Platenspeler aansluiten op een soundbar, beide van Sony

Loek46

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2009
Berichten
149
Besturingssysteem
windows 10 pro
Ik bezit een Sony soundbar HT-A7000 en overweeg een platenspeler van Sony PS-LX 310 BT.te kopen, beide met Bluetooth connectiviteit.
Op de website van sony staat dat er een mogelijkheid is voor een draadloze verbinding via Bluetooth. Of dit ook opgaat voor deze combinatie soundbar en platenspeler staat niet aangegeven.
Ik heb bewust gekozen voor ook een Sony om geen probleem te hebben tussen merken.

Vraag heeft iemand ervaring hiermee? Ik bewtijfel of het zo eenvoudig is.
 
Als beide apparaten BlueTooth ondersteunen maakt het merk niet uit. Zelf stream ik mijn iPad en iPhone naar een Samsung Soundbar en dat werkt prima. Grotere ‘vijanden’ dan Apple en Samsung kun je denk ik toch niet vinden :).
Kies een platenspeler die voor jou goed werkt, en dan kun je die echt wel streamen.
 
Ik denk dat het technisch makkelijk is om ze te koppelen.
Voor de beleving van lp's is het niet aan te raden, aansluiten op een normale stereo-installatie geeft het beste authentieke gevoel.
 
Ik zou dit artikel eens doorworstelen. Dan kom je er mss achter welke eisen je aan bluetooth mag stellen en of die eisen overeenkomen met je persoonlijke eisen.
Ik begrijp in elk geval, na vluchtig doorlezen, dat je in elk geval minimaal bluetooth 5 moet hebben om een beetje kwaliteit te krijgen. Ben je een echte audiofiel dan zal bluetooth mogelijk niet voldoen, zo goed heb ik het artikel echter niet bestudeerd.

Ik zie nu op Tweakers dat de platenspeler Bluetooth 4.2 heeft. Controleer dus goed of e.e.a. probleemloos kan werken.
De twee reviews op Tweakers gebruiken wel heel commerciële termen!

En hier: https://www.want.nl/review-sony-ps-lx310bt-platenspeler/
"Wat hier wel gezegd moet worden is dat de geluidskwaliteit een duidelijke tik krijgt als je via Bluetooth platen luistert. Een gedeelte van de dynamiek gaat verloren, en de hogere frequenties worden vrij dof. Maar ook hier geldt dat we de Sony dan met zichzelf vergelijken: Bluetooth versus bedraad. We kennen geen alternatieven die via Bluetooth beter klinken. Ook hier kun je dus voorzichtig concluderen dat je het beste van beide werelden krijgt."
 
Laatst bewerkt:
Op deze manier kun je een indruk krijgen of de problemen die online kwamen ander beeld geven dan de reviews.
Pas de trefwoorden naar eigen wens aan of daar ook problemen mee zijn te verwachten.
Kijk ook de 1 en 2 sterren beoordelingen (ca 8% van de kopers) bij Amazon na of er punten zijn die je niet bevallen.
 
Ik zou dit artikel eens doorworstelen. Dan kom je er mss achter welke eisen je aan bluetooth mag stellen en of die eisen overeenkomen met je persoonlijke eisen.
Ik begrijp in elk geval, na vluchtig doorlezen, dat je in elk geval minimaal bluetooth 5 moet hebben om een beetje kwaliteit te krijgen. Ben je een echte audiofiel dan zal bluetooth mogelijk niet voldoen, zo goed heb ik het artikel echter niet bestudeerd.

Ik zie nu op Tweakers dat de platenspeler Bluetooth 4.2 heeft. Controleer dus goed of e.e.a. probleemloos kan werken.
De twee reviews op Tweakers gebruiken wel heel commerciële termen!

En hier: https://www.want.nl/review-sony-ps-lx310bt-platenspeler/
"Wat hier wel gezegd moet worden is dat de geluidskwaliteit een duidelijke tik krijgt als je via Bluetooth platen luistert. Een gedeelte van de dynamiek gaat verloren, en de hogere frequenties worden vrij dof. Maar ook hier geldt dat we de Sony dan met zichzelf vergelijken: Bluetooth versus bedraad. We kennen geen alternatieven die via Bluetooth beter klinken. Ook hier kun je dus voorzichtig concluderen dat je het beste van beide werelden krijgt."
Ik ben zelf niet zo'n fan van CD geluid, wat kaal, blikkerig. Als ik dit zo lees, zal een digitale platenspeler via bluetooth tegen vallen. Ik zie dat de soundbar een analoge aansluiting heeft. Daarom zou ik wellicht beter een analoge platenspeler met ingebouwde versterker kunnen kiezen en die met een kabel verbinden. Wellicht is dan het geluid meer zoals die volgens de vinyl plaat klinkt.

( Overigens heeft de soundbar Bluetooth 5. en de platenspeler 4.2)
 
Er zijn (waren) deskundigen (Baxandall van de toonregeling bv) die elk verschil in geluidsbeleving konden verklaren aan de hand van de instellingen (toonregeling, loudness, volume enz.)
Weer anderen vonden geen verschil tussen een vinylplaat en CD.
Dat gezegd hebbende, je kunt dus soms wel verschil horen. In het geval van de bluetooth blijkbaar omdat het hoog vanaf 18. kHz niet wordt doorgegeven. Dan heb je gewoon een wat minder "blikkering" geluid.
Ik heb een goed element (GP422 quadrofonisch element) met bijna eliptische naald maar gebruik het momenteel niet. Daarmee hoorde ik triangels in muziek die ik met een gewoon element niet bewust was.
Op Youtube staan testgeluiden en testmuziek waarmee je kunt testen welke hoge tonen je nog kunt horen. Ik kom zelf niet meer verder dan 12 kHz.
Pas met een testgeluid met uitleg waar op te letten merk je iets van tonen verlies.

Nog als aanvulling: onderschat de invloed van je speakers niet. Die is waarschijnlijk het grootst (met name voor de lage tonen. Voor de hoge tonen heb je geen kastvolume nodig. Al kunnen ze tegenwoordig veel met de elektronica compenseren)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan