• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tarieven omzetten naar Staffel tarieven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelFons

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2011
Berichten
41
Goedemorgen,

Naar mijn idee heb ik een complexe vraag.
Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen om mijn taak te versnellen.

Voor mijn werk moet ik alle transporttarieven van 2018 (2000 stuks) omzetten naar staffel tarieven.
Dit houdt in, dat voorheen aan een bepaalde rit handmatig een tarief werd gehangen, maar dat het tarief nu bepaald wordt aan de hand van de afstand van een rit.

Om dit zo eerlijk mogelijk te doen voor beide partijen, moet ik alle ritten categoriseren door er handmatig een afstand/staffel nummer achter te zetten.
Als achter iedere rit een afstand/staffelnummer is geplaatst, moet ik per vervoerder gaan kijken hoeveel keer een rit is uitgevoerd maal het tarief.
Zodra de uitkomst hiervan bekend is, tel ik alle totalen in de desbetreffende staffel bij elkaar op en deel ik deze door het totaal aantal ritten uitgevoerd in die staffel.
Op deze maner heb ik een eerlijk gemiddeld tarief per staffel.

In de bijlage zit een overzicht van zo'n staffel.
Is een bepaalde rit 26 km, dan valt deze in staffel 2. Hier hangt vervolgens een tarief aan vast van 100,00 euro.

Door van dit gehele overzicht een tabel te maken met totalen onderaan de kolommen te tonen, krijg ik dit aardig voor elkaar.
Ik filter dan op vervoerder en Staffel en heb het gemiddelde tarief in cel H20. Deze vul ik nu handmatig in.
In het overzicht wordt het staffel tarief voor vervoerder 4 voor staffel 1 dus 56,67 euro.

Nu is mijn vraag,
Hoe kan ik het tarief van 56,67 euro automatisch weergeven in de cel van het tarief van staffel 1(Cel M5)
Dit zou ik per vervoerder moeten laten tonen.
Ik krijg bij 4 vervoerders dus 4 verschillende staffeloverzichten.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar het zou daarnaast mooi zijn, dat als ik op cel M5 klik, ik een overzicht zie van de berekening.
Als voorbeeld heb ik het tabelletje Uitwerking in gedachte.

Op deze manier hou ik goed overzicht en kan ik mijn vervoerder een eerlijke staffel bieden.

Hoor graag jullie ideeën.

Mvg,


Fons
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Staffel.xlsx
    13,7 KB · Weergaven: 52
In je voorbeeld OudeRijn: blijkbaar valt dit binnen de 25 km. Dus je moet een tabel aanmaken met jullie bestemmingen en de daarmee samenhangende afstand. Dan kan je met vert.zoeken het juiste tarief eraan hangen.

Greetz/Excelbat
 
Werkt op jou voorbeeld bestand hoop dat dit is wat je zoekt
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Staffel(jp).xlsm
    36,5 KB · Weergaven: 49
Goedemorgen,

Vrolijk Kerstfeest iedereen om te beginnen!
Bedankt voor jullie input.

Vindt het een beetje ***lig om niet snel op de reacties te reageren.
Ik ga de voorbeelden bekijken en laat wel even weten hoe ik het ga toepassen.

Als ik het zo bekijk is die van Jean-Paul de meest werkzame voor mij op dit moment.

Ga deze uitwerken op mijn data en meld mij of het werkt.

Fijne dagen en jullie horen mij.

Gr Fons
 
De uitklap menu wordt door een VBA macro toegepast, hier een update van je bestand.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld Staffel(jp2).xlsm
    38,3 KB · Weergaven: 37
Goedemorgen,

Super bedankt weer voor de update.
Ik ga de VBA code kopieren naar het oorspronkelijke bestand en kijken hoever ik kom.

Voor het schrijven van VBA ken ik helaas alleen de basis.

Ga kijken hoever ik kom.

Ik meld mij zsm.

Gr Fons
 
Het kopieren van VBA code is niet voldoende er moeten ook aanpassingen gebeuren in de code zelf,
ook gebruik ik ook een advance filter om tot het gewenste resultaat te komen, indien het niet lukt dan wil ik je altijd verder helpen.
 
Goedemiddag Jean-Paul,

Mocht je het nog niet gezien hebben, ik heb je een pb gestuurd.

Gr Fons
 
Jean-Paul,

Super bedankt voor je hulp en inzet.
Deze heeft mij enorm geholpen!

Prettig weekend!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan