• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijken / zoeken op deel van tekst en optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LoriMe

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2013
Berichten
46
Wellicht het antwoord niet zo moeilijk, maar ik kom er even niet uit.

Ik heb een kolom waarin projectnamen (tekst en projectcode in cijfers) staan en een andere kolom met uren. In een ander tabblad heb ik een kolom staan met de projectcode in cijfers. Ik wil in dit andere tabblad de totalen hebben van de uren die overeenkomen met de projectcodes.

Blad 1
Kolom A Kolom B
Projecten Uren
Project 235 2
Project 359 5
Project 358 6
Project 359 3
Project 235 8

Blad 2
Kolom A Kolom B
Projectcode Totaaluren
235 (Hier moet dus 10 komen te staan etc)
359
358

Ik kan met sommen.als een criteria opgeven, bijvoorbeeld 235, waarna er een optelling plaats vindt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de verwijzing zo te maken dat er alleen gekeken wordt naar de getallen van de projectcodes. Ik heb al geprobeerd met jokertekens, (*Blad2 A1* of "*BLad2 A1*"), maar er komt telkens een foutmelding.

Iemand enig idee? Alvast bedankt!
 
Plaats even het bestandje (ontdaan van gevoelige info)
 
Gebruik de volgende formule in B2 van blad2:
Code:
=SOMPRODUCT((WAARDE(RECHTS(Blad1!$A$2:$A$6;3))=$A2)*(Blad1!$B$2:$B$6))

PS voor toekomstige vragen: een voorbeeld Excel-bestand wordt gewaardeerd... (en niet een uitgetypt werkblad)
 
Laatst bewerkt:
Of deze
PHP:
=SOM.ALS(Blad1!$A$2:$A$6;"project "&Blad2!A3;Blad1!$B$2:$B$6)
zelfs zo kan het
PHP:
=SOM.ALS(Blad1!$A$2:$A$6;"* "&A3;Blad1!$B$2:$B$6)
 
Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor de reactie! Inderdaad is een overzichtje wel makkelijk....

Het kan dus voorkomen dat zowel voor als na de benodigde criteria tekst bij geschreven is. Daarom dacht ik te moeten zoeken met * zodat het niet zou uitmaken of er iets voor of na staat.

Ik wilde een bestandje toevoegen, maar zie helaas niet waar ik het kan uploaden. Kan wel een plaatje of hyperlink toevoegen, maar wil juist een excelbestandje toevoegen. Kan iemand aangeven hoe ik alsnog het bestandje erbij kan plaatsen?
 
Ga naar geavanceerd en klik daar op de paperclip
 
Vermoedelijk lukt het zo.
PHP:
=SOM.ALS(Blad1!$A$2:$A$6;"*"&A2&"*";Blad1!$B$2:$B$6)
 
Met de onderste formule uit #4
 

Bijlagen

  • Kopie van Helpmij deel tekst zoeken en optellen.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 34
Je stelt dat tekst zowel VOOR als NA het projectnummer kan voorkomen. In je voorbeeldbestand staat echter alleen maar tekst VOOR het projectnummer. In dat geval werkt deze (aangepaste) formule uit post #3:
Code:
=SOMPRODUCT((WAARDE(RECHTS(Uren!$D$2:$D$16;4))=$A2)*(Uren!$C$2:$C$16))

Als er ook tekst NA het projectnummer voor kan komen adviseer ik de functie van Plongske uit post #7:
Code:
=SOM.ALS(Uren!D2:D16;"*"&A2&"*";Uren!C2:C16)
 
Laatst bewerkt:
Het kan dus voorkomen dat zowel voor als na de benodigde criteria tekst bij geschreven is
Dus met formule uit #7
 

Bijlagen

  • Kopie van Helpmij deel tekst zoeken en optellen met tekst na.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 45
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan