• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschillende gemiddeldes

Status
Niet open voor verdere reacties.

UUstudent

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2018
Berichten
53
Best Helpmijforummensen,

Ik heb op verschillende manieren gemiddeldes berekend en krijg verschillende uitkomsten.
Kan iemand mij uitleggen waarom de rood gemarkeerde waardes in het voorbeeldbestand anders zijn?
Bekijk bijlage Gemiddelden helpmij.xlsx
Voor het overzicht heb ik alle verschillende formules hieronder neergezet

Gemiddelde 1 = GEMIDDELDE(D2: D56)
Gemiddelde 2 = SOM()/aantal rijen
Gemiddelde 3 = totaal aantal uur/totaal aantal orders

Ik ben met name geïnteresseerd in het gemiddelde aantal orders per uur (onderstreept) en vraag mij dus af welke formule (Gemiddelde 1,2 of 3) het best is.

Vriendelijke groet!
 
je telling van het aantal rijen klopt niet en dus ook het getal waardoor je deelt niet?
Je trekt rijen met een "-" van het totaal aantal rijen af, maar in sommige cellen daarnaast staat wel een waarde. Die zal de functie Gemiddelde dus wel meenemen.

volgens mij dus een kwestie van appels en peren.
 
Laatst bewerkt:
Ooh oeps je hebt gelijk qua rijen. Dom foutje van mijn kant.

Maar dit verklaart nog steeds niet waarom ik in geval van gemiddelde 3 een ander gemiddelde krijg.
Bekijk bijlage Gemiddelden helpmij 2.xlsx
Ik heb alle lege en "-"weggehaald trouwens.

Opzich is het logisch dat ik verschillende uitkomsten krijg maar dan vraag ik me af welke uitkomst beter is om te gebruiken.
 
Alleen gemiddelde 3 lijkt me valide.
Want als je bijvoorbeeld 2 orders hebt van 10 uur + 10 orders van 2 uur dan gaat het als volgt:

Methode gemiddelde 3 =
Code:
12 orders / 12 uur = 1 order per uur.
Methode gemiddelde 1 en 2 =
Code:
((2 orders / 10 uur ) + (10 orders / 2uur )) / 2 = 
(0,2 + 5) / 2 = 2,6
Dat laatste klopt niet natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit echt een schrikbarende vraag voor een universitair student...

Alvast sorry voor de niet inhoudelijke bijdrage
 
Ooit helpt hij ons een keer met het herstellen van onze digitus secundus manus en dan interesseert het me geen bal dat hij niet net zoveel weet van Excel als KristiaanL. :p
 
zolang iemand een vraag heeft over een functie Gemiddelde lijkt mij dat wel, maar ik snap jouw punt ook wel.
 
Ik vind dit echt een schrikbarende vraag voor een universitair student...

Alvast sorry voor de niet inhoudelijke bijdrage

Haha ja toen ik de oplossing van Gijsbrecht zag dacht ik wel even van oef... niet zo'n slimme vraag.
Het is een groot bestand en zag door de bomen even 't bos niet meer.

Maar goed, bedankt voor de hulp en inhoudelijke bijdrages van iedereen!
 
Dat kan natuurlijk gebeuren.
Beter dat je hier achter komt dan dat het daadwerkelijk in jouw scriptie terecht komt:thumb:
 
toen ik de oplossing van Gijsbrecht zag
Het was eigenlijk geen oplossing maar meer een inzicht kwestie gegeven door iemand met slechts MBO als hoogst genoten opleiding. :p

@SjonR,
Het uiteindelijke gemiddelde lag dus op ongeveer 6,77 orders per uur.
Als deze orders het aantal behandelingen aan de digitus secundus manus van de student in kwestie representeren, dan sla ik over, oke?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan