Problemen met terugzetten backup ,HELP !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

cort

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2002
Berichten
986
Hallo,

Ik maak geregeld een backup van mijn c-drive met Acronis True Image.
Nu heb ik het volgende probleem.Mijn XP is gecracht en ik dacht geen probleem.Ik neem mijn Acronis Boot -cd en ik zet mijn laatste backup-file terug.
Dit blijkt echter niet te willen ,na het terug zetten blijft mijn XP(na het openen)altijd hangen.
Heb ook al eens XP opnieuw geinstalleerd(zonder mijn drivers te installeren)en daarna een recovery geprobeerd,maar hetzelfde probleem.

Wie weet wat ik verkeerd doe?
 
Je gebruikt Acronis zeg je, prima programma trouwens.
Als je de backup terugzet zet je dan ook de MBR terug?
En is toch geen back-up die gemaakt is op een ander systeem?
Als je bv nieuwe hardware en dergelijke hebt geplaatst dan zal XP niet starten omdat de hardware config veranderd is.


Probeer XP eens in veilige modus te starten na he terugzetten van de back-up.
Als dat lukt kan je je HD controleren op fouten.
Makkelijkste via verkenner op je C: klikken met rechtermuis eigenschappen dan in tab EXTRA volume controleren. Rebooten en kijke dan of je erop kan.

Derde optie installeer Acronis op je XP en mount je backup image... Dan kan je via verkenner de bestanden kopieëren die je wil hebben.
 
Hallo,

Wat wil je juist zeggen met het terugzetten van de MBR ?

Ik zet een kruisje in het vakje van de HD,en dan kan ik niet meer een kruisje zetten bij MBR (het is het een of het ander)

Graag antwoord,thanks
 
Hoezo een of het ander???

Dan doe je toch iets fout hoor!!!
Zie afbeelding hierbijgevoegd...(als het geopend is nogmaals op afbeelding klikken voor duidelijker beeld)
 

Bijlagen

  • acronis.jpg
    acronis.jpg
    32,4 KB · Weergaven: 78
Hallo,

Wat wil je juist zeggen met het terugzetten van de MBR ?

Ik zet een kruisje in het vakje van de HD,en dan kan ik niet meer een kruisje zetten bij MBR (het is het een of het ander)

Graag antwoord,thanks

MBR is je Master Boot Record... Je bios en operatingsysteem hebben dat nodig om de schijfgegevens te kunnen lezen. Dus je schijf bestaat altijd uit 2 delen je MBR/track 0 en je data... Als je enkel je data terugzet en je MBR is veranderd dan loopt het fout.
Dus als je de backup wil terugzetten moet je ze allebei terugzetten. Je hele partitie.
Acronis geeft dat aan met schijf terugzetten, jij zet maar een gedeelte terug. Vandaar je problemen.
 
Hartelijk bedankt voor de goede raad,probeer ik zeker .

Ik heb ondertussen een clean-installatie van XP gemaakt , dus als alles terug een beetje op zijn plaats staat ,probeer ik dit zeker.
Laat jullie wel iets weten.

Thanks
 
Je moet geen clean install doen, maar ja.... is al gebeurd

Maak nu een backup en zet de oude dan eens terug zoals in het voorbeeld
 
Hallo,
Heb toch nog een vraagje,

Mijn HD (300gb) is verdeeld in 3 partities waarvan 50 gb voor windows XP.
Ik zie op de foto in bijlage dat er aangestipt staat DISK 1 + C-schijf en MBR.

Ik veronderstel dat de andere partities met rust gelaten worden ??

Thanks
 
Hallo,
Heb toch nog een vraagje,

Mijn HD (300gb) is verdeeld in 3 partities waarvan 50 gb voor windows XP.
Ik zie op de foto in bijlage dat er aangestipt staat DISK 1 + C-schijf en MBR.

Ik veronderstel dat de andere partities met rust gelaten worden ??

Thanks

Disk 1 staat voor de fysieke disk!! (is meestal de standaard in back-up/partitie programma's dat de schijven genummerd worden zoals ze door de BIOS tijdens het starten zijn gelezen)
Een TIP geef je partities namen zoals "WinXP OS" windows xp operating system.
Dan weet je dat daar je XP op staat... DE andere bv. "DATA" en de derde "Varia"
Als je dan een backup maakt en of terugzet dan zie je duidelijk wat je doet.
Het is ZEER snel gebeurd dat je een fout maakt.

De MBR staat altijd op een primaire actieve partitie.... op de andere partities staat geen MBR op. Een computer (bios) gaat op zoek naar de act prim partitie leest daar de opstartsector en gaat dan verder. Als je een multiboot hebt kan het zijn dat je wil booten vanaf de tweede partitie dan zal de geinstalleerde bootmanager bv een MBR schrijven op partitie D de C partitie verbergen en dan is de 2de partitie d wordt opeens C.

Zit allemaal complex in elkaar als je daar mee speelt. Meeste mensen maken dan ook veel fouten als ze met partities en multiboot beginnen te experimenteren. Alle software zegt altijd back-up maken op vorhand..... en staat er niet voor niets.
 
Hoezo een of het ander???

Dan doe je toch iets fout hoor!!!
Zie afbeelding hierbijgevoegd...(als het geopend is nogmaals op afbeelding klikken voor duidelijker beeld)

Heb gisteren eens een test gedaan.
En zoals ik al eerder heb gezegd,ik krijg niet de mogelijkheid om de 2 aan te vinken.
Nu zie ik ook op je plaatje dat jij de mogelijk hebt om DISK 1 aan te vinken,bij mij heb ik dat niet.

Doe ik dan toch iets verkeerd?
 
Ja ik kan Disk 1 aanvinken omdat er meerdere partities op mij computer staan.
Maar als je de backup hebt gemaakt, heb je dan een backup genomen van je schijf (en partities) of enkel van je data?
 
Hallo, Ik heb een backup gemaakt van de partitie waar windowsXP op staat.
Ik heb eveneens verschillende partities op mijn PC.Twee HD ingedeeld in 3 partities per schijf.

Misschien wel belangrijk om te weten ; hert zijn 2 sata-schijven.

Thanks
 
Het gaat hem om de MBR!!
Je MBR staat op DISK0#1 dat is de eerste schijf met een primaire partitie.
Daar staan alle gegevens die door de BIOS worden gelezen tijdens het opstarten.

Verder hangt alles af van hoe je hebt geinstalleerd. Gebruik je een bootmanager etc...
Welk operating systeem staat waar, zijn dit actieve partities enz...

Als je XP installeerd en de hardware veranderd en je zet een back-up terug op gewijzigde hardware. bv andere partitie/schijf dan werkt XP niet vanwege de licentie.
De sleutel van de licentie is berekend op de serie nummers van de hardware in je computer.
Dus als je een back-up terugzet niet op de originele plaats dan werkt hij niet.

Heb je de NL of de Engelse versie van Acronis?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan