Upgraden naar een AMD Ryzen 9 5900x zinvol?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nick_66

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2006
Berichten
72
Hallo allemaal,

Ik heb momenteel een zelfgebouwde PC met de volgende componenten:

- AMD Ryzen 7 3700x
- Gigabyte X570 Aorus Pro Rev 1.0
- HyperX Fury DDR4 32gb RAM
- 2x 1TB SSD M.2
- Gigabyte RTX 3070 videokaart

Nu ben ik aan het overwegen de CPU te gaan vervangen voor een AMD Ryzen 9 5900x of misschien een AMD Ryzen 9 3900x

De PC gebruik ik hoofdzakelijk voor videobewerking en fotobewerking. Ook wil ik wel eens een game spelen zoals bv Red Dead Redemption of Cyberpun 2077. De games lopen overigens best goed op mijn PC.

Ga ik het merken als ik de cpu ga upgraden voor videobewerking of fotobewerking? Is het verschil groot of niet de moeite waard er extra geld voor uit te geven?

Ik gebruik momenteel trail versies van Cyberlink Powerdirector en Wondershare Filmora. Filmora loopt best soepel. Powerdirector is een ramp. Sleep ik de timeline over een videoclip dan verloopt de preview niet echt soepel. Zelfs met lagere settings.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
 
Ik zie dat je een redelijk snelle processor, aardig wat RAM en overige hardware hebt.
Ik denk dat je problemen niet echt worden opgelost met een snellere CPU.
De prestaties bij videobewerken hangen vooral af van de gebruikte codec en resolutie.

In een professioneel montageprogramma gebruik je het beste een intraframe codec, zoals Apple ProRes of Avid DNxHD.
Zo'n codec werkt op vrij hoge bitrates, waardoor het systeem wordt ontzien. Nadeel is dat videobestanden die deze codecs gebruiken vrij groot worden.
Dit in tegenstelling tot H264/265, dat veel kleinere bestanden oplevert, maar waarbij je computer veel meer moet rekenen.
Bij FullHD video kan een moderne computer dat nog redelijk aan, maar bij meerdere lagen 4K of hoger krijg je last van trage en choppy beeldverwerking.

Een andere manier om een computer te ontzien is monteren met proxy videobestanden. Daarbij wordt een lagere kwaliteit gebruikt tijdens het monteren,
en wordt aan het einde het originele bestand gekoppeld aan de montage, en uit-gerenderd.
Een professionele editor gebruikt H264/265 codecs alleen aan het einde van de edit, wanneer er een 'klein' bestand wordt gemaakt
dat geschikt is om af te spelen.

Nu zijn beide programma's die je noemt niet echt pro, maar kijk eens of ze met intraframe codecs kunnen werken.
Zo ja, zul je zien dat je computer veel beter overweg kan met het beeldmateriaal.

https://www.youtube.com/watch?v=GcwpeBRhyN8
https://support.apple.com/kb/DL2033?locale=en_US
https://www.videohelp.com/software/Avid-DNxHD
 
Laatst bewerkt:
Even kort door de bocht.
Een AMD Ryzen 9 3900x is ongeveer 3% sneller dan je huidige en een Ryzen 9 5900x circa 10 á 15%, dat zijn geen waarden die merkbaar sneller gaan werken.
Als je echt een snellere processor wilt, moet je gaan denken aan een Ryzen9 7950x (ca. 30% sneller) of een Ryzen9 7950x3d (ca. 45% sneller)

Het voorstel van vandahl zal meer (en goedkoper) effect hebben.
 
Je kunt video met 1 vd genoemde codecs omzetten met het gratis Shutter Encoder.
een soort Zwitsers zakmes voor allerlei video en audio taken: https://www.shutterencoder.com/en/
Kies Choose Function > Editing Codec > en dan DNxHD (> 36/115 of hoger) - Apple ProRes (> Proxy /422 of hoger)
Power Director kan video met Apple Pro Res importeren (en niet exporteren), van Filmora is het onbekend.
 
Dank voor alle reacties!

Ik heb een Full HD Panasonic camcorder en wanneer ik de opnames importeer binnen Filmora, dan verloopt de preview heel soepel als ik de timeline over de clip beweeg. In Powerdirector loopt het slecht! In Powerdirector heb ik al van alles geprobeerd, maar het programma loopt gewoon niet lekker op mijn pc. Ik heb naast mijn pc ook nog een HP Laptop met een i5 cpu en Intel 520 GPU. Importeer ik diezelfde clip op mijn laptop in Powerdirector dan loopt die wel soepel. Alleen Powerdirector loopt niet soepel op mijn PC. Alle andere video editing software gaat wel goed. Heb er meerdere geprobeerd:

- Movavi
- Capcut
- Pinnacle
- Magix
- Da Vinci Resolve
- Filmora

Deze lopen allemaal soepel op mijn pc behalve Powerdirector.

Met het upgraden naar een andere CPU ga ik waarschijnlijk dit probleem niet oplossen ben ik bang.

Games spelen op de PC doe ik niet vaak, maar stel dat ik mijn Ryzen 7 3700x bv zou upgraden naar een Ryzen 9 5900x of een Ryzen 7 5800x3D, ga ik een groot verschil merken in performance? Heb een Benq QHD 144hz monitor.
 
Je kunt video met 1 vd genoemde codecs omzetten met het gratis Shutter Encoder.
een soort Zwitsers zakmes voor allerlei video en audio taken: https://www.shutterencoder.com/en/
Kies Choose Function > Editing Codec > en dan DNxHD (> 36/115 of hoger) - Apple ProRes (> Proxy /422 of hoger)
Power Director kan video met Apple Pro Res importeren (en niet exporteren), van Filmora is het onbekend.

Ik heb hier even naar gekeken, maar mij te ingewikkeld. Ik wil het video bewerken eenvoudig houden. Een van de redenen dat ik Filmora wel aardig vind. Niet al te ingewikkeld in gebruik. Daarbij wil ik geen extra handelingen hoeven te verrichten als ik clips wil importeren om te bewerken. Filmora loopt prima op mijn pc, echter zou ik liever Powerdirector willen gebruiken, maar die loopt niet soepel op mijn pc. Powerdirector is krachtiger en professioneler dan Filmora. Daarbij zou ik ook graag gebruik willen maken van Photodirector van Cyberlink. Stukken goedkoper dan Adobe Premiere en Lightroom!

Begrijp werkelijk niet waarom Powerdirector (zelfs met AVI bestanden in lage resolutie) niet soepel loopt en Filmora wel met 4K clips!????
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan