Vba Access 2010 Keuzelijst meer waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

annetiti

Gebruiker
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
195
Hallo

Ik zit met het volgend probleem: Zou graag de waarde van een invoervak met meerkeuze kunnen opnemen in VBA.

1. ik maak een selectieformulier gebaseerd op een tabel invoer en deze heeft een keuzelijst met invoervak meerdere waarden toegelaten (tabel infrastructuurAard)
2. de waarde van het invoervak wordt correct weergegeven maw niet de primary key waarden wel de inhoud van deze keywaarden
vb pad-bos, pad-park--> staat in het invoervak maar verwijst naar 2,7
3. graag had ik die waarden pad-bos, pad-park in vba kunnen onderscheppen ipv 2,7

weet iemand hoe ik dit moet doen?
In bijlage een voorbeeldje --> de knop afdrukken --> is gewoon voorzien met een debug.print
Bekijk bijlage test.zip
 
Je kunt een keuzelijst met meerdere opties uitlezen met de eigenschap SelectedItems. Access geeft daar zelf een prima voorbeeldje van in de Help.
 
Dag OctaFish

Ben even "selecteditem" gaan opzoeken in de help. Hier wordt verwezen naar een File Dialogbox.
Kan dit gebruikt worden voor een keuzelijst in access 2010?

groeten Anne
 
Wis en waarachtig :)
Hier een voorbeeldje.
Code:
Dim itm As Variant
    For Each itm In Me.lstCat2.ItemsSelected
        If Me.lstCat2.ItemsSelected.Count > 0 Then
            sCat = sCat & "(ParentID = " & Me.lstCat2.ItemData(itm) & ") "
            iAantal = iAantal + lstCat2.Column(3, itm)
            i = i + 1
            If i < Me.lstCat2.ItemsSelected.Count Then sCat = sCat & "OR "
        Else
            Exit Sub
        End If
    Next itm
Het hele voorbeeld wordt in de Access cursus behandeld.
 
DAg Octafish
Dit ga ik morgen eens grondig bekijken. Je schrijft "Het hele voorbeeld wordt in de acees cursus behandeld". Waar kan ik deze cursus terugvinden?

Alvast bedankt voor de moeite.

Anne
 
Op de home pagina vind je rechtsboven een likje naar de Handleidingen. Als je daar op <Handleiding zoeken> klikt, vond je de Access hoofdstukken. Hoofdstuk 9 bevat de voor jou relevante technieken.
 
Dag Octafish

Heel interessante en leerrijke cursus. De keuzelijst werkt wel op deze manier. Maar...

om plaats in te winnen had ik een formulier gemaakt gelinkt met een tabel met daarin een keuzelijst--> met de nieuwe versie 2010 krijg ik een aankruisvakje in deze lijst --> gewoon aanvinken maw je moet de ctrl toets niet indrukken.
en hiermee heb ik problemen de selecteditem werkt niet op deze methode.

In bijlage stuur ik de twee versies op . In het formulier Invoer vind je
- de eerste keuzlijst gelinkt met een tabel invoer --> hiervan zou ik graag de volledige waarde opnemen in een variabelveld. vb gebouw (historisch); omheining - muur; omheining - draad (geweven); hek/poort --> de waarden die geselecteerd zijn in de keuzelijst.
- de tweede keuzelijst zoals beschreven in je cursus --> deze werkt volgens de methode uit je cursus.

Kan je mij soms raad geven om de eerste keuzelijst te gebruiken? Deze is gemakkelijker in gebruik bij het selecteren en neemt minder plaats op scherm.

Dank bijvoorbaat.
Anne.
Bekijk bijlage test.zip
 
Ik ben geen fan van de multi-keuzelijst optie; je database integriteit komt er door in de war, omdat je in eerste instantie geen unieke waarden meer in je veld ziet, maar meerdere keuzes. En dat druist in tegen alles wat een database zou moeten zijn: het opslaan van unieke waarden in een veld. Dus ik ben nog steeds behoorlijk kwaad op Microsof dat ze deze 'verrijking' hebben toegevoegd aan Access. Want de database bouwers kunnen nu de rotzooi opruimen... Bovendien is de uitwisselbaarheid met andere systemen (die deze ongein niet hebben) gereduceerd tot 0,0.
Maar je kunt een lijst nog wel uitlezen, als je de eigenschap .Value gebruikt. In een query krijg je dan gescheiden records terug. Met VBA lees je eerst de string uit, en kun je met de functie Split een matrix variabele vullen. En die kun je met een lus verder verwerken.
Zelf loop ik met een stevige boog om dit soort velden heen, en bouw ik liever een db met de juiste tabellen en koppelingen. :)
 
Laatst bewerkt:
Dag OctaFish

Ik heb de lijst kunnen uitlezen en met de functie dlookup gewerkt. Zie ook in dat dit nieuw systeem niet zo handig is dan de meerkeuzelijsten.
Hartelijk dank voor al je hulp.
groeten Anne
 
Een uitleg van de techniek die je nodig hebt voor het uitlezen van MultiValue velden, vind je op deze site van MSDN. Doe er je voordeel mee :)
 
Dag Octafish

Hartelijk dank.


Een interessant artikel.
groeten Anne
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan