twee tabellen vergelijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

HERTI

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2011
Berichten
1
Beste,

ik ben een databank aan het maken van toetsen waarbij vragen en modelantwoorden worden gevat.
Ik heb in totaal drie tabellen (tabel 1: vakken, tabel 2: vragen en antwoorden verwijzend naar het vak, tabel 3: toets met vermelding van datum en klas verwijzend naar de vragen en antwoorden)

Hierdoor kan ik een overzicht verkrijgen van wanneer die bepaalde vraag is gesteld en alsook welke vragen er voorhanden zijn per vak.

Spijtig genoeg krijg ik wel geen totaal beeld per vak, ik verduidelijk mij. Wanneer ik een listing opvraag van één bepaald vak met een overzicht van de al niet gestelde vragen krijg ik slechts de vragen die inmiddels zijn gesteld. De vragen die nog niet werden bevraagd op een toets krijg ik niet bij deze query.

kan iemand mij hierbij helpen.
 
En dat is logisch, want je gebruikt vermoedelijk een Inner Join als koppeling in je query. En daarmee zie je alleen records die in alle tabellen voorkomen. Wil je een Outer Join (dat heb je namelijk nodig) dan moet je dubbelklikken op de verbindingslijn, en optie 2 of optie 3 kiezen. Welke hangt af van de routing van de tabellen. Uit de omschrijving is meestal wel duidelijk welke je moet hebben. Je kunt straffeloos experimenteren, dus als optie 2 niet werkt, moet je optie 3 hebben. Wel is het zo dat als je drie tabellen koppelt, en je de koppeling van tabel1 naar tabel2 aanpast, de koppeling tussen tabel2 en tabel3 ook moet worden aangepast. Kijk dus naar de volglijn van de tabellen.
Begin je bij de middelste tabel, dan hoeft het aanpassen van de andere link niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan