• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tijd berekenen en uitkomst weergeven in valuta

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johnsalon

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2015
Berichten
46
Beste forum leden, ik ben sinds vandaag NIEUW hier....

Ik ben al een behoorlijke tijd bezig een bestand te bouwen in Excel voor mijn bedrijf, maar nu ben ik vast gelopen in een formule...

Ik zou graag wat hulp willen omtrent de structuur die ik moet bouwen met de daarbij behorende formules.

Ik zal even uitleggen wat de bedoeling is.

Wij registreren tijden die vervolgend afgerekend moeten worden, op dit moment doen wij dat nog met pen en papier en aan het einde van de dag rekenen wij dit uit met een rekenmachine
en dat is natuurlijk ouderwets hahahaha

Wij registreren per 15 minuten, Voorbeeld

begin 15:30
einde 15:45
totaal 0:15
is totaal €. 15,00

of

begin 15:30
einde 16:00
totaal 0:30
is totaal €. 30,00

maar nu komt het grootste probleem direct er ook nog bij....

begin 15:30
einde 16:15
totaal 0:45
is totaal €. 40,00

of

begin 15:30
einde 16:30
totaal 1:00
is totaal €. 50,00

zoals je kunt zien word er in het eerste half uur €. 15,00 per 15 min. gerekend, na een half huur komt er steeds €. 10,00 per 15 min bij op

wie zou mij kunnen helpen met deze formule Bekijk bijlage voorbeeld van mijn vraag.xlsx

Al vast zeer hartelijk dank
mvg. John
 
Laatst bewerkt:
Deze werkt volgens mij, zet onder de eerste tijd van Piet de volgende formule en trek door naar rechts:
Code:
=ALS(B6<=0,5/24;[COLOR="#FF0000"][COLOR="#FF0000"]15[/COLOR][/COLOR]*AFRONDEN.BOVEN((B6/(0,25/24));1);ALS(B6>0,5/24;2*[COLOR="#FF0000"]15[/COLOR]+[COLOR="#FF0000"]10[/COLOR]*(AFRONDEN.BOVEN((B6/(0,25/24));1)-2);0))

De rode getallen zijn je tarieven.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank AlexCEL.... bewondering hoor......!

Maar het werkt nog niet helemaal... bij Arie, Koos en Theo gaat het goed, maar bij Piet klopt het niet! ik heb goed naar de code gekeken, maar ik zie hem niet waarom hij geen €. 110,00 berekend, hij komt niet verder dan €. 100,00
zou jij er nogeens naar willen kijken

Maar bewondering hoor, zoals dit werkt.... pfff super bedankt, ik hoop van je te horen

Groetjes John
 
Beste AlexCEL....

Ik zit nogeens te kijken, maar ik zat fout! de berekening klopt als een bus!

Super bedankt, ik ben helemaal blij:thumb:

Hartelijk bedankt

Groet John
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch nog een klein vraagje...

in de formule van B4,B5,B6 word de tijd geregistreerd en uitgerekend... alleen als de begin tijd nu 23:30 en de eind tijd 0:15 is dan snapt mijn formule in B6 en niets meer van!

heeft iemand daarvoor misschien ook een oplossing?
Bekijk bijlage voorbeeld van mijn vraag.xlsx
Alvast zeer hartelijk dank

Groet John
 
Laatst bewerkt:
Dat komt omdat je dan een negatieve tijd krijgt, en daar kan excel niet mee rekenen...

Gebruik onderstaande formule om de factuurtijd te berekenen (invullen in B6):
Code:
=ALS(B5-B4<0;1-B4+B5;B5-B4)
 
Super bedankt Alex, ik kan nu verder met mijn werk.

Ik geloof dat ik hier tevens de moderator moet vragen het topic te sluiten, mijn vragen zijn met groot succes beantwoord door Alex;)
 
Mooi zo. Dat afsluiten kun je zelf doen door de vraag op opgelost te zetten (rechtsboven het topic).
 
Hmm... dit is weer zo'n Excel dingetje waarvan je het bestaan niet vermoedde.

Ik heb de celeigenschap op getal gezet, en het aantal decimalen heel groot gemaakt. In het ene geval komt 1:00 uur dan overeen met 0,041666666666666600, in het andere geval komt 1:00 uur overeen met 0,041666666666666700. Een miniem verschil van 0,0000000000000001110 (=1x10^-16). Mogelijk dat hierdoor in de functie AFRONDEN.BOVEN iets vreemds gebeurt, dat het buiten de precisiegrenzen van Excel komt of zo.

Wat werkt volgens mij is de volgende formule gebruiken:
Code:
=ALS(B6<=0,5/24;15*AFRONDEN.BOVEN((B6/0,01041667);1);ALS(B6>0,5/24;2*15+10*(AFRONDEN.BOVEN((B6/0,01041667);1)-2);0))

Oftewel hier is de breuk (1/24/4) uitgeschreven en handmatig afgerond....
 
Laatst bewerkt:
Deze werkt fantastisch Alex... super dank voor je hulp!

Mijn registratie is nu bijna klaar.

Ik zit nog met 1 gevalletje, maar ik weet niet of dat mogelijk is in Excel...
In de ochtend als mijn klanten komen maak ik een onderscheid, namelijk in "dag huur" en huren per 15 min. PK
ik zit te proberen bij het totaal een code, die reageert op de tekst omschrijving in ja of nee weergeven!

voor de duidelijkheid doe ik er een stukje bestand bij... misschien heb jij nog een idee voor mij....

Bekijk bijlage voorbeeld van mijn vraag.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Jazeker heb ik wel een idee, volgens mij wil je dit (invullen in B21):
Code:
=ALS(B2="PK";B7+B11+B15+B19;"")
 
Grote dank Alex...

Ik had gister veel uitgeprobeerd en gelezen, maar ik had de bovenstaande komma's vergeten zie ik nu, waardoor ik het niet werkend kreeg!

Ik ga dit topic sluiten, en mijn registratielijst afronden!

Alex je bent een genie!
 
Beste Alex,

Ik ben nu bijna klaar met mijn registratie lijst... maar kom tot nog iets tegen dat altijd goed gewerkt heeft, maar nu niet meer...
Dit heeft op een of andere manier toch te maken met die formule denk ik, misschien weet jij nog een foefje om dit op te lossen wilde ik vragen
Ik doe er even een bestandje bij
Bekijk bijlage voorbeeld van mijn vraag.xlsx
 
komt omdat als er PK staat de onderstaande cel in rij 21 gevuld wordt met "", oftewel TEKST. Als je hierbij getallen probeert op te tellen krijg je inderdaad fouten.

Oplossing kan zijn de volgende formule:
Code:
=ALS.FOUT(B21+B31-B35;B31-B35)

Bij een foutmelding zal deze formule de cel in rij 21 niet meenemen bij het bereken van het totaal.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Inderdaad dit werkt! Ik ben natuurlijk die formule niet gewent, en zo zie je dat ik nog veel moet leren
Wederom ben ik je zeer dankbaar
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan