Oriënterende vragen over Acces mogelijkheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.

CCGCMSROT

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 sep 2016
Berichten
1
Beste Helpmij-ers?

Als eerste wat fijn dat er een plek is om met dit soort vragen aan te komen. Bij voorbaat bedankt voor uw tijd.

Ik heb wat vragen over de mogelijkheden van ACCES. Ik ben zelf bekend met Word en Excel voor werkzaamheden maar ben sinds kort aan de slag bij een maatschappelijk re-integratie bedrijf, wat recent zoden aan de dijk heeft gezet en nog niet veel heeft in termen van automatisering en consolidatie. Gezien we niet veel middelen hebben om te outsourcen wil ik kijken of wij OFFICE acces kunnen gebruiken voor onze doelen. Die kern punten wil ik u presenteren en dan om uw mening vragen of dat ACCES een goed middel is om dit op gang te zetten voor een 'klein bedrijf'. En gelijk waar ik zelf-studie materiaal kan vinden voor het volgende:

  • Een database voor opslaan van persoon-gegevens van klanten en losse (lege)digitale formulieren die digitaal ingevuld moeten kunnen worden maar ook uitgeprint met lege velden.
  • Mogelijkheid dat er verschillende niveau's zijn voor delen van de informatie. Tussen Inkijk, contact gegevens en 'superuser' (of terwijl casemangers.)
  • Informatie van persoon-gegevens moeten door meerdere soorten formulieren toegevoegd, opgevraagd, gewijzigd kunnen worden worden.
  • Formulieren moeten uitgeprint kunnen worden met juiste vormgeving voor a-4. Inclusief standaard informatie velden zoals onze regels en de rechten van de klant.
  • Er moeten notities en verslagen opgeslagen te kunnen worden, onder klantnummers/namen. Om afspraken en verslagen op te slaan. Dit kan mogelijk ook via een cloud server met losse bestanden maar de mogelijkheid dat toe te voegen aan database is zeer gewenst.
  • Mogelijkheid om klanten te verbinden als items voor Outlook of hun outlook contact te verbinden met het database?
  • Lees en wijzig mogelijkheden vanaf Android en mogelijk Apple tablets (voor poging tot paper-less).

Dus dat is het in het kort wel wat we zoeken. Ik zal hier nog even op verder gaan maar voor de gene die daar genoeg aan hebben, zie ik uw antwoord graag tegemoet!

Mijn idee zelf was dus dat we een database nodig hebben waarbij de velden gemaakt kunnen worden met relevante informatie. Die velden benoemen en die (mogelijk) door digitale formulieren weer op te laten vragen. Ik vernam namelijk dat er formulier gemaakt konden worden met ACCES. Ik heb geen ervaring met ACCES zelf en zou eerst willen weten of dit allemaal mogelijk is. Het is ook van belang dat sommige velden opgevraagd kunnen worden en andere alleen door mensen met de juiste machtigingen. Het gaat namelijk om een assistent die vooral voor de communicatie toegang moet hebben tot telefoon nummers en email adressen die zijn vrij gegeven. Het zou fijn zijn als we dit in het zelfde systeem kunnen zetten als de contracten en logboeken. Informatie, tips of vragen welkom.

Nogmaals bedankt voor uw tijd.

-Charles
 
Ik heb nog geen tijd gehad om inhoudelijk op je vraag te reageren, en anderen blijkbaar ook niet :). Maar een aanzetje kan ik je uiteraard wel geven. Je wilt best een compliceerde database hebben/maken, en dat gaat dan uiteraard niet zomaar; daarvoor heb je wat Access kennis nodig. En inzicht in de werkstromen en processen die je wilt kunnen bedienen. Als kernwoord zou ik zeggen: je wilt een CRM systeem. En dat kan best in Access, Microsoft heeft daar zelfs een prachtig voorbeeld voor gemaakt (Klantsysteem).

  • Een database voor opslaan van persoon-gegevens van klanten en losse (lege)digitale formulieren die digitaal ingevuld moeten kunnen worden maar ook uitgeprint met lege velden.
Daar zit m.i. al een vreemde kronkel die ik niet kan plaatsen in een werkproces: lege formulieren die digitaal ingevuld kunnen worden? In Access maak je formulieren op basis van een bestaande tabel, en met het formulier bekijk je de bestaande records, of maak je een nieuwe aan. Maar je hebt dus in beginsel geen lege (al dan niet digitale) formulieren (nodig). Laat staan lege formulieren die je afdrukt.... Daar heb je dan namelijk helemaal niks aan! Want als de gegevens niet in de database staan, krijg je ze er ook nooit meer uit. Tenzij iemand ze overtypt. En dat is een werkwijze (proces) die je zoveel mogelijk moet zien te vermijden, en al helemaal niet in je Functioneel Ontwerp als optie moet gebruiken.

  • Mogelijkheid dat er verschillende niveau's zijn voor delen van de informatie. Tussen Inkijk, contact gegevens en 'superuser' (of terwijl casemangers.)
Een database is prima te beveiligen; je kunt elke gebruiker in laten loggen in de db (al dan niet automatisch op basis van UserName) en op basis van hun inlogaccount rechten toewijzen. Is wel wat programmeerwerk, maar die is redelijk generiek. Voorbeelden van dit soort procedures zijn dan ook rijkelijk voorhanden binnen dit forum.

  • Informatie van persoon-gegevens moeten door meerdere soorten formulieren toegevoegd, opgevraagd, gewijzigd kunnen worden worden.
Deze snap ik ook niet helemaal; een tabel (je hebt als het goed is maar één tabel met persoonsgegevens) kun je makkelijk met één formulier bewerken. Daar hoef je dus niet meerdere formulieren voor te maken. De vraag is dus niet of het kan (ja, geen punt) maar waarom je het zou willen! En dan kom ik weer bij de processen terecht...

  • Er moeten notities en verslagen opgeslagen te kunnen worden, onder klantnummers/namen. Om afspraken en verslagen op te slaan. Dit kan mogelijk ook via een cloud server met losse bestanden maar de mogelijkheid dat toe te voegen aan database is zeer gewenst.
Dat kan zeker niet via een cloud server; Access is een lokaal draaiend pakket. Dat betekent dat bestanden op een vanuit Windows bereikbare machine benaderd moeten kunnen worden. Een netwerk gaat nog prima, want netwerkschijven zijn gewoon vanuit Windows, en dus ook vanuit Access, te benaderen. Ga je het internet op, dan is het over en uit. Tenzij je SharePoint gebruikt; de database die daar gemaakt wordt kun je wél vanuit Access benaderen. Maar dan hebben we het waarschijnlijk over een heel ander kostenplaatje...

  • Formulieren moeten uitgeprint kunnen worden met juiste vormgeving voor a-4. Inclusief standaard informatie velden zoals onze regels en de rechten van de klant.
Formulieren druk je nooit af, dus daar zijn we snel klaar mee. Wil je records/queries afdrukken, dan maak je daar een rapport voor. Rapporten zijn, net als in Word, gekoppeld aan een vast papierformaat (eén van de redenen dat je formulieren niet afdrukt). Maar dat is dus prima mogelijk.

  • Mogelijkheid om klanten te verbinden als items voor Outlook of hun outlook contact te verbinden met het database?
Ik snap niet helemaa wat je hier wilt; je kunt Outlook contacten best importeren in Access, en omgekeerd kan ook nog. Of dat wenselijk is? Ik denk het niet. Je hebt dan namelijk 2 systemen waarin je kantgegevens bijhoudt. En dat is niet alleen dubbel werk, maar betekent ook dat de kans op fouten enorm groeit. Wat als iemand de Outlook persoonsgegevens bijwerkt, maar de database niet? Moet je niet willen.
Je kunt prima mails versturen (met Outlook) vanuit Access, en je kunt prima de persoonsgegevens vanuit Outlook in Acces gebruiken. Maar kies altijd een oplossing waarbij je maar op één plek (en dus één keer) mutaties hoeft uit te voeren.

  • Lees en wijzig mogelijkheden vanaf Android en mogelijk Apple tablets (voor poging tot paper-less).
Zie eerdere opmerking: dat wordt een grote NoNo. Access werkt niet vanuit een internet applicatie. Je kunt hooguit met een export/import wat doen. Maar dan nog....

Ik hoop dat je wat meer inzicht in de (on)mogelijkheden van Access hebt nu. Als je dat Klantsysteem eens wilt bekijken, en je kunt hem niet vinden, dan zet ik wel een kopietje neer.
 
had niets om handen. daarom even een werkende (soortgelijke) database wat aangepast aan de specifieke situatie van een re-integratie centrum.
misschien ben je er iets mee.
indien niet: geen man overboord ---> prullenmand.

mvg,
Duke of Earl
 

Bijlagen

  • Reintegratie.zip
    67,4 KB · Weergaven: 47
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan