• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijking polunoom berekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guus87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 sep 2015
Berichten
4
Goede avond,

Heb in een grafiek met een voortschrijdend gemiddeld een polynoom trendlijn toegevoegd.
Nu wil ik waarde Y van de laatste X waarde berekenen maar de uitkomst komt niet overeen met de weergave.

De laatste waarde op de X as is 10774
De uitkomst van de formule is 24,96
volgens de weergave verwacht ik dat de waarde Y waarde rond de 27 moet zitten.

Wat doe ik fout??

Bekijk bijlage polynoom trendlijn berekening.xls
 
over welk gedeelte van je gegevens bereken je de trendlijn? Alles, rode of blauwe deel?

in de legenda staat "poly. (Period 2nd improvement team)"
 
Het beste wat ik kan verzinnen is een klein afrondingsverschil in het eerste argument: -2E-07.
Dat is 0,0000002. Als de echte waarde 0,00000018 is (afgerond nog steeds -2E-07), kom je rond de 27 uit.
 
Aanvulling: even verder zoekend, zie ik dat je de notatie van de formule van de trendlijn kunt beïnvloeden.
Bij mijn NL Excel 2007: trendlijnformule rechtsklikken - trendlijnlabel opmaken - notatiecode invullen, bijvoorbeeld: aangepast met notatiecode:
#.##0,00000000000000000;-#.##0,00000000000000000000
(ik heb zo maar wat nullen achter de komma ingevuld).

Edit: dit heb ik bij een eigen grafiekje gedaan. Probeer dat eens bij jouw grafiek (wij hebben alleen een plaatje).

Edit2: @Alex overigens puur toeval dat we (weer) tegelijkertijd op een onderwerp reageren :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan