Verschil tussen bestanden van partitie in prullebak gooien en formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
621
Hi,

Is er enig verschil en wat is de juiste handeling.
Bestanden van een partitie in de prullenbak gooien of partitie formatteren.

MVG
 
In elk geval kun je bestanden die in de prullenbak liggen nog zonder hulpmiddelen weer terugzetten. Zolang ze in de prullenbak zitten worden die locaties volgens mij ook niet overschreven. Als je geformateerd hebt zullen nieuwe bestanden gewoon worden opgeslagen zonder te kijken of er iets anders gestaan heeft. Vorige bestanden zullen dus onherroepelijk worden overschreven.
Wil je na formateren bestanden herstellen heb je dus extra software nodig om gewiste bestanden te herstellen, mits die niet overschreven zijn.
 
Het gaat erom dat de bestanden zeker dus permanent gewist kunnen worden.
Wordt je harddisk niet sneller als je het formateert?
 
Het gaat erom dat de bestanden zeker dus permanent gewist kunnen worden
In beide gevallen wordt alleen de verwijzing naar je bestanden gewist, niet het bestand zelf.
Wil je je bestanden echt gewist hebben, dan moet je daar een speciaal programma(onderdeel) op los laten.
Diverse partition managers hebben daar voorzieningen voor. Het is wel een tijdrovend klusje, want je moet ook nog opgeven hoeveen "passses" je moet doorlopen om een beetje zeker te zijn dat alles ook grondig gewist is. Zeker als je ook wilt dat de NSA en niets meer mee kan:D
Easeus partitionmanager is gratis en meestal voldoende. http://www.easeus.com/download/epmf-download.html
(Wil je er echt nog meer van weten moet je dit document maar eens doorworstelen:https://digital-forensics.sans.org/blog/2009/01/15/overwriting-hard-drive-data/
Dit gaat heel diep in op bv. de magnetische eigenschappen en de (on)mogelijkheid om met speciale apparatuur toch je bestanden terug te halen.)

Wordt je harddisk niet sneller als je het formateert?
En nee, volgens mij wordt je hd niet sneller van formateren. Je ben mogelijk in de war met defragmenteren, maar ook daarvan wordt, volgens de deskundigen (maar daar is discussie over), je hd niet (noemenswaardig) sneller van.
Als je al leest dat je hd/pc sneller wordt van formateren bedoelt men waarschijnlijk dat het raadzaam is te formateren om een schone installatie van je pc uit te voeren. Een schone installatie van je OS levert meestal wél een sneller pc op.
 
Laatst bewerkt:
Okay heel hartelijk bedankt.
Voor mij hoeft het niet echt grondig gewist te worden ik dacht alleen dat het nuttig was dat de schijf met zoeken sneller zou worden.
Probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan