Printerpoort wijzigen mbv DOS prompt

Status
Niet open voor verdere reacties.

DeepFrozen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
4
Hallo,

Ik heb aan de COM1-poort van een XP-machine een printer hangen. Nu ben ik op zoek naar een manier om via de dos-prompt (te verwerken in een batch bestandje) van deze printer de printerpoort om te zetten van COM1 naar COM4. Is dat mogelijk?

Dank voor je reactie!

Ger
 
Laatst bewerkt:
print

Als ik de help goed interpreteer zou
Code:
print /d:COM4 test.txt
het moeten doen. Ik kan het niet proberen want ik heb geen RS232 poorten meer op mijn PC.
 
Dank voor je reactie. Ik heb jouw suggestie getest; je kunt vanaf de dosprompt een file naar de printer sturen. Maar dat is helaas niet wat ik zoek.

Ik heb onder Windows een printer aangemaakt en deze gekoppeld aan poort COM1. Bij de eigenschappen van deze printer kan ik via het tabblad Poorten eenvoudig een andere poort toewijzen aan deze printer, bv COM4. Ik zoek nu een manier om dit vanaf de DOS prompt te doen, dus de printer los te koppelen van COM1 en te koppelen aan COM4. Is dat mogelijk?
 
Aangezien je hem aan een COM poort hebt gekoppeld vermoed ik dat het een netwerk printer betreft. Normaliter worden printers aan een LPT poort gehangen en niet onder een COM poort

Als LPT ook goed is kun je onder DOS het volgende commando opgeven

Net Use LPT4 \\server\printer (waarbij 4 ook een ander getal kan zijn natuurlijk)
 
Het betreft een lokale (label)printer, een Imaje MP160. In deze printer kun je labelmacro's laden die vervolgens samen met variabelen uit een applicatie een etiket printen. De printer hangt fysiek aan COM1. Met een batchbestandje kan ik via de scheduler op gezetten tijden nieuwe macro's naar de printer schieten. Onder alle pre-XP versies werkte dit perfect, echter vanaf versie XP moet ik om de labelmacro's te kunnen downloaden via printereigenschappen de printer softwarematig los koppelen van COM1 (door hem bv te koppelen aan COM4). Na de download moet ik 'm terug koppelen aan COM1 om de nieuwe labelopmaak te kunnen printen.
 
Ik ben er nog niet uit.
:confused:
Iemand die nog een suggestie heeft is meer dan welkom.
:D
 
Ik weet dat de reactie erg laat is. Echter de vraag staat nog steeds open.

- zorg ervoor dat de printer onder XP werkt op COM1
- deel deze printer onder een naam
- voer de volgende regel in een Dos scherm

NET USE COM4 \\<computernaam>\<sharenaam> {/persistent:yes}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan