partitie vergroten in linux mint 14

Status
Niet open voor verdere reacties.

palit

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2011
Berichten
25
Hallo

Ik heb linux mint 14 geïnstalleerd naast Windows7.
Hoe kan ik mijn linux partitie vergroten zonder verlies van data?

Graag jullie advies

Mvg
 

Bijlagen

  • Schermafdruk van 2013-02-17 23:11:30.jpg
    Schermafdruk van 2013-02-17 23:11:30.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 141
Ja, ik wilde al roepen, met Gparted.....
Nou eerst sda2 verkleinen met de hoeveelheid dat je sda5 wilt vergroten.
Dan sda4 de maximale grootte geven die dan mogelijk is en dan sda5 vergroten.
Dit kun je zoals ik me denk te kunnen herinneren voor een groot deel met de muis doen.
Soms moet je even getallen ingeven, zo klein mogelijk getal vrije ruimte voor en na de partitie.
Van de ruimte voor sda2 gewoon zo houden.

succes
 
Hallo

Ik zie geen sda4 staan?
Ik wil sda3 (extented) vergroten naar 50 GB.
Ben je zeker dat ik geen data zal verliezen in linux en windows7?

Mvg
 
Normaal gesproken verlies je geen data met Gparted, maar blijft jouw verantwoordelijkheid om backups te maken op een andere schijf (externe schijf bijv.), want er kan altijd wat misgaan (denk aan stroomstoring etc.)

Nog wat: Het vergroten van een extended partitie zelf is niet genoeg: Je moet daarna ook het logische station dat ín die extended partitie zit vergroten, anders creëer je alleen vrije ruimte in de extended partitie.

Tijs.
 
Kan iemand mij een stappenplan bezorgen hoe ik precies tewerk moet gaan met Gparted?
Bovenstaande info is voor mij niet zo duidelijk. Ik wil bijvoorbeeld 50GB ruimte ipv 23GB.

Mvg
 
Als je links onder de balken krijgt zie je /dev/sda1 tot /dev/sda6 staan.
Als je in de betreffende regel klikt kom je in de modus dat je de dingen kunt veranderen.


Nou eerst sda2 verkleinen met de hoeveelheid dat je sda5 wilt vergroten.
Dan sda4 de maximale grootte geven die dan mogelijk is en dan sda5 vergroten.
Dit kun je zoals ik me denk te kunnen herinneren voor een groot deel met de muis doen.
Soms moet je even getallen ingeven, zo klein mogelijk getal vrije ruimte voor en na de partitie.
Van de ruimte voor sda2 gewoon zo houden.

sda2 is je windows partitie
sda3 is de extended partitie (ik vergiste me ik had het over sda4)
sda5 is je linux partitie

klik gewoon eens wat, zolang je niet bevestigd dat er wat gedaan moet worden gebeurt er niets. In geval van nood sluit je het venster.
Als er een keer begonnen is met resizing, dan moet je er vanaf blijven en wachten tot dat hij klaar is.
Ik advseer voor het salpen gaan beginnen. Dan krijg je niet de neiging om wat te doen als er niets lijkt te gebeuren.
Als je opstaat is hij klaar.

Succes ermee
 
Hallo

Ik heb dit gedaan en krijg het volgen zie afbeelding? Heb nu bijna 30GB nieuwe partitie #1.
Wat moet ik nu doen?
Kan sda5 niet vergroten?
Schermafdruk van 2013-02-19 17:15:41.jpg
Mvg
 
Misschien een botte opmerking, maar wat moet je nu doen?
LEZEN!
Daarbij heb ik het je gemakkelijk gemaakt. Je hoeft alleen dit stuk te lezen. (heb de fout er uit gehaald)

Ja, ik wilde al roepen, met Gparted.....
Nou eerst sda2 (groen) verkleinen met de hoeveelheid dat je sda5 wilt vergroten.
Dan sda3 (licht blauw) de maximale grootte geven die dan mogelijk is en dan sda5 (donker blauw) vergroten.
Dit kun je zoals ik me denk te kunnen herinneren voor een groot deel met de muis doen.
Soms moet je even getallen ingeven, zo klein mogelijk getal vrije ruimte voor en na de partitie.
Van de ruimte voor sda2 gewoon zo houden.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet je opstarten met de Live CD, je heb trouwens een mooie conky zou je die niet kunnen posten :p
 
Als je mij zegt hoe ik deze conky moet selecteren kan ik deze posten.
Deze zit standaard als screenlets bij Linux Mint 14.

Mvg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan