• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tekens trimmen via cell format - mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wocky

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2014
Berichten
192
Beste,

Is het mogelijk om de eerste 2 tekens van een getal te verwijderen via cell-eigenschappen?
Ik zoek een eenvoudige manier om weeknummers te laten verschijnen in een cel, zonder dat ik een aparte kolom met formule moet gebruiken.
Ik heb al begrepen dat je een datum niet kan formatteren zodat deze enkel een weeknummer weergeeft (via cel-eigenschappen althans.. met aparte formule gaat dit inderdaad wel)

Ik zou graag in een datalijst een weeknummer willen intypen (om op te kunnen sorteren), maar de lijst gaat over 2 jaren (dus weeknummers komen dan dubbel voor)
Ik zou dit eventueel willen oplossen door het jaartal ervoor te typen, zodat er werkelijk per jaar gesorteerd wordt.

Zie voorbeeld in bijlage.


alvast bedankt.
Wocky
 

Bijlagen

  • 190223_cellformat excel.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 33
En waarom laat je dan niet gewoon het weeknummer ervoor?
 
Is het mogelijk om de eerste 2 tekens van een getal te verwijderen via cell-eigenschappen?
Nee, natuurlijk niet. Celeigenschappen gaan over opmaak van een cel, nooit over de inhoud. Is maar goed ook natuurlijk! En zelfs áls je de jouw gewenste opmaak zou kunnen zien in de cel, kun je nooit de zoekwaarde op die manier gebruiken. Er staat namelijk nog steeds een datum in de cel, niet een jaar-weeknummer waarde. Kortom: blijf gewoon formules gebruiken, en combineer die eventueel in die nieuwe kolom met het jaartal, zodat je op de juiste combi kan zoeken.
 
Ik denk dat TS op zoek is naar een manier om WEL de inhoud van de cel op 1910, 1911 etc. te laten staan zodat daar op gesorteerd kan worden, maar als eigenschap mee te geven dat alleen de laatste 2 cijfers zichtbaar zijn in de kolom.

Ik was al even aan het speuren, maar middels celopmaak wordt dat een lastig verhaal denk ik. Maar misschien weet iemand nog een slim trucje...
 
Laatst bewerkt:
De eerste twee tekens dezelfde kleur geven als de cel?
 
Zoiets misschien?
 

Bijlagen

  • op weeknummers sorteren.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 27
Ik denk dat TS op zoek is naar een manier om WEL de inhoud van de cel op 1910, 1911 etc. te laten staan zodat daar op gesorteerd kan worden, maar als eigenschap mee te geven dat alleen de laatste 2 cijfers zichtbaar zijn in de kolom.

Ik was al even aan het speuren, maar middels celopmaak wordt dat een lastig verhaal denk ik. Maar misschien weet iemand nog een slim trucje...

Correct...
Ik wil heel eenvoudig een weeknummer kunnen invullen, om daar op te kunnen sorteren.
 
Nee, natuurlijk niet. Celeigenschappen gaan over opmaak van een cel, nooit over de inhoud. Is maar goed ook natuurlijk! En zelfs áls je de jouw gewenste opmaak zou kunnen zien in de cel, kun je nooit de zoekwaarde op die manier gebruiken. Er staat namelijk nog steeds een datum in de cel, niet een jaar-weeknummer waarde. Kortom: blijf gewoon formules gebruiken, en combineer die eventueel in die nieuwe kolom met het jaartal, zodat je op de juiste combi kan zoeken.

Waarom vind je dan beschrijvingen op internet om grote getallen om te vormen naar eenvoudigere leesbare weergave...?
1000000 kan worden 1 miljoen, 1 000 000, 1.000 000, enz...
Waarom zou anders de optie "aangepast" staan bij de celopmaak?

Vandaar mijn redenering.

Misschien moet in mijn 1ste bericht het woord "verwijderen" vervangen worden door "verbergen".
Maar goed... ik vermoed dat het gewoon niet mogelijk is...
 
Laatst bewerkt:
Als het niet mogelijk is om getallen te verbergen in de weergave van een cel,
en ik wil alsnog een getal (weeknummer) (geen datum) kunnen invullen in een kolom, om hier op te kunnen sorteren... dan denk ik dat de enige manier is om in een andere kolom het jaartal te vermelden.. om dan een 3de kolom te voorzien van deze 2 gegevens, om een juiste volgorde te kunnen bekomen.

De essentie hier is dat ik geen datum wil invullen, en ook niet wil zien... om de toepassing waarin deze info gebruikt zal worden, heel eenvoudig te houden.
Maar daar ga ik nu niet over uitwijden... want leidt ons te ver.

De vraag is gewoon of je getallen kan "verbergen" via celopmaak.
Meer niet.

Wocky.
 
Laatst bewerkt:
En een simpel antwoord is mijns inziens: gehele getallen wel, een gedeelte ervan niet. Een aantal aangepast formaten biedt inderdaad wel de mogelijkheid om een groot getal in duizendtallen weer te geven, of nullen te verbergen. Maar alle beschikbare aangepaste formats bieden volgens mij niet wat jij wilt. Je kan niet 1910 invoeren en dan alleen 10 zien in de cel.

Maar waarom niet het jaartal plus week invoeren, dat is toch ook niet zo moeilijk/ingewikkeld?
 
Maar waarom niet het jaartal plus week invoeren, dat is toch ook niet zo moeilijk/ingewikkeld?

Voor de gebruikers gaat het te moeilijk zijn.
Maar inderdaad zou een optie kunnen zijn...
Ik dacht dat er misschien een mogelijkheid was om de zichtbaarheid van het getal (een gedeelte) te kunnen wijzigen via formatt...

Alvast bedankt voor de feedback.
Wocky
 
Dan moet het toch nog steeds ingevoerd worden? Wat doet de gebruiker dan? Alleen sorteren?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan