samenstellen nieuwe pc

Status
Niet open voor verdere reacties.

zansa

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2007
Berichten
80
Beste kenners,

Al een tijdje ben ik op zoek naar de beste manier om mijn zuurverdiende geld uit te geven. Nu heb ik voor mezelf een budget gesteld van ca. 1100.- excl. scherm

Gezien de reactie's die ik tot nu toe gelezen heb denk ik dat er hier vast wel iemand is die een positieve bijdrage kan leveren aan het door mij samengestelde systeem.

Het scherm ga ik morgen sowieso halen bij Alternate, die is te mooi om te laten lopen. Daarnaast heb ik in de confugratie de DVD re-writer aangepast naar een SATA model.

Mijn Pc gebruik ik om voor m'n studie te werken (word etc.), gamen, zowel stand alone als op internet. Graag zou ik ook mijn via FTD binnengehaalde HD's kunnen bekijken, zodoende deze config:

compie01xu4.png

compie02ha2.png



Nu dé vraag: zien jullie dingen die beter kunnen binnen dit budget, zijn er dingen die sowieso niet gaan passen etc etc?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie moeite,

Sijbrand

P.s. OS is Windows XP SP3
 
Dingen die niet gaan passen is een beetje een open deur intrappen. Als jij de pc builder van Alternate gebruikt, vertelt deze je precies wanneer je iets selecteert dat niet gaat werken.

Je weet dat je het (massieve) deurtje van de kast tijdens pc gebruik open moet laten staan om voldoende koele lucht binnen te trekken?
 
Laatst bewerkt:
Klopt ja, maar eigenlijk vertrouw ik hem niet zo ;)

Maar over de kast; het deurtje openlaten omdat ie te warm wordt is wel een beetje jammer. Is dat met extra van's op te lossen of gewoon een kast zoeken die het met deurtje dicht ook trekt?!
In deze zitten er geloof ik al een stel, jammer want ik vind hem wel erg mooi
 
M.i. is het bij kasten de truuk om een leuke maar ook functionele te vinden. Daarnaast las ik over de kast nog een minpuntje m.b.t. de kastdiepte. Deze zou bij meerdere hdd's problemen op kunnen gaan leveren. (Jij hebt er maar één, dus dat zal niet direct het probleem gaan worden)

Is één hdd, i.v.m. crashes, wel handig? Is het niet raadzamer om 2 x 500 of 2x 750 te nemen?
 
misschien is een midi tower wel geen goede keus en moet ik naar de big tower. goed punt!

mbt de hd, daar ben ik zelf ook nog niet uit. In principe kijk ik veel films en speel ik graag een spelletje. Het beste is misschien wel een dikke schijf (ca 500) voor de films en dan een kleine schijf puur voor de spellen, systeem etc.
Is zoiets aan te raden?

Bedankt! :thumb:
 
en nu ik toch bezig bent, wat vind je van de kaart mbt tot spelletjes en
HD films kijken?
 
Als Nvidia fan vind ik dit soort vragen, met het antwoord dat ik daarop moet geven, niet echt fijn. Klik (Máár, kijk verder dan alleen games........)
 
misschien een idee om de 4850 te nemen in plaats van die, de 4850 is een stuk sneller en maar iets duurder.
 
wat een handige tool! Zal het eens verder vergelijken, denk dat ik wel bij mijn keuze blijf :rolleyes:

bedankt voor je support, erg netjes!

edit:

Kan de 9600 gt met 1024 mb niet vinden, maar vergelijken met de 512 mb is natuurlijk niet helemaal top

Hier beide helemaal onder elkaar:

dan kijk ik er vast naast, maar dit is de 9600GT:

Grafische chip
Type NVIDIA GeForce 9600 GT
Snelheid 720 MHz
Shader-snelheid 1800 MHz
Shader Model 4.0
Full Screen Anti Aliasing tot 8 x
DirectX Versie 10
OpenGL Versie 2.1

Geheugen
Capaciteit 1.024 MB aanwezig
Type GDDR3
Snelheid 2000 MHz
Interface 256 bit

Resoluties
2560x1600x32Bit 60 Hz (Dual Link)


En dit is de ASUS:

Grafische chip
Type ATI Radeon HD4850
Snelheid 625 MHz
Shader Model 4.1
DirectX Versie 10.1
OpenGL Versie 2.0

Geheugen
Capaciteit 512 MB aanwezig
Type DDR3
Snelheid 993 MHz
Interface 256 bit

RAMDAC
1. RAMDAC 400 MHz
2. RAMDAC 400 MHz

Resoluties
1024x768x32Bit 200 Hz
1280x1024x32Bit 170 Hz
1600x1200x32Bit 120 Hz
2048x1536x32Bit 85 Hz
2560x1600x32Bit 60 Hz (Dual Link)

tja, dan nu weer het gewetensvraagje: wat raden jullie aan?
 
Laatst bewerkt:
Is geen gewetensvraagje. De HD4850 is een stuk beter.
De HD4850 zit dicht op een 9800GTX. Zoek daar de prijs eens van op...
(soms is de HD4850 net iets beter en net iets vaker is de 9800GTX beter: scheelt allemaal weinig)

Verder: Dat moederbord is natuurlijk erg leuk. Maar wat ga jij er mee doen?
Zo'n duur moederbord is eigenlijk alleen leuk als je 2 videokaarten in je systeem zet (of in de zeer nabije toekomst wil zetten: binnen een paar maanden dus). Ook heeft een bes wel goede geluidskaart onboard (volgens mij zelfs los) en voor overclockers schijnt het ding wel goed te zijn.

Nu: Jij gaat een losse geluidskaart kopen, je koopt niet het nieuwste van het nieuwste op videokaart-gebied (in 1e instantie zelfs een Nvidia-kaart: Dan kan je al helemaal geen 2 videokaarten op dit moederbord kwijt). En overclocken zal je ook niet gaan doen, schat ik zo in.

Maar verder is het niet zo interessant.
http://www.alternate.nl/html/shop/productDetails.html?artno=GPEG98&
Zal voor jou ook prima voldoen.
Ook daar kan je 2 videokaarten in kwijt, mocht je dat in de toekomst toch willen.
En ook met dit moederbord kan je prima overclocken als je dat toch ooit mocht willen.
Geluid is iets minder, maar ga je toch niet gebruiken.


Verder: De samsung F1-harde schijven zijn iets sneller en net zo duur (of zelfs goedkoper).

Diskettestation: Bios updaten kan je met gigabyte perfect binnen windows doen. Dus daar heb je geen diskettestation voor nodig. En ik kan me echt niet voorstellen dat je het nog voor iets anders gebruikt.
Eventueel gewoon bij iemand op zolder uit een oude pc een diskettestation halen. Dat zal net zo goed werken. (en gewoon ergens opzij leggen tot je hem een keer nodig zou hebben: zal niet gebeuren hoor..)

Vraag je verder af of je iets aan dat dure geheugen hebt. Waarschijnlijk voldoet goedkoper geheugen ook prima. PC6400 dus.

Verder geen commentaar (maar tis denk ik wel genoeg :p)
 
dank je wel voor de zeer complete en duidelijk uitleg, dat is nog geldbesparend ook!

Ik lees het straks nog een keer rustig door en mocht ik nog vragen hebben hoor je me.

Nogmaals hartelijk dank:thumb:
 
Beste marsmannetje,

Heb je aanbevelingen gebruikt, en ook direct de eerdere aanbevelingen van collegea kenners, en ben uitgekomen op het volgende systeem:

compie001fw5.png


compie002mv8.png


Zou het zinnig zijn om nog een netwerk kaart te monteren oid, of is de standaart meegeleverde kaart voldoende?

Ben ik verder een beetje compleet?

Nogmaals mijn dank voor jullie reactie's, helemaal goed!:shocked:
EDIT

argh, zie nu tijdens het plakken dat ik een langzamere F1 schijf als 2e gekozen heb... hiervoor bedoel ik de daarboven genoemde
 
Laatst bewerkt:
Beste marsmannetje,

Heb je aanbevelingen gebruikt, en ook direct de eerdere aanbevelingen van collegea kenners, en ben uitgekomen op het volgende systeem:

compie001fw5.png


compie002mv8.png


Zou het zinnig zijn om nog een netwerk kaart te monteren oid, of is de standaart meegeleverde kaart voldoende?

Ben ik verder een beetje compleet?

Nogmaals mijn dank voor jullie reactie's, helemaal goed!:shocked:
Standaard is nog beter als dat je nodig gaat hebben.
Op dat moederbord zitten 2 netwerkkaarten (10/100/1000). En ik ga er vanuit dat je er maar 1 gaat gebruiken :).
Dus geen netwerkkaart.

Verder is het netjes.
Erg goede voeding. Maar goed.. Dan zit je de komende jaren goed. Dat merk is een van de beste merken verkrijgbaar.

Enige punten:
Je kiest 2 verschillende harde schijven. Waarom, of is dat een foutje?

Processor: de Q9550 is opeens een Q9450 geworden, tegen dezelfde prijs????
Nu is een Q9450 goed genoeg voor je, maar als hij net zo duur is, dan is een Q9550 toch een veel betere keuze....
 
die harde schijven had ik ook gemerkt, was een foutje.

En die CPU is zeer zeker een foutje, neem natuurlijk het beste voor m'n geld

Zal het aanpassen, en dan maar bestellen :D

Bedankt!

EDIT - AANGEPAST

Aantal / ProductInfoPrijs1 xGrafische kaarten ATI PCIe -
Sapphire HD4850 Dual-Slot Fansink ATI Radeon HD4850, 512 MB, 256 Bit, PCIe x16 2.0€ 149,-
1 xCPUs Socket 775 Core 2 Quad
Intel® Core™ 2 Quad Q9550 4x 2833 MHz, 2x 6144 kB, 1333 MHz, Yorkfield€ 269,-
1 xVoedingen meer dan 600 Watt -
PC Power & Cooling Silencer 610 EPS12V 610 Watt, ATX12V 2.0, EPS, 6 x, 8 x€ 85,-
1 xBehuizingen Midi Tower -
Antec Nine Hundred 3 x, 6 x, ATX€ 89,-
1 xGeluid - -
Creative X-Fi Xtreme Gamer PCI, 3 x, X-Fi Xtreme Fidelity€ 69,-
1 xDVD-reWriters Serial-ATA -
Asus DRW-2014S1T 20 / 8 / 8 speed, 20 / 6 / 8 speed, Serial ATA/150, 16 / 48 speed€ 35,-
1 xMoederborden Socket 775 -
GigaByte EP45-DS3 Intel® P45, 1.600 MHz, 2x PCIe x16 2.0, Crossfire, Sockel 775€ 109,-
2 xHarddisks 3,5 inch SATA -
Samsung SpinPoint F1 750 GB, 8,9 / 32 / 7200, € 0,11*, Serial ATA/300€ 79,90
x2 = € 159,80
1 xGeheugen DDR2-800 -
Corsair 4 GB DDR2-800 Kit 4096 MB, CL5 5-5-18, 2 stuk(s), PC2 6400€ 75,-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan