Simpel probleempje?

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolf99

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2003
Berichten
15
Ik heb een Access database met NAW gegevens en een bijbehorend keynummer. Deze is gekoppeld aan een tabel met keynummers met datums. Deze laatste tabel houdt bij wanneer een keynummer is gebruikt. Het is dus een 1:n relatie.

Voor snelle invoer wil ik het keynummer kunnen oproepen in een formulier en daarbij de NAW gevens tonen (niet muteerbaar). Het datumveld moet worden gevuld met een default systeemdatum.

Hoe doe ik dat?
 
Wat is de functie van het Keynummer in de NAW tabel? Als dat het sleutelveld is voor je personen, is het niet zo moeilijk: dan maak je op het fomulier een keuzelijst met daarin het Keyveld, en een aantal velden die je wilt gebruiken om een persoon op te zoeken. Deze keuzelijst zet je bij voorkeur in de koptekst van het formulier.
Om te voorkomen dat velden in het formulier gemuteerd kunnen worden kun je de eigenschappen van de veldn aanpassen. Ook dat is een vrij simpele handeling.
Wat is precies de bedoeling van de datumtabel?
 
Wat is de functie van het Keynummer in de NAW tabel? Als dat het sleutelveld is voor je personen, is het niet zo moeilijk: dan maak je op het fomulier een keuzelijst met daarin het Keyveld, en een aantal velden die je wilt gebruiken om een persoon op te zoeken. Deze keuzelijst zet je bij voorkeur in de koptekst van het formulier.
Om te voorkomen dat velden in het formulier gemuteerd kunnen worden kun je de eigenschappen van de veldn aanpassen. Ook dat is een vrij simpele handeling.
Wat is precies de bedoeling van de datumtabel?

Elke persoon krijgt een uniek toegangspasnummer (keynummer).
Het datumveld geeft aan op welke datum iemand toegang heeft gekregen.
Kan dit zoals jij hebt beschreven?
 
Je gebruikt het Keynummer dus als persoonsID veld; op basis van het Keynummer zoek je een persoon op. Als dat het geval is, dan kun je het maken zoals ik heb beschreven.
Je kunt de keuzelijst maken met de wizard, waarbij je de optie gebruikt om een record op te zoeken op basis van de waarde uit de keuzelijst.
Om te voorkomen dat velden worden gemuteerd, zet je de optie <Ingeschakeld> op Nee, en <Vergrendeld> op Ja. Deze keuzes vind je op het tabblad <Gegevens> van het betreffende object. Je kunt ook meerdere velden selecteren, zodat je in één keer de instellingen kunt aanpassen.

Michel
 
Nog een kleine vraag/opmerking. Ik wil liever een keynummer ingeven in plaats van een keuzelijst. Dit gaat voor de afhandeling sneller.
Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt voor je snelle reacties ;)
 
Ook dat kan met een keuzelijst. Standaard zal Access bij het maken van een keuzelijst de sleutelkolom verbergen. Meestal weet je namelijk bijvoorbeeld wel de naam waarop je wilt zoeken, maar niet het Personeelsnummer. Wil je die kolom wel zien, dan moet je bij het maken van de keuzelijst de optie <Sleutelkolom verbergen> uitzetten.
Heb je de keuzelijst al gemaakt, dan kun je in de Eigenschappen van de keuzelijst alsnog de kolom de juiste breedte geven. Op het tabblad <Opmaak> zie je bij <Kolombreedten bijvoorbeeld staan: '0cm;5cm;1cm' . Hierbij is de eerste kolom dan het sleutelveld. Door de breedte van de kolom groter dan Nul te maken, krijg je de kolom weer te zien in de lijst, en blijft de info ook in de keuzelijst staan.

Michel
 
Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar krijg het niet werkend :(
Kan ik het bestand hier ergens uploaden?
 
Als je het kunt zippen, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Ik zou wel eerst alle overtollige zaken er uit halen, zoals rapporten en tabellen die niet ter zake doen. Er hoeven ook maar een paar records in te zitten om te kunnen kijken.
Als je hem gestript hebt, dan nog een keer Comprimeren, via <Extra>, <Database hulpprogramma's>,, <Database comprimeren>. Daarna kun je hem zippen. met Winzip of Winrar.
As hij groter is dan 100kb, kun je nog een trucje toepassen: het zip bestand opdelen. Zie daarvoor bijgaande afbeelding.

Michel
 

Bijlagen

  • Archiveren.jpg
    Archiveren.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 27
oke, hier zijn ze dan.

Er staan 2 tabellen in zoals eerder beschreven.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Sunday.part01.rar
    97,7 KB · Weergaven: 15
  • Sunday.part02.rar
    97,7 KB · Weergaven: 13
  • Sunday.part03.rar
    88,2 KB · Weergaven: 11
Ik heb er een nieuwe db van gemaakt, want hij is een beetje onnatuurlijk groot... Deze versie is dus gestript van de plaatjes, maar het gaat om de functionaliteit, en die kun je uiteraard zonder meer overnemen.
Kijk maar eens of dit de bedoeling is.

Michel
 

Bijlagen

  • Zondag.rar
    20 KB · Weergaven: 21
Thanks!!!
Nog een klein vraagje: als ik het keynummer in het formulier invul blijven de NAW gegevens staan van een ander keynummer. Is het mogelijk om deze na het invullen van het keynummer te laten verspringen naar de juiste persoon?
 
Oops.... :eek:
Klein foutje ingeslopen... Ga naar het ontwerpscherm van het formulier, dubbelklik op de keuzelijst [Keynummer] in de koptekst, en selecteer in het venster <Eigenschappen> het tabblad <Gebeurtenissen>, en klik vervolgens op de knop van de optie <Na bijwerken>. (Knop met de drie puntjes)
Daar moet deze code komen te staan:

Code:
Private Sub cboKeynummer_AfterUpdate()
 [COLOR="Red"]   Dim rs As Object

    Set rs = Me.Recordset.Clone
    rs.FindFirst "[AttendeeID] = " & Str(Nz(Me![cboKeynummer], 0))
    If Not rs.EOF Then Me.Bookmark = rs.Bookmark[/COLOR]
End Sub

De bovenste en onderste regel staan er waarschijnlijk al, dus je kopieert dan alleen de rode tekst. Dan zou hij weer moeten werken.

Michel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan