Vaste tekstblokken invoegen zonder opmaak.

Status
Niet open voor verdere reacties.

roycke

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2010
Berichten
85
Op mijn werk heeft een oud collega zng "bouwstenen" gemaakt in de vthnormal.dot. Boven in het lint hebben we nu een extra tab "VTH, welke ik kan selecteren en vervolgens kan ik daar "regels aanvinken" De aangevinkte regels halen de tekst (incl opmaak) uit geselecteerde .docx bestanden die centraal staan opgeslagen.
En hier gaat het fout. De huisstijl, (normal.dot) is gewijzigd. Echter de wanneer ik de VTH knop gebruikt wordt de tekst incl. de oude opmaak in het nieuwe document geplakt.

Nu is mijn vraag, is er een makkelijkere manier om in een word document tekst blokken toe te voegen vlgs een selectie menu in HET LINT?
(invoegen-snel onderdelen is geen optie. Het betreft hier een een 300 tal standaard tekst blokken verdeeld over 4 afdelingen)
 
Je geeft, ondanks dat je best veel informatie geeft, toch nog wat te weinig :). Normaal gesproken zou het zo moeten zijn dat je de Normal.dot gebruikt voor de standaard opmaak van alles. Zeg maar: de huisstijl. Aanvullende sjablonen, zoals de sjabloon vthnormal, zouden dan alleen elementen mogen bevatten die anders zijn dan de huisstijl. Je zou bijvoorbeeld voor brieven een apart sjabloon kunnen hebben die als tekstopmaak de opmaak uit de normal.dot haalt, maar voor de digitale nieuwsbrief kun je best een ander (specifiek web)font gebruiken, en dan gebruik je dus niet de opmaak uit de normal.dot, maar verander specifiek in de nieuwsbrief sjabloon de lettertypes.

Wat ik mij nu dus afvraag is, of degene die de sjabloon vthnormal gemaakt heeft niet een beetje is doorgeslagen in het maken van de sjabloon :). En dus ook de lettertypes heeft aangepast. Daar is an sich nog wel een mouw aan te passen, als die persoon in vthnormal wel opmaak heeft aangepast, maar de namen van de stijlen standaard heeft gelaten. Dus nog steeds de stijlen <Standaard>, Kop 1, Kop 2 etc. gebruikt. Dan is de oplossing vermoedelijk simpel: verwijder de aanpgepaste stijlen uit de sjabloon. Het is dus niet raadzaam om de stijlen in de sjabloon vthnormal aan te passen, want dan ben je net zo ver van huis.

Het gaat om twee schermen:

Word - Sjablonen en Invoegtoepassingen.jpg

En hier de knop <Beheer>:

Word - Beheer.jpg

Hier zie je in het linker venster welke stijlen er in de sjabloon zitten (hier heet-ie Activiteiten sjabloon) en welke stijlen er in de Normal.dotm zitten (rechts). Het is dan een kwestie van de stijlen van de Normal.dotm te kopieëren naar de werkgroepsjabloon. Zet ook in het eerste scherm (Sjablonen en Invoegtoepassingen) het vinkje <Stijlen van document automatisch bijwerken> aan, zodat wijzigingen in de Normal.dotm ook gelijk in de werkgroepsjablonen worden doorgevoerd.
 
dankjewel voor de snelle reactie. ik ga eens de bestanden naast elkaar leggen en vergelijken.
 
Wat je sowieso kan doen: bij alle documenten controleren via <Beheren> of de optie <Stijlen van document automatisch bijwerken> staat aangevinkt. Dat is overigens niet alles wat je moet/kan doen, want vaak wordt opmaak handmatig toegepast op teksten, en niet via Stijlen. En dan ben je nog net zo ver. Ik heb zelf ook op het werk zo'n systeem onderhouden, en daarbij heb ik in de tekstfragmenten die in de verschillende documenten zijn opgeslagen dus alle opmaak verwijderd, en gezorgd dat ze allemaal de stijl <Standaard> hebben. Dat gaat heel snel met sneltoetsen:
1. <Ctrl>+<a> (alles selecteren)
2. <Ctrl>+<q> (alle alinea opmaak verwijderen)
3. <Ctrl>+<Shift>+<Spatiebalk> (alle tekstopmaak verwijderen)
4. <Ctrl>+<Shift>+<n> (stijl <Standaard> toewijzen>
5. <Ctrl>+<w> (document sluiten, en opslaan kiezen)
Voor het gemak zou je dan nog een macro kunnen maken die het automatisch bijwerken aanzet, en die ook uitvoeren met een sneltoets)

Al die documenten zijn dan in beginsel geschikt om probleemloos gebruikt te worden. Als je dan in de onderliggende sjabloon een ander lettertype kiest, zijn je autotekst fragmenten ook correct opgemaakt als je ze invoegt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan