Update query maken op basis van een tekst uit een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankinZwolle

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2014
Berichten
41
Het is wel eens nodig om door de "beheerder" van mijn programma een query uit te laten voeren om gegevens in de backend database aan te passen. Deze beheerder heeft echter beperkte kennis dus wil ik het ze makkelijk maken. Het zelf uitvoeren van de query in de database is geen optie, ik woon in Nederland en het programma wordt in Oeganda gebruikt. Internet is daar slechts beperkt beschikbaar.

Ik wil een formulier maken waarin een stuk tekst gekopieerd kan worden, uit bijvoorbeeld een e-mail. Nadat de tekst in het formulier geplakt is wil ik een button [Run query] maken en dat dan de tekst als query op de database uitgevoerd wordt.
Zie hier in Helpmij op 3 januari 2013 wel iets over staan maar ik begrijp dat niet.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet doen.

Als voorbeeld de volgende SQL die ik wil uitvoeren in een aangepaste Nortwind db

INSERT INTO [Sales reports] ( [Group By], Display, Title, [Filter Row Source] ) VALUES ('Unit', 'Unit', 'Prescribed by Unit', 'SELECT DISTINCT [Unit] FROM [Customers Extended] ORDER BY [Unit];')

Frank
 
Waarom zet je alle noodzakelijke queries niet gewoon klaar in de database? Dan hoeft de beheerder alleen maar op een knop te klikken. Nu bouw je een stevige foutoptie in, want als er een deel van de tekst niet gekopieerd wordt, dan doet de query het geheid niet, en de beheerder zal niet in staat zijn om dat dan aan te passen. Mij lijkt dat je maar een aantal queries nodig hebt, en dat moet dus makkelijk te doen zijn.
 
Michel,

Begrijp ik je goed dat jouw idee is om in het programma (front end db) een query op te nemen die vanuit een formulier uitgevoerd kan worden?
Is een optie die echter het nadeel heeft dat ik dan de front end bij de eindgebruiker moet vervangen.

Het idee van de SQL uitvoeren via het tekstveld, mee eens is fout gevoeliger, is naar boven gekomen om het ook zonder programma vervanging te doen. Dan kan het ook gebruikt worden om bijvoorbeeld fouten in de db (meestal gebruikers fouten, snel en eenvoudig op te lossen. Of collectief bepaalde gegevens aanpassen. Echt van die opdrachten die je eenmalig bedenkt en dan niet meer nodig hebt.

Kun je me toch op weg helpen met de foutgevoelige optie, dan kan ik even bekijken of dit goed te doen is of dat ik toch voor jouw optie (query in front end db) ga.

Hoor graag van je (of natuurlijk andere bezoekers van deze verder nuttige site).
 
Je laat je beheerder nu dus in de ontwikkelkant van je db werken? Zou mijn optie dus niet zijn. Ik zou er toch eerder voor kiezen om via TeamViewer o.i.d. iets te doen, want je geeft aan dat er beperkt internet is, niet geen internet.
Buiten jouw aanpak (complete query in een tekstvak zetten en die in een query plakken) zou ik ook niks weten dat geen aanpassing van de db teweeg brengt. Overigens zou ik de db zodanig opleveren dat een gebruiker geen verkeerde gegevens kan invoeren. Dat bespaart je een hoop werk achteraf.
 
Michel,

Weet jij of een van de andere lezers van deze site, misschien een optie waarmee ik via een knop een SQl uit een externe txt kan lezen. Deze txt is in dezelfde directory opgeslagen als het programma.

Ben het overigens met je eens dat ik moet proberen om de ontwikkeling van de db bij mijzelf te houden. Helaas is teamviewer geen optie, ik heb je verkeerd voorgelicht. De pc waar het programma op staat heeft geen internet. Het programma is nog in ontwikkeling terwijl er al wel mee gewerkt wordt. De gebruikers blijven wensen hebben. En die zijn meestal op te lossen in de front_end db maar heel soms is een aanpassing van de back_end noodzakelijk. Vandaar mijn vraag voor deze functie. Is dus uit nood en niet uit luxe geboren.
 
Het is uiteraard mogelijk om een tekst bestand uit te lezen met VBA. Je kunt makkelijk voorbeeldjes daarvan vinden, zoals deze: op MSDN. Maar er zijn meer varianten te vinden, mocht je er meer willen zien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan