Query op formulier met subformulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

geovero

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2014
Berichten
10
Ik heb een eenvoudige database met twee tabellen: tblDiensten en tblMedewerkers, in een relatie één op veel. Ik heb een formulier (frmDiensten) met de velden van tblDiensten en daarin een subformulier met frmMedewerkers (met velden uit tblMedewerkers),
formulier en subformulier zijn gekoppeld.
Ik wil op het frmDiensten op het veld 'naam dienst' een query (of filter) waarmee ik een bepaalde dienst opzoek. Voor de opzoeking heb ik een combobox (popup-formulier) met daarin een niet-afhankelijk veld met invul-keuzelijst die verwijst naar tblDiensten.

Hoe kan ik een dienst opzoeken in frmDiensten met mijn combobox? Alvast bedankt!
 
Als je de wizard had gebruikt, dan had je 'm waarschijnlijk al gehad, want die keuzelijst kun je prima met een keuzelijst maken. Wellicht een idee om dat alsnog te doen. Of, als je niet terugdeinst voor wat handwerk, kun je een gebeurtenis maken (<Bij Klikken>) die een filter maakt op basis van het DienstenID veld. Omdat ik niet weet hoe je velden heten, sla ik er een slag naar. De dummy code ziet er dan zo uit:
Code:
Private Sub txtFilter1_Change()
Dim sFilter As String

sFilter = "[Categorie] LIKE '*" & Me.txtFilter1.Text & "*'"
If Len(Me.txtFilter1.Text) > 0 Then
    Me.Filter = sFilter
    Me.FilterOn = True
    Me.txtFilter1.SelStart = Me.txtFilter1.SelLength
Else
    Me.Filter = ""
    Me.FilterOn = False
    Me.txtFilter1.SetFocus
End If
End Sub
In dit geval is het een filter waarin op tekst in het veld Categorie wordt gezocht. Bij zoeken op getallen ziet het filter er een beetje anders uit, want dan kunnen de quootjes weg.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
ik heb een invul-keuzelijst gemaakt in het formulier, met bij gebeurtenis <bij klikken> uw code, dit werkt prima waarvoor dank, ik sta al en heel een stuk verder. Toch had ik graag de keuzelijst in een appart pop-up formulier geplaatst met een verwijzing naar het veld 'dienstnaam' in het formulier frmDiensten. Hier ga ik verder op zoeken, als je me misschien op weg kan helpen... graag!

Private Sub Keuzelijst24_Click()

Dim sFilter As String

sFilter = "[Dienstnaam] LIKE '*" & Me.Keuzelijst24.Text & "*'"
If Len(Me.Keuzelijst24.Text) > 0 Then
Me.Filter = sFilter
Me.FilterOn = True
Me.Keuzelijst24.SelStart = Me.Keuzelijst24.SelLength
Else
Me.Filter = ""
Me.FilterOn = False
Me.Keuzelijst24.SetFocus
End If
End Sub
 
Ik zie dat jij de CODE knop net als ik ook niet gevonden hebt ;). Al had ik een typfout gemaakt (ik typ de tekst [ code ] en [ /code ] er altijd zelf omheen (zonder spaties natuurlijk)). Het idee om de keuzelijst op een apart formulier te zetten vind ik erg omslachtig, en nergens voor nodig. Want hoe roep je dat popup formulier aan? Met een knop? Die neemt dan de plek in van de keuzelijst! Wat is dan de winst? Behalve dat je een ongelooflijk ingewikkelde constructie nodig hebt om een tabel te filteren. Lijkt mij nergens voor nodig. Zet filterlijsten in je koptekst waar ze thuishoren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan