ubunto dualboot met xp met 2 hd's

Status
Niet open voor verdere reacties.

whisper380

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 jan 2009
Berichten
1.247
hallo.

ik wil in mijn pc een 20gb hd toevoegen om daar ubuntu ultimate /ubuntu op te zetten.
nu heb ik ide hd's en weet dat de een op master (mijn xp schijf met 2 partities van 80gb) en de andere 20gb op slave moet staan. nu moet ik daarmee vanavond nog mee gaan rommelen maar weet hoe het moet dus moet lukken. maar als ik ubunto ultimate/ubuntu installeer op die 2ogb hd krijg ik dan een bootmenu te zien als hij dan opstart? dit vraag ik omdat het met partities wel kan. verder wil ik weten hoe ik mijn hd's kan herkennen(of ik de groote van de schijf kan zien) en als ik ubuntu niet goed vind en het verwijder moet ik dan mijn xp herstellen?(mbr of zoiets).
ik hoop dat het een beetje duidelijk omschreven is anders hoor ik het wel.

alvast bedankt:thumb:
 
Als je Ubuntu installeerd vanuit Windows XP omgeving, dan maakt Ubuntu zelf een correcte dual boot aan. :thumb:
 
Als je Ubuntu installeerd vanuit Windows XP omgeving. leg dat eens uit als je toch van de cd af opstart werkt het toch ook?
 
Ja klopt, maar dan werkt dit volgens mij niet.

Vanuit XP omgeving betekend, aangemeld staan in XP, CD Rom in de CD-Rom speler en dan de SETUP vanaf de CD-Rom uitvoeren. Hij installeert hem dan binnen Windows, waar je hem ook weer kan verwijderen (dmv Software scherm). Na de installatie is het boot-scherm van Windows geactiveerd waar je kan kiezen tussen Windows XP en Ubuntu. :)
 
maar dat wil ik niet. wil een echte dual boot hebben niet ubuntu in xp.
 
laat maar 2 de hd werkte niet in mijn pc komn daarna niet meer in m'n windows komen (voordat ik linux ging installeren) om de schijf te formateren dus helaas 2 hd's is bij mij niet haalbaar. deze vraag is opgelost
 
maar dat wil ik niet. wil een echte dual boot hebben niet ubuntu in xp.

Hij installeert ook niet in XP, hij installeert vanuit XP. Het verschil is dat je niet eerst XP en dan Ubuntu moet opstarten, maar direct bij het opstarten van de PC kan kiezen uit XP óf Ubuntu. Je kan Ubuntu wel gemakkelijk verwijderen vanuit XP, wat hier dan weer het voordeel van is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan