schijf verstoort het booten

Status
Niet open voor verdere reacties.

guest945836

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2008
Berichten
286
Ik heb sinds kort een probleem met de master HDD in mijn pc.

Ik heb al ongeveer een half jaar windows 7, windows 7 64bit en ubuntu op ��n enkele hdd staan, en hij deed het altijd even perfect. Maar op een gegeven moment toen ik de pc opnieuw wilde opstarten, bleef hij hangen op het opstart scherm van windows 7. Ook de 64bit versie en ubuntu konden niet opgestart worden, ze bleven allemaal vast hangen. In eerste instantie dacht ik dat er misschien iets met het werkgeheugen was, maar na het controleren hiervan kwam ik erachter dat dit het niet was. Om te kijken of het aan de harde schijf lag kocht ik een nieuwe schijf en plaatste ik deze in mn pc en probeerde ik windows 7 hierop opnieuw te installeren. Wat me opviel was dat ik de oude schijf uit de pc moest halen voordat de installatie gestart kon worden, anders bleef deze net zoals het gewone booten hangen. Na het installeren kwam ik erachter dat de oude harde schijf de boosdoener is. Want zodra ik de pc met de oude HDD erin wil opstarten (zonder er gebruik van hoeven te maken), blijft hij hangen. In veilige modus kan ik zien dat hij blijft hangen bij CLASSESPNP.SYS. Als ik tijdens het opstarten vanaf de nieuwe hdd en hij bij classespnp blijft vast hangen, heb ik de mogelijkheid de oude hdd eruit te trekken, het opstarten gaat dan gewoon verder alsof hij niet stilgestaan heeft. Ik heb zelf al veel gezocht naar dit probleem, maar ik heb nog niets gevonden, het probleem rond classespnp.sys lijkt ook dood te zijn. Niemand heeft een goede, stabiele oplossing voor het probleem. Verder wil ik er nog aan toevoegen dat er belangrijke data op de oude schijf staat, als ik hem pas na het opstarten van de pc aankoppel, wordt hij niet herkent en kan ik hem dus ook niet benaderen.

Bedankt voor het lezen, en eventueel voor een oplossing.
 
Zoals je aangeeft zit her probleem in de hardeschijf.
Klinkt alsof de schijf defect is, zulke problemen doen zich voor bij schijven met een defecte controller.
Kenmerkend is dat een systeem vastloopt zodra deze aangesloten worden.

Een oplossing? De schijf afschrijven en vervangen.
 
Dat zou het misschien kunnen zijn ja, maar wat ik begrijp is dat als de controller kapot is, dat de hele schijf het niet meer doet?
Want als ik vanaf de (oude) schijf probeer op te starten kan hij lezen wat erop staat (welk os). En hij kan ook opstarten totdat hij vast hangt, ik heb gewoon het gevoel dat er maar een klein deel op de schijf corrupt is geraakt, bij een defecte controller klinkt het alsof helemaal niets leesbaar zou moeten/mogen zijn.
 
Dat is het vreemde van een defecte controller, in veel gevallen werkt de schijf nog voor een gedeelte.
Ik heb het vooral meegemaakt bij externe schijven, deze werken soms wel en soms helemaal niet, in andere gevallen loopt het hele systeem vast totdat de schijf weer ontkoppeld wordt.
Vaak is het een kwestie van de printplaat van de schijf vervangen en hij werkt weer.

Aangezien je schijf het systeem laat vastlopen lijk het echt op een defecte controller.
Ik raad je aan (indien mogelijk) de schijf te klonen en anders er nog vanaf te halen wat je nog kan.
 
bedankt voor je reactie, ik vind het jammer dat ik je waarschijnlijk gelijk moet geven over de defecte controller :(. Vooral omdat het om een schijf gaat waarop ik meer dan een halve terrabyte aan gegevens op heb gezet. Al m'n vakantiefoto's, muziek, (zelfgemaakte) programma's, films etc zouden nu dus weg zijn. Wat ik me dus afvraag is hoe ik de schijf kan clonen als ik hem niet in kan zien. Ik zal vanavond www.ultimatebootcd.com nog uitproberen, maar ik denk dat als m'n pc met win 7 hem niet kan openen, die tool hem ook niet kan openen. Daarom vraag ik me ook af of daar aparte hardware voor bestaat. Mij lijkt het zo te zijn dat die met hetzelfde probleem zal zitten, of werkt dat anders?
 
Mocht je de schijf niet meer uit kunnen lezen met een andere pc, en de gegevens je erg dierbaar zijn.
Recovery is erg duur, wat je kunt proberen is een zelfde schijf (exact het zelfde model) kopen, wellicht zelfs 2e hands, en daar de printplaat van omzetten.
Deze zit bij de meeste schijven er los op, kwestie van schroeven losdraaien en omwisselen met een werkend exemplaar.
Vervolgens is de schijf weer gewoon te gebruiken.
 
dat is best slim bedacht, de gegevens die erop staan zijn dan ook erg belangrijk voor mij. Maar wat ik me afvraag is als het niet lukt, of de garantie dan ook weg is. Ik zie namelijk dat die printplaat met schroeven vast zit die ik waarschijnlijk niet zonder krassen los krijg:
http://imageshack.us/photo/my-images/5/hddschroef.png/
En als ik die printplaten van de schijven verwissel (met succes), kan ik dan toch nog garantie vragen op de nieuwe schijf met de kapotte printplaat? Ik vind het namelijk toch veel geld, en de oude schijf zelf heeft ook nog garantie :rolleyes:.
 
Garantie zal wellicht vervallen.
Echter als je garantie claimt ben je alle gegevens altijd kwijt.

Als je ziet wat een beetje hardeschijf tegenwoordig kost zou ik proberen mijn bestanden terug te krijgen.

Wat betreft de schroeven: dit zijn torx schroeven:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Torx
 
Ik kom er net achter dat ik een torx-schroevendraaier nog in de kelder heb liggen, die schroeven zullen dus geen probleem zijn. Toch denk ik dat ik Western Digital eens bel/mail over de schijf en wat zij denken dat het beste zal zijn, ik denk namelijk dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt ..

de schijf kost trouwens ongeveer 56,99 met verzendkosten.
 
Dan is een nieuw schijfje samenvoegen toch een stukje goedkoper :d.

Dan zal ik deze week, als ik met de auto naar de stad kan, dezelfde schijf kopen. Ik heb nog slechte ervaring van toen ik laatst eentje met de fiets mee nam..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan