. Deze werkt perfect!

Met 20.000 regels duurt het wel lang voordat de berekeningen klaar zijn; het bestand gaat naar 40.000 regels, ik hoop dat dit geen probleem gaat zijn. Is dit ook zonder een matrix formule op te lossen (om snelheid te winnen)?

Tot slot, is het eenvoudig uit te leggen wat de formule doet/ waarom deze werkt? Dan kan ik dit wellicht in de toekomst ook zelf.
 
Als je geen matrixfunctie wilt is een hulpkolom naast de tabel een optie, maar ja, daar staat dan 40.000x een AANTALLEN.ALS functie in. Dat werkt ook niet snelheidsbevorderend....

Het demonstreert wel hoe de functie hierboven werkt. Stel: de combinatie "Soort 1/artikel 1/€ 1000" komt 4x voor, dan telt de formule elke keer € 250 bij de som op. In totaal wordt de combinatie dan slechts 1x meegeteld...
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (2) (AC).xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 33
Oke, helder. Hier kan ik zeker mee vooruit, dan vraagt het soms maar wat geduld van mij.

Dank voor de oplossing!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan