Partities samenvoegen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

anno22

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 mei 2010
Berichten
3
Hallo!

Een lange tijd geleden heb ik een PC gekocht met daar in een SSD(128gb) en een HDD(1t). Het doel was de HDD te gebruiken voor alle programma's die ik normaal gebruik ;office/spellen/photo- & 3d software; en de SSD voor windows om alles mooi snel te laten lopen.
Toen ik het installeerde dacht ik aan iets: Waarom gebruik ik niet de helft van de SSD voor programma's die ik vaak gebruik, sinds na mijn weten Windows rond de 20-30GB is/was?
Dus wat ik deed was het volgende; Ik maakte een extra partitie in de SSD (naast de bestaande C:/) genaamd "SDDpriv" oftewel mijn X:/ schijf. Deze gaf ik 80 van de 128GB om zo ruimte te geven voor windowsOS.

Nu dan eindelijk, vele maanden later, kom ik met het probleem: mijn C:/schijf is vol. Ik weet niet hoe maar het blijft stiekem maar groeien.

En wat ik wil proberen te bereiken is gewoon alle partities op de SSD samen te voegen tot 1 C:/schijf. Is dit mogelijk?

Hier twee afbeelding met de huidige situatie.
Drives.jpg
Partities.jpg
 
Voor Vista, w7 en w8 denk ik dat je minimaal 70 GB ruimte aan moet houden. Denk hierbij aan alle updates die je krijgt.... Tel daar je gewone progs bij op dan moet dit net kunnen op een 128 GB ssd. Spellen tel ik niet mee want anders zit je ssd snel vol. In jouw geval zou ik je eigen bestanden die op X staan veiligstellen, dan partitie X verwijderen, dan met een partitie manager de C een maximale grootte geven van 128 GB, en dan de progs (die je daarvoor op X had) op C installeren. Dit lijkt mij de veiligste manier zodat je geen foutmeldingen krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Wat jij wilt is niet echt een probleem, 70gb voor windows alleen is wel wat overdreven, 40-45gb is redelijker.
Met een partitiemanager kan je de ene partitie kleiner maken en die ruimte toevoegen aan de windowspartitie.
Om nog verder vollopen van je windowspartitie tegen te gaan kan je in windows aangeven dat al je tempmappen en je documentmappen, alsmede je downloadlocaties te laten plaatsvinden op de gewone hd ipv de standaardlocaties. Dat kan al vele GB's aan ruimte schelen.
 
en je documentmappen, alsmede je downloadlocaties te laten plaatsvinden op de gewone hd
Heb ik ook gedaan, werkt voortreffelijk. Alle mappen in gebruikers\mijnnaam staan op een andere partitie. Dit is vooral handig als je Windows opnieuw moet installeren. Dan staan de meeste bestanden van jezelf netjes bij elkaar op een andere hd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan