query in een variable

Status
Niet open voor verdere reacties.

rxr

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
105
Hallo,

Ik heb eingelijks 2 vragen. Mijn eerste vraag is als volgt. Ik heb deze query

SELECT KlantEmailAdres
FROM Klanten, AanvragenInschrijvingen
where Klanten.KlantNummer = AanvragenInschrijvingen.KlantNummer
and AanvraagNummer = 00829;

Nu wil ik deze query graag uitvoeren in vba maar dan zou 00829 een variablen moeten worden. Namlelijk aanvraagtmp. Nu moet de uitkomst in een andere variable. Dat wil me dus niet lukken. Zou iemand me opweg kunnen helpen met een voorbeeldje.

Mijn 2e vraag is wellicht iets lastiger. Ik zou graag willen als ik op een knop druk dat een email venster opend en de gegevens worden ingevult. Nu is mij dit gelukt. Helaas is de email die moet worden verzonder vrij groot en daarom werken wij hier met een template. Is het mogelijk op die tamplate te openen en daar de juiste gegevens in te vullen?

Alvast bedankt allemaal.
 
Je kunt in een query altijd een variabel veld maken op de volgende manier:

Code:
SELECT KlantEmailAdres
FROM Klanten, AanvragenInschrijvingen
where Klanten.KlantNummer = AanvragenInschrijvingen.KlantNummer
and AanvraagNummer = [Typ het aanvraagummer];
Hiervoor hoef je dus niet te programmeren.

Als je het hebt over VBA, dan kun je een variabel veld wel programmeren, maar je kunt de code ook zo gebruiken zoals in een query, hij vraagt dan nog steeds om een waarde.
Wil je een variabele programmeren, omdat je de query aanstuurt op een formulier, dan ziet het er ongeveer zo uit:

Code:
Dim tmpAanvraag as String
Dim strSQL as String
tmpAanvaag=Inputbox("Typ het aanvraagnummer","Aanvraagnummer")
strSQL="SELECT KlantEmailAdres " _
& "FROM Klanten, AanvragenInschrijvingen " _
& "WHERE Klanten.KlantNummer = AanvragenInschrijvingen.KlantNummer " _
& "AND AanvraagNummer = '" & tmpAanvraag & "'"

Ik heb overigens rond tmpAanvraag enkele quootjes gezet, omdat je in het voorbeeld 00829 gebruikt, en dat ziet er uit als een tekststring.
Daarna is het de vraag, wat je met deze SQL gaat doen, bijvoorbeeld als recordset gebruiken voor een formulier of combobox.

Michel
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan