Processor upgraden mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
452
Hallo,

Ik heb een Dell Precision Workstation 370 met de volgende specs:
- Intel Pentium 4 HT 2.80 GHz processor
- Nvidia Geforce GT 520 videokaart
- 2,50 GB DDR2 RAM
- Intel 925X chipset
- Dell M3323 moederbord
- Socket LGA775

Nu wil ik graag de processor upgraden naar een Pentium Dual Core processor. De Intel Pentium Dual Core E5200 heeft socket LGA775. Maar kan ik
mijn PC naar deze processor upgraden? Aangezien hier staat: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_chipsets#Pentium_4.2FPentium_D.2FPentium_EE_chipsets
Dat mijn chipset alleen Pentium 4 HT en Pentium 4 EE ondersteund.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alvast bedankt
 
Volgens google komt dat model uit 2005. Deze computer upgraden is als aan een dood paard trekken. Het is beter om een nieuwe pc te kopen.
 
Je hebt inderdaad een verouderde pc, met een singlecore processor. Ik kan me voorstellen dat dit niet echt lekker werkt.
Je moederbord is een socket 775 moederbord, hier worden nog amper/geen nieuwe processoren voor gemaakt.

Je hebt een aantal opties nu,
of voor een nieuwe pc kiezen zoals Kvothe al aangaf, of toch voor een snellere processor kiezen.
kies je voor het laatste dan is de keuze voor welke processor moet je dan gaan, het beste binnen de 775 socket (a 170 euro) of een wat mindere cpu voor 40 euro?

het beste wat je ongeveer kunt kiezen is een I5 2500, (http://computerwinkelspijkenisse.nl/index.php/intel-core-i5-socket-1155)
dit is een zeer zware quad-core cpu die je pc een flinke boost kan geven.

of een dual-core van intel voor een kleiner prijsje (http://computerwinkelspijkenisse.nl/index.php/intel-core-2-duo)

dit is overigens 1 van de weinige websites die nog de socket 775 cpu verkoopt.
ben de verkoper via marktplaats tegen gekomen;
http://www.marktplaats.nl/z/compute...ket-775.html?attributes=S,2495&categoryId=343

Succes met de keuze :)
 
Je hebt gelijk, sorry had even zo snel niet verder naar de mobo specificaties gekeken... in dat geval is het door sparen voor een nieuwe systeem zou ik aanraden :)
 
Upgrade

Hallo,

Ik wil graag in mijn Pentium 4 PC het moederbord en de processor upgraden. Op dit moment heb ik een Dell moederbord met een Intel 925X chipset, met een Intel Pentium 4 HT 2.80 GHz.

Ik wil dit graag upgraden naar het ASRock M3A GLAN moederbord. Klik hier voor ondersteunde CPU´s.

Ik wil de processor upgraden naar een AMD Athlon II X2 270 3.4GHz - ADX270OCK23GM (Deze staat in de lijst van ondersteunde CPU´s)

De videokaart van de PC is een Nvidia Geforce GT 520, en het geheugen is 2x 1 GB en 1x 512MB DDR2 RAM. Gaat de videokaart en het RAM werken met dit moederbord en deze processor, en zal mijn computer sneller zijn met die upgrade, dan dat het nu is met de Intel Pentium 4? Ik wil graag Ubuntu 12.04 LTS op de PC zetten, met Unity 3D (Dus effecten aan) als desktop environment, en dan gewoon internetten, YouTube en browser games. Ik weet dat het geen nieuw moederbord en nieuwe CPU is, en dat ze al wat ouder zijn, maar ik wil gewoon de PC weer wat sneller maken zodat ik gewoon Ubuntu kan gebruiken, met de effecten, en dan internet, Youtube en browser games. Dus worden de prestaties met deze upgrade beter?

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
JA, deze worden beter, en ja de onderdelen kan je bij elkaar gebruiken.
 
@K1pje: Bedankt voor het reageren. Gaat ook Ubuntu 12.04 LTS met Unity 3D (Effecten) goed draaien? Want op dit moment gebeurd dat niet met de Intel Pentium 4 samen met de Nvidia Geforce GT 520, maar dat komt dan denk ik doordat de CPU te traag is. Dit wordt dan ook beter met de nieuwe CPU?
 
Ok, dit komt uit de officiele Dell specificatie:

Processor
One Intel® Pentium® 4 processor with 800MHz front side bus and 1M L2 cache, available up to 3.6GHz clockspeeds,. 3.2, 3.4, and 3.6GHz CPUs enabled with Intel® EM64T technology. Pentium 4 3.40GHz Extreme Edition w/ 2MB L3 cache also available

Memory
512MB DDR2 400 N-ECC or 512MB DDR2 533 ECC unbuffered memory standard; 4 DIMM slots - 4GB maximum: 256 MB, 512 MB, & 1 GB DIMMs available installed in pairs (dual channel memory).

Die zijn nog wel 2de-hands voor weinig of zelfs minder te koop, zowel processor als geheugen, & voor het laatste kies ik voor de ECC uitvoering want die zijn doorgaans goedkoper dan de N-ECC, hoe dan ook bij voorkeur identieke paren. Controleer of de processor niet rose of blauw gebrand is, egaal grijs is goed.
;)

P.S: Ik zag dat je hier twee nieuwe onderwerpen over hebt geopend, & daardoor zie ik dat je flessehals in de 512MB geheugenmodule zit, want omdat je er daar maar 1 van hebt, kan het totale geheugen dus niet gepaard ingesteld worden, & ben je de helft van je bussnelheid kwijt, die gaat daardoor van 800MHz naar 400MHz.
Als je dus die 512 eruit haalt, heb je weliswaar wat minder geheugen, maar wel de dubbele snelheid.

Verder kan je beter op Marktplaats naar 4x1GB 533MHz ECC (ongebufferd, non- registered, werkt stabieler dan non-ECC), & een 3,6 of 3,4GHz P4 zoeken, of een oude computer waar alles in zit, want dan ben je inclusief koelpasta ook ongeveer 33 euro kwijt.

Daarmee zit je beter, sneller & stabieler dan met die oude AsRock plus incourante AMD, als je er dan toch zonodig een projectje van wil maken...

P.P.S: Zelf even voor je gekeken op Marktplaats & vond dit n.b. bij dezelfde verkoper:

http://www.marktplaats.nl/a/compute...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/compute...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Neem even contact op met de verkoper & bied om de onderhandeling te beginnen 40 euro inclusief - eventueel - verzending, of 50 euro inclusief een tube koelpasta indien leverbaar.

Dit is de Intel-specificatie van de processor:

http://ark.intel.com/products/27485...g-HT-Technology-2M-Cache-3_60-GHz-800-MHz-FSB

Die ondersteund geen ECC-geheugen, dus dat Kingston-setje past er mooi bij, met een beetje geluk liggen de serienummers zo dicht bij elkaar dat ze uit dezelfde batch komen. Werkt beter dan paren van verschillende merken &/of snelheden.

Overigens kan je het oude geheugen niet overzetten naar de AsRock, want dat is 400MHz, plus dat ik betwijfel of dat moederbord met opbouw wel past in die Dell kast, zowel mechanisch als thermisch.
 
Laatst bewerkt:
Ok, volgens mij is je oude geheugen (400MHz) niet compatibel met dit AsRock moederbord (>= 533MHz), bovendien heb je maar 1 module van 512MB & kan je dus niet paren, dus halveert je bussnelheid.

Lees ook even mijn reactie op je oorspronkelijke onderwerp voor o.a. deze. Ik denk nl. dat het niet past in de kast, bovendien ben je met alles wat er nog bij moet duurder uit, & behalve incourant is de AMD thermisch slechter dan Intel.

Het is verder misschien even goed zoeken, maar nVidea heeft wel voor de meeste kaarten Linux-drivers beschikbaar.
 
Bedankt voor het reageren. Ik heb eens naar Intel gezocht, en kwam de Intel Celeron G1610 en G1620 tegen, met socket 1155. Nu heb ik dit moederbord gevonden: ASRock H61M-DGS. Klik hier voor ondersteunde CPU´s. Daarbij doe ik dan nog 2x 1GB DDR3 RAM. Worden de prestaties dan beter vergeleken met de Pentium 4 die ik nu heb?
 
Laatst bewerkt:
Beide topics samengevoegd. Aangezien het nog steeds om een upgrade van het betreffende systeem is een nieuw topic niet nodig.
Tevens topic in geschiktere sectie gezet.

Succes met je vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan