• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Sommen.Als of andere functie voor optellen van waarden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luukies1972

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2020
Berichten
1
Hallo,

Ik heb een excel sheet met verschillende soorten criteria waar we de budget aantallen voor moeten bepalen. Elke maand krijg ik een aantal artikelen aangeboden waarna de verkopers de aantallen voor hun klanten gaan budgetteren.
Deze artikelen hebben een bepaalde releasedatum die in een bepaalde maand vallen. Het kan dus zijn dat we soms 5 artikelen in een releasemaand hebben en soms maar 1
na het vullen van de sheet zou ik graag de gebudgetteerde aantallen willen monitoren op de verschillende criteria's (verkoper, klant, artikel)
Het gaat echter mis in de berekening... ik doe iets fout maar ik weet niet goed wat. In de bijlage een soortgelijke document waar de waardes gevuld zouden moeten worden. Wie kan me helpen?
 

Bijlagen

  • Test01.xlsx
    13,8 KB · Weergaven: 57
In B2 en doortrekken tm december.

Code:
=SOMPRODUCT((TotaaL!$B$4:$B$7=omzet!$A2)*(TotaaL!$C$2:$G$2=omzet!B$1)*(TotaaL!$C$4:$G$7))

Nu je deze hebt (als je dit bedoelt teminste), kun je de rest zelf wel invullen;)
 
Wel fascinerend dat de producten maand gebonden zijn. Met data in een gestructureerde tabel kan je dit soort analyses zeer eenvoudig met een draaitabel maken.
 
Draaitabellen zijn zeker handig, maar er gaat niets boven een paar oldschool formules leren.
 
Als je met excel wil werken dan is enige kennis van formules wel handig. Als je altijd maar 4 klanten, 5 artikelen en 3 verkopers hebt dan gaat het prima. Op het moment dat er in deze stamgegevens wijzingen plaatsvinden dan zal je steeds de rapportage aan moeten passen. Om het dynamisch te maken kan het natuurlijk ook wel met formules maar dan zijn draaitabellen toch wat makkelijker. Het invoeren van de basisgegevens in een tabel heeft als voordeel dat je nooit over het bereik hoeft na te denken en dat het bereik nooit te groot is.

Verder is het een vreemd voorbeeld. Onder verkoper staan de klanten. Onder klant staan de verkopers en blijkbaar hoeft artikel Product D niet meegenomen te worden.
 

Bijlagen

  • Test01 (1).xlsx
    29 KB · Weergaven: 26
Nou over het bereik hoef je met deze combi ook nooit na te denken:
Code:
=VERSCHUIVING(A2;0;0;AANTALARG(A:A)-1;1)

Maar ik ben wel wild over draaitabellen in combinatie met slicers. Moet ik me nog even in verdiepen.

Maar verdiep je ook eens in de dynamische array functies van office 365. Je kunt dezelfde technieken toepassen qua notatie, in traditionele formules om die automatische uitvulling te krijgen als resultaat.
 
@miso1995
De functies VERCHUIVING() en INDIRECT() zijn nog steeds volatiel en kunnen bij een wat grotere dataset tot best veel vertraging leiden. Ook functies als SOMMEN.ALS(), SOMPRODUCT(), etc kunnen op een grote dataset vertragend werken. Het zijn eigenlijk verkapte matrixformules.

Dus maar eens even overstappen naar de newschool:d
 
Ik zou wel graag de technieken leren om wat geavanceerdere draai tabellen te maken, maar ik vind het configureren van zo'n draaitabel altijd zoveel werk. Ik merk dat ik me nog niet goed genoeg verdiept heb in de syntax voor het toevoegen van berekende velden.

Dan voelt zo'n uitgebreide bak aan formules wat vertrouwder en eenvoudiger. Maar uiteraard gebruik ik wel draaitabellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan