• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tegelijkertijd horizontaal en verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

reko3475

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2005
Berichten
77
Beste,

Wie kan mij helpen

Ik heb twee tabbladen een met een datasheet en een database van 400 regels artikelen bij 125 kolommen met testen en resultaten

(Voorbeeld moeten inkorten ivm bedrijfs informatie)
nu moet ik in de datasheet het resultaat van de aangegeven test weten te verkrijgen uit de database
dit zal denk ik moeten met een combinatie van een horizontale en verticale zoekfunctie

wie o wie kan mij helpen

liefst geen vba want daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten

alvast bedanktBekijk bijlage vraag aan helpmij 01-11-2016.xlsx
 
Dat kan met INDEX en VERGELIJKEN. Ik heb maar even artikelnummer 10031791 en testnummer 56 hard gecodeerd, want je bent vergeten aan te geven waar die gegevens in Sheet2 te vinden zijn.

Code:
=INDEX(Sheet3!$C$10:$I$18;VERGELIJKEN(10031791;Sheet3!$A$10:$A$18;0);VERGELIJKEN(56;Sheet3!$C$7:$I$7;0))
 
Beste Marcel

Allereerst bedankt voor de snelle reactie

Het artikel nummer staat in sheet 2 regel 1
En het test nummer staat in sheet 2 kolom N16
De oplossing of antwoord zou dan in sheet 2 kolom O naast het testnummer moeten verschijnen
Antwoor moet uit sheet 3 worden gehaald

bvd

Reko
 
@Cobbe: ja dat leest wat lekkerder; ik mis alleen nog de exacte match parameter (;0) in de eerste VERGELIJKING-functie.
 
Klopt die is zeker verloren gegaan bij het posten, de posterijen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. :)
 
Marcel, Cobbe

Mij lukt het niet om de formule om te zetten naar de werkelijke database
Als ik de laatste twee berichten lees, klopt het dan dat de formule in de excel sheet niet helemaal klopt en hoe zou hij er dan moeten uitzien

in de aangereikte formule wordt er naar een tabel en een ID nummer verwezen, welke tabel en idnummer vraag helpmij 02112016.jpg wordt hier bedoeld

alvast bedankt
 
Als ik zo vrij mag zijn: dit is de correcte formule met ;0 toegevoegd achter idnummer.
Code:
=INDEX(tabel;MATCH($G$1;idnummer;0);MATCH($N$16;testnummer;0))

De verwijzingen betreft gedefinieerde namen die je kunt vinden op tab "Formules" - "Naam Manager".
Je kunt ook een lijstje met gedefinieerde namen en bereiken opvragen met F3 (ergens op een leeg plekje, bijvoorbeeld een nieuw blad) en dan de lijst plakken.

I.c. krijg je dan het volgende resultaat:
Code:
idnummer       =Sheet3!$A$6:$A$18
tabel	       =Sheet3!$A$6:$I$18
testnummer     =Sheet3!$A$6:$I$6
 
Laatst bewerkt:
Marcel

Uiteraard mag je zo vrij zijn, anders kom ik er ook niet uit

ik heb de "nieuwe" formule geprobeerd, maar hij werkt nog niet

ik heb om te achterhalen wat ik waarschijnlijk fout doe, in sheet 4 omschreven wat ik gedaan heb ( zonder resultaat)


Is het mogelijk om te achterhalen wat ik fout doe


hoor graag van jou, of van een ander

thankxBekijk bijlage vraag aan helpmij 03-11-2016.xlsx
 
"Zo vrij zijn" was meer richting Cobbe...

Maar goed, wat je volgens mij fout doet, is dat je bereiken hebt die niet op elkaar aansluiten:
de tabel loopt van kolom AA t/m DQ en het bereik in de tweede VERGELIJKING functie loopt van kolom AC t/m DR.

Beide bereiken moeten dezelfde kolommen betreffen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan