• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenen met dagen...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnn

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2011
Berichten
44
Hi all,

Ik wil graag berekenen op welke weekdag een levering binnenkomt. Vrijdag, zaterdag en zondag mag er niets binnenkomen, dus deze dagen moeten overgeslagen worden.
(Feestdagen etc mogen in deze berekening buiten beschouwing gelaten worden)

Screenshot 2017-01-19, 14_03_06.jpg

Kolom A Heeft weekdagnummers
Kolom B Aantal dagen tussen bestellen en leveren
Kolom C Moet ook weekdagnummers retourneren.

Dus maandag + 10 dagen (zonder vrijdagen en weekends) = woensdag (3)

Ik zit te stoeien met deze formule:
=WERKDAG.INTL(A2;B2;"0000111")
Maar die wil graag een begindatum hebben, en datums doen er niet toe, wil alleen dagen weten...

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Onze voorkeur gaat naar een excel bestand , in een foto kunnen we geen formule plakken
 
Indien je weet hoe je een macro toe moet passen, dan heb ik hier een redelijk begrijpbaar stukje code voor je.
Code:
Sub ReauLeau()

Dim levertijd As Integer
Dim besteldag As Integer
Dim leverdag As Integer

besteldag = Sheets("blad").Range("A2").Value
levertijd = Sheets("blad").Range("B2").Value

werkdag = levertijd + besteldag

Do Until werkdag < 7
werkdag = werkdag - 7
Loop

With Sheets("blad")
    If werkdag = 2 Then
         .Range("C2").Value = "Maandag"
    End If
    If werkdag = 3 Then
        .Range("C2").Value = "Dinsdag"
    End If
    If werkdag = 4 Then
        .Range("C2").Value = "Woensdag"
    End If
    If werkdag = 5 Then
        .Range("C2").Value = "Donderdag"
    End If
    If werkdag = 6 Then
        .Range("C2").Value = "Maandag"
    End If
    If werkdag = 7 Then
        .Range("C2").Value = "Maandag"
    End If
    If werkdag = 8 Then
        .Range("C2").Value = "Maandag"
    End If
End With
End Sub

Oh, negeer deze code. Deze telt de vrijdagen en weekenden wel mee in de berekening ipv door te tellen vanaf maandag t/m donderdag.
 
Laatst bewerkt:
Uit je vraag haal ik dit. Heb je hier wat aan?
Code:
=ALS( OF( REST(A2+B2;7) < 1; REST(A2+B2;7) > 4);1;REST(A2+B2;7))
 
Hey Roeland,

Bedankt voor je replies!

Ik vind je oplossing wel mooi, maar stel nou dat ik 200 regels heb met verschillende Besteldagen en LeadTimes?
Dat had ik misschien eerder aan moeten geven! :)

Maar daarom was ik op zoek naar een Excel-formule. Dit sheet zal gebruikt worden door meerdere mensen, dus, hoewel ik een fan van (deze) macro's ben, heb ik liever 'simpele' formules zodat het sheet iets meer 'idiot-proof' is...
 
Het valt eenvoudig op een variabel aantal regels toe te passen. Maar een formule zoals die van gebruiker bron is toch wel wat eenvoudiger in dat opzicht ^_^. Ik deed het meer om mijzelf te trainen met de VBA taal :)
 
Hi Bron,

Bijna! Jouw formule houdt volgens mij geen rekening met het uitsluiten van vrijdagen en weekends.

Maar toch bedankt voor je reactie!

Edit: Oh, toch wel zie ik! Ik duik er nog ff in :)
 
Laatst bewerkt:
Hi Bron,

Als ik maandag als besteldag opgeef en 10 als leverdagen, geeft je formule 4 als uitkomst, terwijl ik op 3 (woensdag) uit moet komen.
 
Hi Bron,

Als ik maandag als besteldag opgeef en 10 als leverdagen, geeft je formule 4 als uitkomst, terwijl ik op 3 (woensdag) uit moet komen.

Probeer dit eens
Code:
=ALS(OF((REST(A2+B2;7)-1) < 1;(REST(A2+B2;7)-1) > 4);1;REST(A2+B2;7)-1)
 
Of probeer dit, is makkelijk aan te passen als de uitkomst anders blijkt.
Het zijn telkens getalparen. Eerste getal is berekende leverdag, tweede getal is werkelijke leverdag.
Code:
=SCHAKELEN(REST(A2+B2;7);0;1;1;1;2;2;3;3;4;4;5;1;6;1;7;1)
 
Met een UDF functie
 

Bijlagen

  • Kopie(jp190117) van HelpMij.xlsm
    15,2 KB · Weergaven: 42
@Bron vind nergens een melding hier over, zal moeilijk worden met formule
 
Hi JeanPaul,
Post #7 van TS: Maar daarom was ik op zoek naar een Excel-formule.
Post #9 t/m #12 voor de formule.
 
Een UDF functie is een macro die zich berekend als een formule, een macro moet nog altijd aangezet worden of je moet een event gebruiken dan kan het ook
 
Uitleg user defined function (udf) is hier overbodig denk ik :D de gegeven formules werken prima zonder udf.
Een event is hier niet van toepassing. Geen idee wat je gaat doen met welk event dan ook.
 
Hi guys,

Nog een kleine toelichting. Kijk even naar dit bestandje:

Bekijk bijlage BestelVoorbeeld.xlsx

Voor het berekenen van de leverdatum heb ik al een mooi formuletje. (Tabblad 2 en 3)
Deze houdt ook rekening met feestdagen.
De vrijdag, zaterdag en zondag worden uitgesloten door "0000111" in de formule.

om een overzichtje te maken van bestel en leverdagen van de leveranciers, zoek ik naar een formule die de leverdagen bij de besteldag optelt. Uiteraard hoeven hier geen feestdagen in, aangezien het puur om de dagen gaat, niet om datums. Alleen vrij t/m zo moet uitgesloten worden. Als hier op 1 of andere manier ook de weekdag-formule met "0000111" voor gebruikt kan worden, kan ik dit ook aanpassen voor andere takken van het bedrijf, waar bijvoorbeeld het magazijn op za, zo en maandag dicht is (dat zou dan "1000011" worden)

In ieder geval bedankt voor jullie input!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan