• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verschuiven indien lege cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rusty1979

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2009
Berichten
72
In dit voorbeeldbestandje is het de bedoeling dat alle gegevens netjes onder elkaar komen te staan.
Maar zoals je ziet staan de gegevens in rij 6 scheef.

Nou heb ik een macro gevonden die dit netjes herstelt, maar als ik een tabblad heb met meer dan 100.000 regels dan werkt dit niet meer, Excel blijft daarop hangen, wellicht omdat deze methode niet heel handig is voor veel data?

Weet iemand misschien een beter script om de rijen, waarin een waarde ontbreekt op te schuiven?
Alleen kolom H hoeft gecheckt te worden op lege waarden.




Code:
Sub Verschuiven()

Dim i As Long

With ActiveWorkbook.Sheets(1)
 
    For i = 10 To 1 Step -1
 
        If .Cells(i, "H") = "" Then
 
            .Cells(i, "H").Delete Shift:=xlToLeft
 
        End If
 
    Next i
 
End With
 
End Sub
 

Bijlagen

  • verschuiven bij lege cel.xlsm
    15 KB · Weergaven: 55
Wellicht zonder macro (weet niet of het snel is)
Selecteer kolom H: Via CTRL+G (Ga naar) - Speciaal - Lege Waarden selecteer je alle lege cellen in kolom H.
Dan: CTRL+- (Verwijderen) : cellen naar links verplaatsen
 
Geniaal!

Ik heb jouw stappen in VBA gezet:

Code:
Range("H:H").Select
Selection.SpecialCells(xlCellTypeBlanks).Select
Selection.Delete Shift:=xlToLeft

...en het werkt snel én perfect!

Heel erg bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik had iets te vroeg gejuicht.

Ik kwam toch nog een probleempje tegen, namelijk dat de macro vastloopt als hij geen lege cellen kan vinden.
Maar dit los ik wel op door een check te doen op het aantal cellen in die kolom in vergelijking met een andere kolom en alleen bij een mismatch de macro uit te voeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan