• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen verschillende waarden en kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartwillemsbosc

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2009
Berichten
13
Goedemiddag dames en heren,

Ik zit met mijn handen in het haar. Ik heb een excel bestand gemaakt waar wekelijks prestaties van medewerkers worden bijgehouden. Dus een blad met maandag t/m zondag per medewerker de gewerkte uren en behaalde normen. Aan het einde van de week wil ik van elke medewerker in het overzicht zijn totaal zien van die week.

Tot zo ver was het niet moeilijk... Maar niet iedere persoon werkt op de zelfde dag. Er zit dus geen vaste volgorde in de lijst van medewerkers, de formule moet dus eerst de medewerker zoeken, en dan zijn normen van de dagen die deze medewerker gewerkt heeft optellen.

Wie weet hier een tip of oplossing voor?
 
Is zo een beetje lastig om een passend antwoord op te geven.
Werk je met Excel 2007 dan is wellicht de functie SOMMEN.ALS() een oplossing.
In Excel 2003 de functie SOMPRODUCT().

Stuur ander even een bestandje mee ontdaan van privé gegevens.
 
Is zo een beetje lastig om een passend antwoord op te geven.
Werk je met Excel 2007 dan is wellicht de functie SOMMEN.ALS() een oplossing.
In Excel 2003 de functie SOMPRODUCT().

Stuur ander even een bestandje mee ontdaan van privé gegevens.

Ik heb excel 2007

Zie bijlage, in AQ moet dus een totaal van Maandag t/m vrijdag komen.
De namen van de medewerkers zijn vervangen door A, B, C, etc...
 

Bijlagen

  • test forum.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 73
Een vraag naar de bekende weg. Is de format die is opgesteld verplicht ?

Mocht dit niet zo het geval zijn, dan lijkt mij een kleine aanpassing sneller.


Datum Naam Afdeling Uren Colli Norm %

of

Week Dag Naam Afdeling Uren Colli Norm %



Draaitabel overheen en de totalen zijn zichtbaar. Meteen mogelijkheid voor maand etc.
 
Op blad2 zie je een andere opstelling die een analyse makkelijker maakt
 

Bijlagen

  • test forum(rdg).xls
    43 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Een vraag naar de bekende weg. Is de format die is opgesteld verplicht ?

Mocht dit niet zo het geval zijn, dan lijkt mij een kleine aanpassing sneller.


Datum Naam Afdeling Uren Colli Norm %

of

Week Dag Naam Afdeling Uren Colli Norm %



Draaitabel overheen en de totalen zijn zichtbaar. Meteen mogelijkheid voor maand etc.

Ik werk liever niet met draaitabellen. :eek:
 
Kijk eens of dit is wat je wilt.
Gen het met rdg1314 eens dat de opbouw anders moet.
 

Bijlagen

  • Kopie van test forum.xlsx
    13 KB · Weergaven: 54
Dank jullie wel, jullie hebben me een goed eind op weg geholpen. :thumb: In de praktijk heb ik ongeveer 30 - 40 mensen per dag die aan het werk zijn. is er in excel ook een manier om de unieke mensen er uit te filteren?

Nu sorteer ik ze eerst op naam en dan haal ik de dubbele er uit. Dit t.b.v. het totale overzicht per week per medewerker. Dit is foutgevoelig en lijkt me een omweg.

Is er een andere mogelijkheid voor?
 
Nu sorteer ik ze eerst op naam en dan haal ik de dubbele er uit. Dit t.b.v. het totale overzicht per week per medewerker. Dit is foutgevoelig en lijkt me een omweg. Is er een andere mogelijkheid voor?
Bij de opstelling die ik suggereer, is dat niet nodig en kun je simpel een weekoverzicht per medewerker en per dag maken.
 
Maar het komt regelmatig voor dat in bijv. week 12 andere mensen gewerkt hebben dan in week 11, of dat er nieuwe mensen bij komen. Deze mensen moeten ook vermeld worden in het overzicht van wat een medewerker totaal loopt.

Ik heb nu de mensen van vorige week op een rij (blad 1) en de gegevens van vorige week (blad 2) automatisch er achter gezet. Nu zijn er deze week (blad 3) nieuwe namen bijgekomen en deze moeten ook in deze rij komen te staan. Maar hier zal niks anders op zitten dan deze met de hand er tussen te zetten?

BVD
 
Om een lijst met unieke namen samen te stellen uit verschillende bereiken op verschillende sheets, gebruik ik de volgende formule:
{=UNIQUEVALUES(ARRAY.JOIN(Sheet1!A2:A11;Sheet2!A2:A11;Sheet3!A2:A11))}
Deze moet ingebracht worden als multi-cell matrixformule.
Om over deze functies te beschikken moet echter de Add-in "Morefunc" geinstalleerd zijn, ze zitten niet standaard in Excel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan