• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tellen onder voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sherpa14

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2004
Berichten
230
Een tabel bevat in verschillende kolommen een aantal cijfergegevens. Deze cijfergegevens moeten genegeerd worden als en in de tweede cel van die rij een code wordt gegeven (stel code "B") In het ander geval wordt code "A" gegeven en dan moeten de gegevens van toepassing blijven. In het werkblad wordt regelmatig de code A of B ingevoerd/gewijzigd, dus de cijfergegevens moeten op een of ander manier blijven bestaan.
Met de formule =ALS($B$12="B";"0") worden de originele cijfergegevens gewist, en als in cel B12 dan code "A" wordt ingevoerd, worden de cijfergegevens dan overschreven met het resultaat "ONWAAR".
Hoe krijg ik het voor mekaar?
 
De titel stelt een ander probleem dan dat je hier probeert omschrijven. Excel komt met een aantal formules die het mogelijk maken te tellen en op te tellen gebaseerd op wat er in een andere kolom staat. bijvoorbeeld:

som.als
aantal.als
 
De titel dekt inderdaad de lading niet. Uiteindelijk zal de telling gebeuren nadat de filtering is uitgevoerd. Het al dan niet meetellen van de basiscijfergegevens is de eerste stap. Als dit is opgelost dan meen ik de volgende stappen te kunnen uitvoeren. Beter zou de titel dan zijn: uitfilteren van gegevens bij invoeren van een 'code'
 
Laatst bewerkt:
sherpa,

probeer dit eens:
Code:
=ALS($B$12="B";"0") moet zijn =ALS($B$12="B";0;$B$12)
 
resultaat is dat de cijfergegevens bij het ingeven van code B naar 0-waarden komen. Bij het ingeven van code A wijzigen alle cijferwaarden naar de waarde "A". Lukt dus nog niet. Jammer:confused:
 
resultaat is dat de cijfergegevens bij het ingeven van code B naar 0-waarden komen. Bij het ingeven van code A wijzigen alle cijferwaarden naar de waarde "A". Lukt dus nog niet. Jammer:confused:

Enige nadere uitleg is dus gewenst, bij voorkeur via een voorbeeldbestandje, zoals ook spaarie al aangeeft.
 
robby,

bedankt voor het voorbeeld, maar dit brengt mij nog niet veel verder.
Kun je in de uitleg duidelijker zijn en ook middels een voorbeeld aangeven wat de uitkomst moet zijn?

Sorry, voor het (nog) niet begrijpen.
 
Ik kan het bestand niet uploaden. te groot en krijg het niet kleiner dan 100kb. Is er een andere manier om dit te versturen/uploaden?
 
@ elke excel-forum bolleboos,

Misschien is mijn vraag te moeilijk?
Op het gevaar af dat een aantal mensen dit nu gaan dubbel bekijken gooi ik het dan maar op een aatal andere fora!

Niet opgelost, toch bedankt om te proberen. En indien er toch nog iemand zou zijn die me op de juiste weg kan zetten: hou je vooral niet in aub!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan