• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Unieke waarde tellen in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

thaberry

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2009
Berichten
16
hallo allemaal,

In access verbind ik verschillende tabellen met elkaar zo ontsaat een tabel van alle delen met orders en dergelijke. deze exporteer ik naar excel en maak hier draaitabellen van om met verschillende doorsnede management informatie te geven over bepaalde zaken zoals welke orders staan er open of voor welke delen zijn gereedschappen nodig.

Nu zit ik met een probleem.
Wanneer ik een draaitabel maak en er staan meerdere orders op 1 deel dan telt deze draaitabel deze waarde op. dan zie ik het aantal orders. Echter wanneer ik wil weten hoeveel delen een gereedschap nodig hebben dan telt hij het totaal aantal regels met dat itemnummer. Dus eigenlijk is voor 1 deel gereedschap nodig maar de draaitabel geeft de waarde 2 omdat er 2 orders zijn. Hierdoor geeft dit een vertekende managementrapportage

Is hier een oplossing voor binnen excel of acces om dit reeel te maken. ik heb een voorbeeldje gemaakt maar krijg deze niet geupload. hoop dat dit vanavond thuis lukt.

Ik hoop dat iemand mij vast kan helpen. Alvast bedankt
 
thaberry,

kun je een "uitgekleed" en van "gevoelige" info ontdaan voorbeel plaatsen?
 
Ik vermoed dat je duidelijker moet zijn, vraag is 111 keer bekeken en er heeft niemand gereageerd.
Als ik de vraag lees een het bestand bekijk doet de draaitabel precies wat ie moet doen.
Speel anders even met de instellingen van de draaitabel
of kom met een duidelijk voorbeeld van wat het eindresultaat van de draaitabel moet zijn.

Niels
 
Oke sorry als ik onduidelijk ben geweest. ik zal proberen het nog maals uit te leggen.

Om bij het begin te beginnen. Elke dag laad ik access een download uit het systeem. hierin staan verschillende gegegevens, via een querry filter ik deze op de gegevens die persoonlijk gebruik. hieruit komt 1 excel bestand met alle gegevens. Hieruit wil ik verschillende doorsnedes maken. zo heb ik bijvoorbeeld een doorsnede met orders en met tooling.

Zoals in het voorbeeld staat kan 1 item verschillende orders hebben. wanneer de draaitabel deze optelt klopt het aantal orders. maar wanneer ik het aantal delen wil zien waar een tool voor nodig is. dan telt de draaitabel het aantal keer dat het itemnummer voor komt in de de database. wanneer hier dus 2 orders op zitten, komt deze 2 keer voor in de database en geeft de draaitabel aan dat er 2x een tool nodig is. Echter het is 1 uniek deel waar maar 1x een tool voor gemaakt hoeft te worden. met deze tool kunnen dus beide orders gemaakt worden.

wat ik dus graag als oplossing zou willen zien:

In de draaitabel moet waneer ik de orders wil laten zien het aantal orders tellen. maar wanneer ik alleen wil laten zien welke delen een tool nodig hebben moet alleen het aantal unieke codenummers worden getelt. en niet het totaal aantal keer dat een itemnummer in de database voorkomt.

Ik hoop dat ik nu duidelijk gegoeg ben geweest en iemand een oplossing weet hiervoor
 
Het is nog steeds chinees.

kom met een duidelijk voorbeeld van wat het eindresultaat van de draaitabel moet zijn.
En via een andere site (bv mijnbestand.nl) want die je nou gebruikt duurt te lang.

je hebt het over:
unieke codenummers

Deze kom ik in je voorbeeld al niet tegen.

Niels
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan