• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Som in Excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Berichten
491
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met een curus office, en nu moet ik een opdracht maken welke ik in pdf-formaat op internet heb gezet. De bijlage Uitslag verkiezingen Ons Dorp.xls laat zien tot waar ik gekomen ben. Zoals je ziet kloppen de cellen C15 t/m C19 in Uitslag verkiezingen Ons Dorp.xls met het pdf-bestand op internet.

Echter heb ik toch mijn vraagtekens:

  1. Heb ik in C15 t/m C19 de juiste formules gebruikt, of is er een snellere/makkelijkere weg?
    -
  2. Indien ik de juiste formules heb gebruikt vraag ik mij af hoe het kan dat Office weet hoe ik het aantal zetels wil afronden. Aanvankelijk stonden er in de cellen C15 t/m C19 getallen met een komma met daarachter ook getallen. Maar door het aantal decimalen naar nul te brengen in het venster Celeigenschappen (bijlage) veranderde de waarde naar het getal zoals het moest zijn volgens de opdracht. Echter werd C15 naar boven afgerond en C16 naar beneden(?).
    -
  3. Verder wil ik graag leren hoe ik er voor kan zorgen dat het percentage van de zetelbezetting er vanzelf uitrolt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
% zetelbezetting , zie bijlage
 

Bijlagen

  • Uitslag verkiezingen Ons Dorp(1).xls
    18,5 KB · Weergaven: 30
Volgens mij is die cursus bedoeld om zoiets te leren.
Als je het niet uit het cursusmateriaal kunt halen, dan is het geen beste.
Al het echt niet lukt, dan horen we het wel.

Mvg

Piet
 
Formules gewijzigd, onafhankelijk van aantal stemmen gemaakt (zie gele vlak) en % zetelverdeling ingevoegd.
 

Bijlagen

  • Uitslag verkiezingen Ons Dorp(1).xls
    15,5 KB · Weergaven: 34
Wow bedankt voor al jullie ideeën!!

% zetelbezetting , zie bijlage

*heeft de formule =C15/$C$21 gebruikt.

Formules gewijzigd, onafhankelijk van aantal stemmen gemaakt (zie gele vlak) en % zetelverdeling ingevoegd.

*heeft de formule =+C24/$C$30 gebruikt.

Deze formule is relatief aan die van trucker10, dus kijk niet naar de verschillende celnamen. Wat ik mij afvraag is wat de meerwaarde is van "+" welke Gert Bouwmeeste heeft gebruikt. Misschien kan Gert of iemand anders hier antwoordt opgeven. Het is trouwens best mogelijk dat Gert zich vertypt heeft maar ik ben er toch nieuwsgierig naar.:)
 
Laatst bewerkt:
Wow bedankt voor al jullie ideeën!!



*heeft de formule =C15/$C$21 gebruikt.



*heeft de formule =+C24/$C$30 gebruikt.

Deze formule is relatief aan die van trucker10, dus kijk niet naar de verschillende celnamen. Wat ik mij afvraag is wat de meerwaarde is van "+" welke Gert Bouwmeeste heeft gebruikt. Misschien kan Gert of iemand anders hier antwoordt opgeven. Het is trouwens best mogelijk dat Gert zich vertypt heeft maar ik ben er toch nieuwsgierig naar.:)

Ik denk dat Gert gewoon is van met een ander programma te werken , een oude gewoonte van Lotus , dacht ik .
Gert zal dit kunnen bevestigen;)
 
Hoe ga je met de rest zetels/procenten om?
Je kunt in de problemen komen met afronden.
Bekijk mijn denkwijze eens wat betreft de restzetels?
 

Bijlagen

  • Copy of Uitslag verkiezingen Ons Dorp.xls
    29 KB · Weergaven: 34
Hoe ga je met de rest zetels/procenten om?
Je kunt in de problemen komen met afronden.
Bekijk mijn denkwijze eens wat betreft de restzetels?

Bedankt voor je Excel-bestand. Dit vind ik zeer interessant, theoretisch begrijp ik het gelukkig. Ik vind het allemaal wel erg moeilijk. Ik zal er over paar maand nog eens naar kijken. Nogmaals mijn dank.
bedankt.gif
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan