• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

SOM in draaitabel geeft een vreemde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mikebaa

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2011
Berichten
63
Goedemorgen,

Ik heb een Excel vraag, waar ik echt niet uitkom.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb enkele gegevens, welke ik in een draaitabel wil zetten.
De SOM van deze gegevens is 0.

Toch geeft Excel de volgende waarde in de draaitabel: -1,13687E-13
Het lijkt dus alsof er een zeer klein getal uitkomt, echter moet de uitkomst echt 0 zijn.

Voor de volledigheid heb ik het (zeer vereenvoudigde) bestand toegevoegd.
Bekijk bijlage Voorbeeldbestand.xlsx

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, bij voorbaat dank!
 
Verander het numberformat van deze cellen in de tabel naar number (getal), 2 decimalen.
 
Bedankt voor het antwoord. Dit lost het visueel op, echter lost dit niet mijn probleem op.
Ik heb het bestand sterk vereenvoudigd om mijn verhaal niet te ingewikkeld te maken, maar denk dat dit iets te vereenvoudigd was.

Er zijn 2 boekhoudingen die ik met elkaar wil matchen.
Om deze reden maak ik 2 draaitabellen, waarbij ik de waarden onderling vergelijk met verticaal zoeken.
Dit gaat nog goed (het factuurnummer bevindt zich immers in beide tabellen).

Vervolgens vergelijk ik de bedragen die bij dit factuurnummer horen, hier gaat het fout.
De ene draaitabel geeft als waarde 0 (zoals het hoort), de andere de eerder genoemde waarde (terwijl dit ook 0 moet zijn).
Hier gaat dit dus mis.

Enig idee hoe dit op te lossen?
 
Laatst bewerkt:
Excel vindt soms infinitesimaal kleine getallen door de omrekening van binair naar decimaal en omgekeerd.
Als je het numberformat van de draaitabel hebt aangepast volgens #2 kun je vervolgens in de opties -> geavanceerd kiezen voor Precisie instellen als weergegeven.
Eventueel kun je nog iets proberen met de functie AFRONDEN().
 
Laatst bewerkt:
Toch is dat de oplossing; als je in een willekeurige cel de formule =AFRONDEN(B4;10) zet, krijg je alleen nullen te zien. De uitkomst is dus correct. Zeker als je in je vervolgberekeningen een afronding toepast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan