• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Registratie en rapportage formulier dat gegevens onthoudt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roflastc

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Berichten
12
Hallo allemaal.

Ik heb 0,0 verstand van Excel maar ik denk dat ik voor mijn werk wel wat kan gebruiken dat wellicht goed in Excel te maken is. Ik (en collega's) moeten per maand informatie en rapportage omtrent leerlingen kunnen registeren. Het formulier moet er uitzien als een normaal vel papier zeg maar dus geen zichtbare cellen. Er moet instaan:

Leerling naam

Houding/stemming

Aanwezig Ja of Nee (het zou leuk zijn als het invullen van een J of een N als gevolg heeft dat er een groen vinkje of rood kruis verschijnt )

Leerdoelen (dit is een ding voor onze lokatie ze hebben ook gedrag leerdoelen)

3 aparte vakken voor bijzonderheden (bv iets over een email met ouders, jeugdzorg, leuk nieuws mbt een verjaardag.

Alle vakken waar wat ingetyped wordt zouden in te vullen moeten zijn alsof het een gewoon tekst veld is met alle opmaak mogelijkheden. Op sommige websites heb je dergelijk vakken ook als je bv opmerkingen wilt plaatsen met tekst opmaak als; onderstreept, vet gedrukt etc.

Alle vakken die ik noem moeten te bewerken zijn qua titel en tekst en de rest van de cellen gesloten en onzichtbaar.

het is van belang dat de opvolgende rapportage bladen informatie uit de vorige meenemen. een blad dat voor 1 juli aangemaakt wordt zou dan het orgineel zijjn en eht blad van de volgende dag zou dan info uit het vorige blad moeten overnemen. Op die manier kunnen we dan zien (op 5 juli bv.) of een leerling alle dagen aanwezig was ja of nee. Bij het vak bijzonderheden is dan te rapporteren of daar een reden voor was of niet.




Nu kan ik wat basic dingen zoals cel zichtbaarheid en bewerkbaarheid wssl wel zelf doen maar hoe zit dat met script omtrent de functies die ik wil... Is hier iemand die dat kan en wil doen???

Alle hulp is welkom!
 
Ik ben vandaag drukdrukdruk maar vrijdag kan ik eens de hele dag eraan zitten. Ik weet dus exact niks van Excel maar wat voor functies van het programma doen wat ik wil?
 
Leerdoelen (dit is een ding voor onze lokatie ze hebben ook gedrag leerdoelen)
3 aparte vakken voor bijzonderheden (bv iets over een email met ouders, jeugdzorg, leuk nieuws mbt een verjaardag.
het is van belang dat de opvolgende rapportage bladen informatie uit de vorige meenemen. Bij het vak bijzonderheden is dan te rapporteren of daar een reden voor was of niet.
En dus op iedere dag de leerdoelen meenemen? En de bijzonderheden?

Wat is je motivatie om Excel te gebruiken is? Vanwege de complexe berekeningen die je moet uitvoeren? Of omdat het wel leuk lijkt? Toevallig toch op de PC staat?

Als ik lees wat je wilt, klinkt dit meer als Access. Met een tabel met leerling personalia. Een tabel met n leerdoelen bij een leerling. Met bijzonderheden bij een leerling. Dan kun je op een formulier door de bijzonderheden bladeren, maar die worden niet iedere dag weer opnieuw opgeslagen.
 
Iedere dag de leerdoelen idd. de bijzonderheden moeten "gewoon" tekstvelden zijn. Liefst met een opzet waarbij een lezer gewoon de tekst kan lezen met evt scrollen in de cel. Leesbaarheid van teksten is, gezien het soort mens dat dit gaat gebruiken, erg belangrijk. Dat is ook de reden geweest om maar voro Excel te gaan. de meesten hier kunnen nog wel overweg met een kasboek .xlx blaadje en ze weten dat ze niet zomaar ergens kunnen klikken omdat ze anders een cel verprutsen. Acces roept alleen maar meer digbetisme op. het beoogde excel blaadje dient dan vooral als rapportage waarbij we een aantal zaken kunnen blijven volgen.

Het is dus vooral belangrijk dat sommige info in elk blad opnieuw verschijnt en dat cellen niet verprutst kunnen worden door iemand die verkeerd klikt.
 
hmmpf. Ik krijg niet eens een bestand voormekaar dat slechts een paar bewerkbare cellen heeft. Morgen weer proberen.. :/ echt ICT vakken voor docenten/hulpverleners op al die Alpha opleidingen zou leuk zijn :p
 
Kan iemand mij zeggen hoe ik dit moet doen? Ik krijg het niet voormekaar... Cellen die ik wil beveiligen blijven bewerkbaar en andersom...
 
Bekijk bijlage Map1.xls

Zo ver ben ik nu. met blokkeren ed. is nu alles behalve een aantal rijen/kolommen in het roze vak dicht. Nu nog tekstvakken met scrollbars zodat ea leesbaar is en een cel die info telt en meeneemt.

Edit: nu neemt ie telkens de huidige datum mee natuurlijk maar het onthouden van de datum waarop de rapportage is geschreven zou ook mooi zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Map1.xlsx

tikkie verder. Ik heb de ontwikkelaars tab gevonden. Echter heb ik nu 'slechts' een paar active-x tekstvakken. Daar ben ik op dit moment niet perse verder mee...
 
Bekijk bijlage Map1 beste versie.xlsxBekijk bijlage Map1 beste versie.xlsx

Dit is de beste versie die ik heb maar oa door een soort verbod op macro's kan ik het op werk niet draaien, met macros. Op dit moment zou ik genoegen nemen met een sheet dat lijkt op een blaadje met invooervelden voor tekst ed. Het is dan wel nodig dat de velden zo staan dat grote stukken tekst nog te lezen zijn. Macros invoeren heb ik, door alle drukte met werk, nauwelijks tijd voor gehad om naar te kijken.

Waar moet ik wezen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan