Tekst in Macroknop gebruiken als filtercriterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

Swisser

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2013
Berichten
23
Hallo allemaal,

Ik zou graag met een druk op de knop willen filteren op de tekst die in de knop staat. Dat lukt me wel als ik de tekst als criterium meegeef, maar omdat er 25 knoppen zijn wil ik dit graag met 1 macro doen. Het filtercriterium moet dan zijn de tekst in de knop. Ik heb al een en ander geprobeerd, maar het is me niet gelukt. Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 
Als je een voorbeeld documentje plaatst is het waarschijnlijk zo voor je gemaakt.
 
Nu met voorbeeldbestand

Dank voor je snelle reactie.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd met 2 knoppen, in werkelijkheid werk 24 verschillende groepen.
Het filter werkt, maar zoals ik het nu heb gedaan heb ik 24 macro's nodig. Als de tekst in de knop het filtercriterium is kan ik met 1 macro volstaan.
De code die ik nu gebruik is

Code:
Sub FilterOpNaam1()

    'Macro om te filteren op de naam in een range.
    
    Range(ActiveCell.CurrentRegion.Address).AutoFilter Field:=ActiveCell.Column
    ActiveCell.Show
    ActiveCell.Select
    
    With Selection
    R = Selection.Row
    End With
    Cells(R, 4).Select
       
        Range(ActiveCell.CurrentRegion.Address).AutoFilter Field:=ActiveCell.Column, Criteria1:="Groep1"
    
End Sub

Bekijk bijlage VoorbeeldFilterOpNaam.xls
 
Laatst bewerkt:
Geef je knoppen toepasselijke namen Groep1, Groep2, enz.... ipv Rectangle 2, Rectangle 3, enz... dan heb je aan deze genoeg.
Code:
Sub FilterOpNaam()
    
    Sheets("Blad1").Range("A4:J4").AutoFilter 4, Application.Caller

End Sub

Sub FilterAnnuleren()
    
    Sheets("Blad1").ShowAllData

End Sub
 
Bedankt, ik ga het proberen.
Ik begrijp wat je bedoelt.
Wel een vraag: hoe verander ik de naam van de knoppen?
Groet!
 
Als je rechtsklikt op een knop zie je links bovenaan net onder het lint een vak met een naam in bv Rectangle 1.
Als je dan naast de naam klikt wordt deze blauw en kan je een aangepaste naam intypen, bevestigen met Enter.
Verbind nu aan elke knop dezelfde macro.
 
Bedankt Rudi,

Ik heb het geimplementeerd in mijn originele werkblad, het werkt perfect en is overzichtelijker dan in 1 keer 24 macro's toevoegen.

Groet,

Rik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan