• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tellen van dagen en uren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visus

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Berichten
101
Ik heb een bestand met tijden en dagen. Nu wil ik tellen hoe vaak een tijdstip op een bepaalde dag voorkomt. Ik heb dat geprobeerd met SOMPRODUCT en SOM(ALS) maar deze tellen hetzelfde tijdstip en uur als 1 en dat zou 2 moeten zijn. In onderstaand voorbeeld zou het totaal 7 moeten zijn maar de formules komen niet verder dan 5.

Ik heb een deel van het bestand bijgevoegd, maar helaas zonder formules want dan werd het groter dan 100 kb.

Begintijd dagvandeweek
01:00 Vrijdag
01:00 Vrijdag
01:09 Vrijdag
01:47 Vrijdag
01:51 Vrijdag
01:55 Vrijdag
01:55 Vrijdag

Alvast bedankt voor het mee denken
Groet
Visus
 

Bijlagen

  • Map20091Helpmij.zip
    1,5 KB · Weergaven: 21
Zou je even kunnen aangeven wat je precies wil tellen.

Heb toch een 'oplossing' toegevoegd.
90% van de problemen met tijden en datums is te wijten aan de opmaak.!!!!

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Hallo Cobbe,

Al vast bedankt voor je reactie.

Ik wil tellen hoevaak er een tijdstip tussen 01.00 en 01.59 op vrijdag in het voorbeeld voorkomt.

Dat zou moeten werken met

=SOMPRODUCT(('2009'!$B$1:$B$551=Tijden!$A2)*('2009'!$A$1:$A$551>=Tijden!B$1)*('2009'!$A$1:$A$551<=Tijden!C$1))
Waarbij Tijden!A2 staat voor de dag van de week; Tijden!B1 voor 01.00 uur en Tijden!C1 voor 01:59.

Deze formule telt er dan maar 5 omdat dezelfde tijd als één telt, terwijl het er 7 moeten zijn.

Ik begrijp dat ik de notatie van de tijd moet wijzigen in uu:mm, maar ik krijg dat niet voor elkaar. Dat blijft 01-01-1900 01:47:00 als ik via celeigenschappen het getal wijzig in aangepast uu:mm.
 
Code:
=SOMPRODUCT(('2009'!$B$1:$B$551=Tijden!$A2)*('2009'!$A$1:$A$551>=Tijden!B$1)*('2009'!$A$1:$A$551<=Ti jden!C$1))

Als de waarde in A2 = dag vd week
B1 en C1 de gezochte tijden bevatten
moet deze formule werken.
Zoals gezegd zit de fout in de opmaak van je tijdenkolom.
Zorg dat deze in het formaat uu:mm komt te staan en het loopt als een t...t.

Succes, Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp dat ik de notatie van de tijd moet wijzigen in uu:mm, maar ik krijg dat niet voor elkaar. Dat blijft 01-01-1900 01:47:00 als ik via celeigenschappen het getal wijzig in aangepast uu:mm.

Ik heb het voorbeeld bestand bijgevoegd waar ik de eigenschap heb gewijzigd.
 

Bijlagen

  • Map1Helpmij.zip
    2,8 KB · Weergaven: 16
Ik heb een bestand met tijden en dagen. Nu wil ik tellen hoe vaak een tijdstip op een bepaalde dag voorkomt. Ik heb dat geprobeerd met SOMPRODUCT en SOM(ALS)
Met som en som.als tel je de uren op en jij wil niet de uren optellen, maar het AANTAL KEREN dat een bepaald tijdstip voorkomt en dat doe je met aantal en aantal.als !
In je voorbeeld is het eenvoudig, aangezien een tijdstip niet kleiner dan 0 kan zijn.
Het wordt dan: =aantal.als(a2:a8;"<2:00")
Wil je het aantal tussen bv. 01:00 uur en 02:00 uur, dan wordt het:
=aantal.als(a2:a8;"<2:00")-aantal.als(a2:a8;"<1:00")
Natuurlijk moeten, zoals door cobbe al opgemerkt, de cellen juist zijn opgemaakt, ik zou er :mm van maken voor de tijden, en "standaard" vor de cel waarin het aantal wordt geteld.
 
Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al aangaf, ik kan de celopmaak niet wijzigen naar het gewenste format :mm of uu:mm.
Er blijft staan 01-01-1900 01:47:00 in plaats van 01:47 (zie bijlage)

Ik denk dat dan het probleem wel opgelost zou zijn, met SOMPRODUCT.
 
Bedankt voor je reactie, maar zoals ik al aangaf, ik kan de celopmaak niet wijzigen...
Er blijft staan 01-01-1900 01:47:00 in plaats van 01:47 (zie bijlage)
Bijlage bij dit bericht zie ik niet, maar hoeft ook niet.
En bij nader inzien had ik je eerste bericht ook niet goed gelezen.
Je wil weten hoeveel keer een bepaald (hetzelfde) tijdstip voorkomt.
Welnu, zonder de opmaak te wijzigen, gebruik je in je formule dan niet een tijdstip, maar een cel waarin dat tijdstip staat. Aldus (voorbeeld uit de bijlage bij je eerste bericht): =aantal.als(a2:a8;a7)
Uitkomst: 2 (zoals het behoort).
 
Laatst bewerkt:
Zet eens in een cel 1 en kopiëer deze.
Selecteer dan de tijdkolom en doe Plakken Soeciaal - Aftrekken.

Wat je ook kunt proberen is :
In de eerste cel(A2) geef je handmatig 01:00 in en kopiëer deze en via Plakken Speciaal -Opmaak naar de onderliggende cellen.

Kijk eens of dit resultaat geeft.

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
laat daar een draaitabel op los, vervolgens groepeer je op uren en klaar is kees
 

Bijlagen

  • Map1Helpmij.xls
    20 KB · Weergaven: 18
Het is met het kopieren en plakken speciaal - aftrekken wel gelukt om de notatie overal op uu:mm te krijgen, maar de formule SOMPRODUCT blijft nu dezelfde fout geven.
Hij zou aan moeten geven dat er in het voorbeeld zeven maal een tijdstip >= 00.00 en <=01:59 voor komt. Hij telt er echter maar 5 omdat de formule kennelijk dezelfde tijden als één telt

De formule =AANTAL.ALS(A2:A8;A2) geeft als uitkomt wél 2; het tijdstip 01.00 komt inderdaad 2 keer voor.

De formule moet echter tellen hoe vaak er een tijdtip tussen 00:00 en 01:59 voorkomt op vrijdag.
Natuurlijk heb ik meer tijdstippen en dagen, maar als voorbeeld heb ik er maar een paar in de eerste bijlage opgenomen.

De telling zou moeten zijn: Het aantal maal dat een bepaald tijdstip voorkomt tussen twee verschillende tijden (bijv tussen 01.00 en 01.59 uur) op een bepaalde dag (bijv. Vrijdag)
 
Kijk eens of dit je verder helpt.

Cobbe
 
Cobbe,

Een leuke tussenoplossing en het resultaat komt wel dichtbij het juiste aantal, maar, zoals je in de bijlage kunt zien klopt het nog niet. Het zal ongetwijfeld aan de opmaak van de cellen liggen, maar ik zie niet wat er niet goed gaat.

Ik zou niet zo lang op dit probleem doorgaan, ware het niet dat ik de formule nog verder uit moet breiden met andere variabelen.

Helaas kan ik het "bronbestand" waar ik de info uit haal, niet wijzigen.
 

Bijlagen

  • Map2Helpmij.zip
    7,5 KB · Weergaven: 22
Heb er gewoon een tijdwaarde van gemaakt en alle rekeneingen kloppen.:)

Cobbe
 
Cobbe bedankt, het werkt.

Er op deze manier een tijdwaarde aan toekennen kende ik nog niet.

Groet Visus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan