Urenbelasting per week (Flexibel)

Status
Niet open voor verdere reacties.

jorenleun

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2011
Berichten
11
Goedemiddag,

Ik ben bezig om Access 2010 onder de knie te krijgen om zodoende een database te bouwen waarin acties van medewekers worden geregistreerd.

Omschrijving:
Een medewerker voert in met welke acties hij/zij bezig is. deze acties worden opgeslagen in een tabel (ACTIES) met de volgende velden: ACTIESID/taak naam/opmerkingen/type actie/naam medeweker/prioriteit/status/begindatum/verwachte einddatum

De medewerkers hebben ook een eigen tabel.


Waarvoor is de database bedoelt: medewerkers vullen de acties/taken in en hoeveel tijd zij daar per week mee bezig zijn (voor elke week specifiek tussen begin en eindtijd). Maar nu zit ik met het probleem dat ik daarvoor bij het invulformulier flex velden nodig heb (dus alleen de weken tussen de begin en eindtijd) en hoe ik dit ga onderbrengen in een tabel.
Loop hier al lang mee te worstelen dus als iemand iedeen heeft of mij op weg kan helpen, want met progammeren heb ik al helemaal weinig ervaring.
 
Geen idee wat je met 'flexvelden' bedoelt; het is in ieder geval geen optie die Access biedt. Ik zou overigens in de tabel Acties de specifieke Actieomschrijvingen verwachten, die je dan aan een medewerker koppelt in de tabel Acties_Medewerkers. Je legt dus in die tabel het ActieID vast en de MedewerkerID. De velden [taak naam], [type actie] etc. gaan dus naar Acties. De tabel die je beschrijft bevat velden begindatum en einddatum. Wat moet je dan nog met een veld weken? Elke datum heeft automatisch een weeknummer...
 
Bedankt voor je reactie!!!
De links tussen alle schema's heb ik. Bij een actie die bijvoorbeeld 4 weken duurt bij elke week kunnen aangeven hoeveel uur je voor die taak nodig hebt. Die weken moeten dus flexibel kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld deze week begint met die taak moet hij voor 2011 (weeknummer) opslaan hoeveel uur je daar nodig hebt. Om
Te voorkomen dat ik een database krijg met 100 weken wil ik dus wat anders maar wat.......
 
Ik snap het nog steeds niet.... Als je met een taak begint op een dag, is dat je begindatum. Die vul je dus in bij het begin van de taak. Wil je de taken eenmaal per week laten invullen, elke dag, één keer per project? In het laatste geval heb je aan één record genoeg (komt er nog één datum bij, als je klaar bent). Wil je per week, dan krijg je voor elke actieweek één record. Bij een actie van 4 weken maak je dus 4 records aan. Etc.
 
Ik zal het nog even proberen uit te leggen, is een nieuw programma dus ook de uitleg is al lastig.
Wat ik zou willen is als volgt:
Er zijn hier 20 medewerkers deze hebben een drukke agenda. Om de werkdruk in kaart te brengen willen wij dat ze de taken in excel invoeren tezamen met de hoeveelheid uren die ze daar per week aan besteden. Zo kunnen we per medewerker goed zien hoe de werkdruk is per medewerker per week per taak.
Maar wat is handig om te doen, ik weet niet hoe ik dit kan onderbrengen binnen Acces. Het moet meerdere jaren mee kunnen. Ik had al een formulier gemaakt met daarin taak naam/medewerker/jaar/week1/week2
Maar dit is ook niet houdbaar....
 
Een database kan uiteraard wel een paar jaar mee, en je gegevens ook. Je zult eerst moeten bedenken hoe je de gegevens wilt koppelen. Dat kan op een aantal manieren.
1. Je kunt de Excel sheets koppelen in de database, en de gegevens inlezen in je urentabel.
2. Je kunt de Excel sheets importeren in de database, en de gegevens inlezen in je urentabel.
3. Je kunt de gegevens vanuit Excel exporteren naar de Access database middels een connectie.
4. Je kunt in Access een verbinding maken met de gegevens in Excel en ze inlezen in de tabel.

Of, je vergeet Excel en laat de medewerkers gelijk alles in Access invullen middels een Frontend-Backend oplossing.
 
Ik wil inderdaad het liefst alles in access doen. Maar ik kom niet uit de volgende uitdaging:
Hoe kan ik het best al die data ordenen zodat medewerkers niet 52 velden (weken) krijgen waarin ze de uren invoeren.
 
Dat is ook helemaal niet nodig als je gebruik maakt van gekoppelde tabellen. Eén tabel met medewerker gegevens, en één tabel met werkuren, waarin je het medewerkerID opslaat (koppeling met MedewerkerID in tabel Medewerkers natuurlijk) en velden voor de werkdatum, activiteit, aantal uren etc.
Je krijgt dan uiteindelijk een hoofdformulier met de medewerkergegevens, en een subformulier met de werkgegevens. Op basis van de ingevoerde datums maak je dan je weekoverzichten.
 
Ja ik heb nu twee tabellen.
Medewerker & Acties
Als een medewerker bijvoorbeeld een datumbereik van twee weken opgeeft en een andere een medewerker een datumbereik van 5 weken (waarvan de laaste een jaarwisseling passeert). Hoe kan ik dat het best weergeven in de tabel zodat het formulier ook niet te vol wordt, ik ken niet alle expressies dus misschien zie ik wat over het hoofd.
 
Ik snap nog steeds niet wat je met die datumbereiken wilt. Medewerkers moeten hun uren toch invullen? En elke activtiteit is toch één record?
 
Dat klopt, maar het is uren voor de toekomst.
DUs een medewerker moet bijvoorbeeld 10 taken invullen.
Een taak duurt van 01-03-2012 tot 02-04-2012.
Dan geeft hij per week aan hoeveel uur hij daar mee kwijt is. Week 1 kan bijvoorbeeld 10 uur zijn en week 2 30 uur.
Hoe kan ik die hoeveelheid uren per week het makkelijkst onderbrengen in zo'n taak.
 
Of je uren met terugwerkende kracht invoert, of dat de datums in de toekomst liggen, maakt voor Access niet uit. Hoe nauwkeurig je de gegevens wilt vastleggen bepaal je ook zelf. Zoals ik eerder al zei: het maakt verschil of je per dag laat invullen of per week. In het laatste geval zou je op basis van een begindatum en een einddatum kunnen uitrekenen welke weken in de ingevoerde periode vallen, en het equivalent aan records kunnen laten toevoegen. Daarbij rekening houdend bijvoorbeeld met de werkweekindeling van de medewerkers.

Je gaf eerder al aan dat je weinig programmeerervaring hebt, maar ik vrees dat je daar toch niet onderuit komt. En dat komt dan voornamelijk doordat je de gegevens heel grof wilt laten invullen, maar wel gedetailleerde output wilt. Ergens moet dus een vertaalslag worden gemaakt om de gebruikersgegevens fatsoenlijk in records op te slaan.
Wil je niks hoeven te programmeren, dan laat je voor elke dag apart de uren invullen. Dus als een project 12 dagen in beslag neemt, krijg je 12 records. Laat je alleen de begindatum en einddatum invullen, en het aantal uren, dan weet je nog steeds niks over de weekinvulling.
 
Ja het gaat primair over de uren per week. Dan ga ik het via records doen en mij ondertussen in VBA? verdiepen.

Nogmaals enorm bedankt voor je hulp!
 
Als je een opzetje hebt, kunnen we er wel even naar kijken, en misschien nog wat nuttige tips geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan