Tweedeling in formulieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

TheWho

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
Berichten
17
Hallo,

Voor mijn stage ben ik bezig om een database voor facturen te maken. Deze papieren facturen moeten in een database worden ingevuld. Ik kom er zelf niet uit en schakel daarom jullie deskundige hulp in;)
Het formulier ziet er als volgt uit:


naamloosbex.png



Op de (papieren) factuur staan meerdere vestigingen met een bonnummer.
Per bonnummer zijn meerdere producten vermeld.

Het formulier was eerst zo ingedeeld dat per product alle bovenstaande gegevens werden ingevuld. Er werd ook geen gebruik gemaakt van relaties. Nu wil ik een formulier ontwerpen waarin bijvoorbeeld het factuurnummer maar 1 maal hoeft te worden ingevuld.

Is het mogelijk om in 1 formulier meerdere producten + specificaties te zetten, enkele bonnummers+bijbehorende datum+vestiging en 1 factuurnummer+datum?
(bijvoorbeeld 10 producten, verdeeld onder 2 bonnummers, vermeld op 1 factuur)

Vast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Zonder splitsen van de tabellen wordt het heel lastig, of bijna onmogelijk. Je moet voor de Facturen en Bestellingen (ik neem voor het gemak even een naam aan) extra tabellen maken, Factuur_Regels en Bestelling_Regels bijvoorbeeld. In de tabel Bestelling is het veld Bon het sleutelveld, in de tabel Bestelling_Regels komt dit veld voor elke orderregel terug. Dus een bestelling met 6 artikelen heeft 6 records in Bestelling_Regels, met 6 keer het BonID ingevuld. Hetzelfde doe je voor Facturen: hierin sla je alle unieke factuurgegevens op, zoals Factuurdatum en Factuurnummer. In de tabel Factuur_Regels laat je dan voor elke bestelling het FactuurID weer terugkomen. Dus als je een factuur maakt voor 6 bestellingen, dan heb je in Factuur_Regels 6 records, met 6 verschillende Bestelnummers, en 6 keer hetzelfde Factuurnummer. De tabellen koppel je dan aan elkaar, en dan maak je voor je facturen een hoofdformulier, met een subformulier voor de Bestellingen, en daarin een subformulier voor de bestelde artikelen.
 
Ik heb de tabel in drie verschillende tabellen gesplist. Met veel hangen en wurgen is het gelukt om het formulier samen te stellen. Bedankt voor de tip! De gegevens uit de drie tabellen worden in één query gelinkt.

Is het ook mogelijk om binnen de query bepaalde gegevens te zoeken? Bijvoorbeeld alleen de facturen van plaats Utrecht. Of alleen de facturen van het product Skippybal. Het mooiste zou een zoekfunctie zijn mbv een macro die verschillende velden uit verschillende tabellen in één zoekveld mogelijk maakt. Dus dat zowel Zwolle als Skippybal kan worden ingevuld.

Ik weet wel dat in de query een criteria kan worden vermeld. Maar omdat de gegevens voor iedereen opzoekbaar moeten zijn is dat te ingewikkeld.
 
Kijk even op het forum; zoekfuncties komen zeer regelmatig aan bod. Meestal overigens in combinatie met een zoekformulier, wat ik ook zeker aanraad. Criteria in een query inbouwen waar meerdere mensen mee moeten werken vind ik zelf geen fijne oplossing, omdat iedere gebruiker dan door alle criterium vragen moet klikken. Da's niet zozeer ingewikkeld, als bloedirritant :)
 
De zoekfunctie ben ik nog niet helemaal over uit. Maar het splitsen van het formulier is dus wel gelukt.

Ik heb nog wel twee vraagjes mbt het formulier. Namelijk de tabvolgorde en decimalen in aantallen.
Het formulier is dus gesplitst in drie�n.
-factuur
-bon
-bestelling

De tabvolgorde van bon naar bestelling lukt niet. Bij het drukken op tab blijft de cursor binnen de bon circuleren. Is het mogelijk om van subformulier naar subformulier te tabben?

Bij aantal (in bestelling) moet soms een getal met 2 decimalen staan. Access 'corrigeert' het automatisch in een getal zonder decimalen. Ik heb diverse instellingen gewijzigd maar het wil niet helpen. Welke eigenschap moet ik veranderen om dit te verhelpen?
 
Daar zul je waarschijnlijk iets voor moeten instellen in je Opties; vermoedelijk heb je de optie <Cursor stopt bij eerste/laatste veld> uit staan, met als gevolg dat je continu door het huidige object blijft tabben. Ik weet overigens niet of dit de oplossing is; voor hetzelfde geld zul je een VBA macro moeten maken die bij het verlaten van het laatste veld het tweede subformulier selecteert, of een ander object.
 
Die eigenschap staat er niet tussen. Ik laat het voorlopig zoals het is. Een muisbeweging van 3 cm kan geen kwaad.

Wat wel kwaad kan, zijn ontbrekende decimalen in het veld ''aantal''. De decimalen worden automatisch weg gehaald. Ook al zet ik bij eigenschappen minimaal 2 decimalen, dan nog wordt het verwijderd. Hoe kan dit?

Dat is hopelijk het laatste. Iig bedank!:)
 
Dan heb je vermoedelijk een verkeerde Veldlengte op het veld staan. experimenteer maar eens met een ander type, bijvoorbeeld <Dubbele precisie>.
 
Het is gelukt.
Voor de zoekfunctie moet ik nog wat verzinnen. Bedankt voor je moeite en geduld!:)
 
Voor een Zoekfunctie kun je op je formulier de wizard gebruiken; die is prima geschikt om records mee te zoeken. Om je formulier te filteren kun je diezelfde knop ook als basis gebruiken, want een filtering vereist slechts een kleine aanpassing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan