PC nu echt kapot ?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

acra

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2004
Berichten
241
Oude PC (nou-ja een jaar of 3) met veel kuren onlangs geformatteerd en XP op gezet, heeft na 3 weken XP de geest gegeven :(
PC start niet meer op, komt steeds in een zwart/wit scherm waarin ik kan kiezen -veilige modus - vorige nog werkende instellingen oid - normaal - maar wat ik ook kies PC start weer op en dan volgt weer dat keuzescherm. Heb ingesteld dat PC moeten booten van cd-rom en probeer nu XP opnieuw te installeren. Dat leek aardig te lukken. Informatie verzamelen, dynamische update, installatie voorbereiden is hij goed doorheen gelopen. Toen ging de PC weer opstarten en heb ik hem laten starten vanaf C waardoor de setup doorloopt. Nu krijg ik :"fout opgetreden blabla Gegevensfout - cyclische redundantiecontrole - Weet iemand wat deze fout betekent? Ik denk zelf een probleem met schijf C. Kan ik op een of andere manier schijfcontrole draaien vanaf de XP-cdrom?
Alvast bedankt, Nora.
 
Ja, ga naar de repairconsole met je XP cd, trommel daar chkdsk /r in en laat hem helemaal uitrazen.
 
Normaal moet je met de xp cdrom ergens de mogelijkheid zien om command op te starten
run hier het programma chkdsk (dit is je schijfcontrole)

Altijd leuk is je computer een nieuw leven te geven met linux maarja, ik heb nog maar weinige kunnen overtuigen.
 
lamp zei:
Normaal moet je met de xp cdrom ergens de mogelijkheid zien om command op te starten
run hier het programma chkdsk (dit is je schijfcontrole)

Altijd leuk is je computer een nieuw leven te geven met linux maarja, ik heb nog maar weinige kunnen overtuigen.

wel aardig maar misschien kan deze persoon niet met linux overweg :confused:
 
virtuosa zei:
wel aardig maar misschien kan deze persoon niet met linux overweg :confused:

Inderdaad, het is prachtig als je wilt rommelen met besturingssystemen, maar voor een leek is het een crime.

Heb er nu zo'n 10 jaar mee gewerkt, daarvoor met unix ( ook leuk, not ) maar het heeft nog steeds een groot doe het zelf gehalte.

Het is wel bijzonder stabiel, wat je natuurlijk niet van de spulletjes van Mike kunt zeggen, maar om nu elke keer zelf kernels en drivers te brouwselen buiten de te verkrijgen gebruiksvriendelijke distributies, nee, geef mijn portie maar aan fikkie.

Heb wel een stabiel Debian servertje draaien, maar voor een desktop.:confused:
 
Okey ik ga nu serieus oftopic omdat ik jullie geen mail kan sturen en ik ook geen verenigingslid ben dus geen prive berichten kan sturen.

Heb je ooit als een ubuntu geprobeerd. In 8 van de 10 gevallen werkt het perfect.
Hiermee bedoel ik als je geen exotische hardware hebt waarvan de fabrikanten vertikken de informatie vrij te geven.
Je krijgt dan al direct een werkende omgeving, alles wat een desktop gebruiker nodig heeft inclussief, office, internet, mail, IM, Je krijgt ook een mooi incoon vanboven wanneer er updates zijn. en dan haalt ubuntu niet alleen updates voor het besturingssysteem maar ook voor alle programma's die geinstalleerd zijn.
Stel je wil nu een nieuw progje installeren gewoon systeem > beheer > installeer toepassing even selecteren en op ok drukken klaar.
wat moet je bij windows allemaal doen als je bv msn wil installeren :)
Ik ben erover eens dat de overstap moeilijk is, meestal is dit gewoon omdat je in je kop dit met windows gedacht je zoekt naar setup bestandjes waar je dubbel op moet klikken enzovoort.
Ook als je aan iemand advies vraagt dan krijg je meestal zo'n uitleg waar je allemaal commando's moet ingeven meestal is dit gewoon omdat dit gemakkelijker is om te zeggen dan klik nu hier klik nu daar.
Ik ben er zelfs zeker van dat een man die nog nooit een computer gezien heeft gemakkelijker met linux kan werken dan met windows.
Toen ik begon met een pc te werken had mijn broer er linux en windows opgezet waarom denk je dat ik linux heb gekozen?
 
Hallo

Mits je vermeld dat de p.c. voorheen al kuren vertoonde , zou ik persoonlijk eens het r.a.m. geheugen testen . (memtest)

Peter
 
Hoi.
Eindelijk na een paar keer proberen is XP opnieuw geinstalleerd !!
De PC start keurig op. En nog een keer. En zelfs in veilige modus.
Tijd voor chdsk en memtest, maar nee dat gaat niet zomaar.
Gelijk fouten in IEXPLORE en nog zowat, PC hangt en ik kan niks anders dan herstarten.
En dan ben ik weer helemaal terug bij af :(
PC start niet op, komt in een oneindig loopje herstarts.
Gewoon starten lukt dus niet, in veilige modus ook niet. 'T enige dat ik nog kan is opstarten vanaf de cd-rom maar dan ga ik weer XP installeren.

Linux is een leuk idee en wie weet ga ik dat ook nog proberen Lamp. (Ik ken nog een beetje Unix en Dos, helpt dat ?)
Maar voorlopig heb ik er denk ik niks aan want dan moet de PC toch minimaal eerst weer werkend zijn. En van ubuntu heb ik nog nooit gehoord.

Wat nu? XP maar weer installeren en dan?
Groet
Nora, diepe zucht.
 
VDK_P zei:
Hallo

Mits je vermeld dat de p.c. voorheen al kuren vertoonde , zou ik persoonlijk eens het r.a.m. geheugen testen . (memtest)

Peter


Dit gaat wel zomaar, denk dat je eerst dit moet doen om daar fouten in uit te sluiten.

Werkt vanaf flop in een linux omgeving, je ziet vrij snel of er wat fout zit, alhoewel de hele test wel dagen kan duren:)

http://www.memtest86.com/
 
Memtest draait, ik snap niet wat er allemaal staat maar bij errors staat duidelijk 8 inmidddels. En dan? Door laten draaien, afkappen, moet er nu nieuw geheugen in?
Thnx alweer, Nora.
 
Als je meerdere geheugenmodules erin hebt zitten, is het wel aan te raden deze afzonderlijk nog eens te testen, weet je welke het is, anders voor de zekerheid naar de plaatselijke pc boer om hem te laten testen en eventueel nieuwe aan te schaffen.

Nog een vervelende opmerking, als de northbridge op het moederbord niet goed is ( die regelt het geheugen tussen processor en de ram, kan memtest ook fouten geven, komt niet vaak voor, maar toch.
 
kijk ook eens naar de garantie op je geheugen ik dacht bv dat crossair levenslang gaf.
 
cyclische redundantiecontrole

cyclische redundantiecontrole betekent in de regel dat je harde schijf iets kan mankeren.

Heb je misschien met fat32 en/of ntfs zitten stoeien?
 
Hoi,
Heb 1 geheugenmodule vervangen,
schijf geformatteerd (ntfs was eerst fat32)
XP geinstalleerd
memtest gedraaid
chkdsk gedraaid
alles oké :D

Enige merkwaardige: bij het installeren van XP kreeg ik weer die cyclische redundantiefout. De fout zit echter op D (de cd-rom), niet op C. (Melding: installation failed D:\I386\asms)
En na opnieuw opstarten loopt het installeren gewoon wel goed door. Dit is nu 3 keer op rij zo gegaan.

Eerst koffie dan data terugzetten, hoop dat 't allemaal blijft werken.
Groet, Nora
 
Toch nog een vraagje.
Nieuw is nu: comp schakelt niet automatisch uit maar komt met melding:
U kunt nu de PC uitzetten of zoiets.
Meestal helpt even kort die knop indrukken maar soms blijft ie dan gewoon aan
en moet ik die aan/uit-knop 10 sec. indrukken voor de PC stopt.
'T liefst heb ik dat ie automatisch uitschakelt.
Hoe doe ik dat?
Thnx, Nora.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan