veld uit tabel doornummeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

the10us

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2009
Berichten
32
Ik heb een tabel met daarin o.a.:
ID (autonummering)
Monsternummer

Dit monsternummer is een 6 cijferig nummer wat steeds opeenvolgend is. Nu ben ik op zoek naar de mogelijkheid om dit te automatiseren. Een soort van tweede autonummering in de tabel, maar die wel aanpasbaar is. De nummers sluiten een aantal weken op elkaar aan en vervolgens komt er weer een andere combinatie. Zie het als een blokje met bonnetjes; als de bonnetjes op zijn krijg je een nieuw boekje met een nieuwe nummer reeks.

Is het mogelijk om als standaardwaarde in de tabel de waarde van de bovenliggend record te pakken en deze met +1 op te hogen?
En hoe kun je dan het makkelijkst een koppeling maken?

Ik hoop dat mijn vraag voldoende duidelijk is?
 
Twee velden die hetzelfde doen (Monsternummer uniek en ID uniek) is een beetje onzinnig; één van de 2 kan dan weg. Er kan überhaupt maar één autonummerveld in een tabel zitten, en het 'echte' autonummerveld is op zich prima bruikbaar, en zelfs met een format nog wel op te leuken. Maar heeft één nadeel: gooi je records weg, dan is het daarbij gebruikte nummer ook weg. Een eigen nummer heeft dat nadeel niet. Deze vraag komt heel vaak terug, en je kunt dus heel simpel in het Access forum de code vinden voor een functie die zo'n volgnummer voor je maakt. Kijk maar eens in dit draadje voor een voorbeeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan