• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekengebied verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

janemmers

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2001
Berichten
218
In de bijlage een bestand dat bestaat uit rijen met datum in kolom b.
Normaal bestrijkt kolom b een periode van 15 jaar (afgekapt ivm uploaden van de bijlage

In de rekentabel (bovenin) wordt tot een jaar teug de score bijgehouden. Door het rekenen over een periode van 15 jaar wordt het werkblad traag met het verwerken van de invoer. Mijn vraag is dus of de formules in de rekentabel aangepast kunnen worden. Zodat enkel de berekeningen uitgevoerd worden over de huidige maand en de 11 maanden daarvoorBekijk bijlage score1.xlsx
 
Op voorwaarde dat de datums in kolom B aaneengesloten zijn (d.w.z. elke datum komt voor, geen gaten) en oplopend gesorteerd, dan werkt de oplossing in de bijlage.

Ik heb naam MaandData gedefinieerd met de kolommen C t/m CV en alleen de rijen vanaf de rij met de eerste van de betreffende maand t/m de rij met de laatste datum van de maand.
Formule van MaandData in kolom K:
Code:
=INDEX(Blad1!$C:$C;VERGELIJKEN(DATUM(JAAR(Blad1!K$5);MAAND(Blad1!K$5);1);Blad1!$B:$B;0)):INDEX(Blad1!$CV:$CV;VERGELIJKEN(LAATSTE.DAG(Blad1!K$5;0);Blad1!$B:$B;0))

De formule in K5 en gekopieerd naar rechts en naar beneden t/m V10:
Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((MaandData=$I6)*ISGETAL(MaandData));0)

Verder heb ik van V5 een vaste waarde gemaakt i.p.v. =NU().
=NU() is een vluchtige functie die bij elke wijziging wordt herberekend (plus alle daarvan afgeleide functies oftewel die hele matrix).
Door hiervan een vaste waarde te maken (en deze elke maand handmatig aan te passen) zal het werkblad aanzienlijk sneller worden.

Edit: verder kun je nog overwegen om tijdens gegevensinvoer de berekeningsoptie op handmatig te zetten.
 

Bijlagen

  • score1 MB2.xlsx
    503,7 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

Dit werkt prima. Ik probeer dit nu in mijn eigen werkblad te realiseren. Waar breng ik de code aan van de index. Ik kan die niet terug vinden in het werkblad
 
Waar breng ik de code aan van de index. Ik kan die niet terug vinden in het werkblad
Tab FORMULES - Namen beheren

LET OP: je moet eerst de eerste cel selecteren waarin de naam gebruikt zal worden (in het voorbeeld dus K6 - niet K5 zoals ik in mijn vorige post abusievelijke vermeldde) en dan de naam definiëren met de formule met daarin de verwijzingen die corresponderen met de geselecteerde cel (in het voorbeeld zie je verwijzingen naar K$5). Deze verwijzing schuift mee op als je de naam in een andere kolom gebruikt.
Dat zie je als je in het voorbeeldbestand bijvoorbeeld een cel in kolom L selecteert en dan de formule van gedefinieerde naam MaandData bekijkt.

Nog een tip: als je in een cel de actuele datum wilt invullen, selecteer dan de cel - in het voorbeeldbestand V5 - en type Ctrl+; (dus de Ctrl-toets en de ; toets).
 
Na wat gepuzzel is het gelukt om het in mijn werkblad in te bouwen. Werkt super.
Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan