Upgraden zinvol? Budget: € 200 ~ € 250

Status
Niet open voor verdere reacties.

viletung

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2009
Berichten
142
Hallo :)

Enige tijd geleden – ik denk een kleine half jaar terug – heb ik het volgende systeem in elkaar gezet met de gedachte deze alleen te gaan gebruiken als HTPC (serie of filmpje kijken) en als back-up (server) voor mijn belangrijkste data van mijn website/blog en NAS.

Om het systeem zo netjes en schoon mogelijk te houden (en ook veilig), maak ik gebruik van virtualisatie om daarin enkele simpele programma's te draaien die ik nodig heb voor school. Denk aan MathCad, LabVIEW – dit werkt wel, maar gaat niet van harte.

Het gaat om het volgende systeem:
attachment.php


Op dat moment had ik nog de beschikking over een Windows laptop en daar draaide ik dan de wat zwaardere programma's op (LabVIEW vloeiend zonder haperingen). Helaas is die laptop overleden en aangezien dat een logge laptop was heb ik gekozen voor een MacBook Air

Als ik op school ben, heb ik middels een VPN verbinding de beschikking over het thuisnetwerk en dus ook de PC die thuis staat. Op die manier maak ik nu gebruik van Windows applicaties op de MacBook (ik weet dat ik ook de Windows applicaties kan virtualiseren op de MacBook, maar dat voelt niet altijd super fijn en de batterij gaat dan ook sneller leeg).

ijn vraag is nu eigenlijk, is het verstandig om te gaan upgraden, ik bedoel, zullen de applicaties die virtueel gedraaid gaan worden sneller, beter en soepeler lopen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De bedoeling is dat de PC gebruikt gaat worden als HTPC en als back-up locatie van mijn NAS en website. Daarnaast zullen er (o.a.) school benodigde applicaties virtueel(!) gedraaid gaan worden, denk aan MathCad, LabVIEW, MS Visual Studio, Lazarus, AutoCAD

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop de prijs onder de € 250,- te houden, maar dat zal krap worden. Zelf heb ik al enkele benodigde onderdelen, dus met andere woorden, het streven is € 250,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De hardeschijf (zowel SSD als HDD), de kast, als de voeding voldoende wattage heeft die ook en het geheugen, als het compatibel is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk alleen een processor en moederbord, als het geheugen van de HTPC mee kan dan neem ik daar nog een reepje van 4GB bij. Misschien moet er nog een andere koeler op de i5(?)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor bijna alles, alleen denk ik dat Intel de betere kaarten in handen heeft, voor wat ik wil.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau maakt niet super veel uit, het systeem zal alleen aanstaan als er een film o.i.d gekeken worden en tijdens de geplande back-ups (d.m.v. Wake-On-Lan zal de PC gestart worden).

Om alles even op een rijtje te zetten zou er dan het volgende uit moeten komen, daarbij ben ik ervan uitgegaan dat het geheugen en voeding van de HTPC geschikt zijn (met andere woorden, ik hoef dan alleen een i5-4460 en ASROCK B85M Pro4 te bestellen en een extra reepje geheugen).

attachment.php


Ik hoop dat ik op deze manier geen illegaal topic start :p
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2015-08-07 om 17.13.50.png
    Schermafbeelding 2015-08-07 om 17.13.50.png
    29,6 KB · Weergaven: 26
  • Schermafbeelding 2015-08-07 om 17.14.00.png
    Schermafbeelding 2015-08-07 om 17.14.00.png
    28,2 KB · Weergaven: 103
Vergeet niet dat je ook afhankelijk bent van je upload-snelheid..?
 
Prima keuze vooral als je auto CAD virtueel wilt draaien. Echter adviseer ik je dan een I7 aan omdat AUTOCAD zoiezo al een zwaar programma is en dan ook nog is virtueel wilt streamen, word lastig met een I5. (Echter laat je budget de I7 niet toe) Ook goed om naar te kijken wat boven is aangegeven. Denk dat je toch ook wel het beste een 120MB lijntje van ziggo bij deze kan hebben ;-)

UPC/Ziggo gebruikt zijn eigen kabels/netwerk, dus geen glasvezel van KPN nodig.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan