Selectie van maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Japsur

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2004
Berichten
650
Hallo,

Ik heb een probleem.
Uit een serie records wil ik alleen de records hebben die in januari of februari gemaakt zijn.
Op zich niet moeilijk wanneer het om een datum gaat. Hier gaat het om een tekstvak (zie bijlage). Expr 1 t/m 4 geeft de maanden aan (functie MID). Omdat de maand in het tekstvak niet altijd hetzelfde is 1-1 is anders dan 31-12. (qua lengte).
Als ik nu zeg van expr 1 en 2, geef alles weer wat begint met 1 of 2 of wat er in zit krijg ik ook alles van okt. t/m dec erin. Ik wil alleen de maanden januari of februari zien.
In de afbeelding zou het dan gaan om 4 records totaal die ik uiteindelijk wil zien.
Heeft iemand een oplossing hoe ik dit moet oplossen?
 

Bijlagen

  • helpmij.JPG
    helpmij.JPG
    99,4 KB · Weergaven: 34
Is het veld waar het over gaat een datumveld of iets anders?
Als het een datumveld is kan je gewoon op datum selecteren:
WHERE datum>=#1-1-2006# AND datum <=#28-2-2006#

Of is de MID functie het probleem? Er bestaat ook zoiets als een MONTH functie voor datums....
 
dropl zei:
Is het veld waar het over gaat een datumveld of iets anders?
Als het een datumveld is kan je gewoon op datum selecteren:
WHERE datum>=#1-1-2006# AND datum <=#28-2-2006#

Of is de MID functie het probleem? Er bestaat ook zoiets als een MONTH functie voor datums....

Tja die functies ken ik wel, maar dat is het probleem. Ik moet het halen uit de kolom 'Datum en plaats' en dat is gewoon tekst zoals je kunt zien.
dat is het hele probleem.
 
Ik zou veldje "Datum en Plaats" splitsen in een veldje "Datum" en een veldje "Plaats". Als je naderhand datum en plaats weer nodig hebt kan je ze eenvoudig samenvoegen. Los kan je er eenvoudiger queries op los laten.

Dus eerst converteren voor je verder gaat. Voor de datum zou ik trouwens kiezen voor de numerieke representatie ervan. Dus een datum van het type integer

Weest gegroet,
Guus
 
met functie mid 'datum' uit 'datum en plaats' halen en daarna cdate (convert date) van hetgeen door mid eruit gehaald is.:D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan