Rapport maken op basis van totale omzet per week

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiebeww

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2006
Berichten
38
Hallo,

Ik wil graag een rapport maken waarin ik kan zien wat per Dealer de omzet per week is.
Ik zou dan graag de Dealer per pagina weergeven en de weeknummers en de totale omzet per week onder elkaar.

Dealer
Weeknummer - totale omzet

De omzet staat gegeven inde tabel Orders.
Ik heb al één en ander geprobeerd en gezocht maar kon niet iets bruikbaars vinden, heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen?

Vr. Groet,

Wiebe
 
Laatst bewerkt:
Hoi wiebeww,

Er is een probleem met jouw db.
De structuur van je db is niet optimaal.

Er is wat normalisatie nodig.
Hier een simpele site over Normalisatie:
Intro Normalisatie
Met google kun je nog veel meer sites vinden.

Even wat uitleg:
- Je hebt 10 tabellen waarin weliswaar dezelfde gegevens staan -> kan ook in 1 tabel ipv 10.
- In tabel orders staan diverse velden als tekst, terwijl dit in de bijbehorende hoofdtabel (Auto-)nummering is. Dit geldt voor Klantnummer, Werknemer-id, DealerId, Verzendwijze.
- Je hebt de 10 Vrachten tabellen toegewezen gekoppeld op datum. Na normalisatie gaat dit niet meer op, datum is dan niet meer uniek.
- Ik begrijp niet wat je wilt met de tabel Verzenders, ik kan dit nergens plaatsen. Maar misschien heb ik wel niet goed gekeken...
- Je 10 vrachten tabellen stonden vol met "lege" records, hiermee bedoel ik dat er geen waarden stonden in toegewezen in vrachten, handmatig toegewezen of tegoed.
- Tabel Werknemers: Superieur en beleefdheidstitel zijn ook kleine aandachtspuntjes. Dhr komt bijvoorbeeld 20 keer voor in je tabel, wil je dit 20 keer intypen (soms ook verkeerd intypun :) ) of maar 1 keer (en 1 standaard ipv dhr Dhr Deheer Mijnheer etc). Voor Superieur geldt misschien hetzelfde.

Nog een kleine tip:
Ik hoop dat de klantgegevens fictief zijn...
Anders zou ik in het vervolg geen klantengegevens online plaatsen, met naam en telefoonnr. ;)
En ik zou dan ook gelijk de db van dit forum halen, en ook op plekken waar je hem eerder hebt geplaatst.

Ik heb een voorbeeldje (screenshot: nieuw) gemaakt dat iets beter in elkaar zit, probleem is wel dat ik bepaalde dingen gewoon niet begrijp vanwege inhoudelijke kennis. Bijvoorbeeld de relatie tussen vrachten en toegewezen aan hedimix. Hedimix is een dealer, zover ben ik al wel... Tabel Verzenders is ook zo'n voorbeeld waarvan ik niet weet waarvoor het bedoeld is. Maar de screenshot geeft wel een redelijk beeld van welke kant je op moet.

Ik vermoed dat er nog wel wat meer probleempjes zijn, maar ik ga slapen. :)
Als ik jou was, zou ik even weer bij het begin beginnen en even de stappen volgen op de site betreffende normalisatie.
 

Bijlagen

  • oud.jpg
    oud.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 62
  • nieuw.jpg
    nieuw.jpg
    72 KB · Weergaven: 63
Ik ben me ervan bewust dat de Database niet optimaal is, maar alles werkt zoals het moet en ik kom geen problemen tegen met de orderinvoer of wat dan ook.
Maar mede door tijdsdruk kan ik niet overnieuw beginnen, het enige wat ik nog moet zijn een paar rapporten. Bovendien is de vakantie voorbij en moet ik weer naar school.

Je hebt volkomen gelijk dat het allemaal niet genormaliseerd is en dergelijke maar het wordt nu al gebruikt en ik moet zodoende alleen nog de weekrapportage eraan toevoegen.

Als iemand mij kan vertellen of me op de juiste weg kan helpen hoe ik per Dealer de omzet per week onder elkaar in een rapport zet? En dan elke nieuwe dealer op een nieuwe pagina of een afzonderlijk rapport mag ook, dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt,

Wiebe
 

Bijlagen

  • APV2009 - gestript.rar
    63,8 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Hoi Wiebe,

Ik ben het met je eens dat school boven alles gaat. Tenminste zou zo moeten zijn... :)
Het belangrijkste vond ik ook wel het verwijderen van de klantgegevens.
Ik zou absoluut nog wat doen aan die tekst velden die eigenlijk numeriek moeten zijn (Klantnummer, Werknemer-id, DealerId en Verzendwijze). Dit is ook niet veel werk, behalve dan voor DealerId.
Die 10 tabellen kan je eventueel laten zoals het is, zou ikzelf nooit doen, maar dit is jouw keuze.

In de laatste versie staat helaas niks betreffende omzet (of prijs * hoeveelheid) en weken (of datums). Kortom ik kan je geen gericht advies geven.

Als je een datum veld hebt, kan je het weeknr ophalen met de volgende formule:
Code:
=Format([Datum];"ww")
Zie ook in het rapport een voorbeeld.

En natuurlijk hoe je het totaal kunt bepalen:
Code:
=Som([Omzet])
Een voorbeeld hiervan zit in het rapport.

Ik heb dus een simpel voorbeeld gemaakt van een rapport, waarin dus de klant, week en omzet staat.
Als je bij de recordbron kijkt van het rapport, kun je zien dat ik gegevens selecteer uit 2 tabellen (klantgegevens en omzetgegevens). Misschien kan jij wel alles halen uit 1 tabel, maar ik vond het toch wel handige info.

Nog wat meer info: Ik heb op het rapport een groepering en een sortering gezet.
Ik groepeer dus op klant, zodat deze maar 1 keer voorkomt (kan jij missch doen voor week?). Tevens sorteer ik op datum, zodat ik weet dat bijvoorbeeld 1-jan voor 1-aug komt.

Ik ben wel bang dat je een rapport moet maken voor elke dealer.
Maar dat kan ook relatief makkelijk, maak 1 rapport kopieer dit rapport.
En verander de recordbron, als ik het me goed herinner waren de velden namelijk gelijk.

Misschien dat dit je op de juiste weg helpt.
 

Bijlagen

  • Database1.rar
    14,3 KB · Weergaven: 42
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan