• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken / index met twee variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

zeromaster

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2009
Berichten
337
Hallo allemaal,

Ik moet een soort administratie file maken waarin ik moet zoeken naar een waarde in een ander tablad. Deze waarde heeft twee variabelen, het bestelnummer en het product nummer.
Vervolgens moet de code van het product te voor schijn komen (meerdere waarden).

Het wordt waarschijnlijk duidelijker met mijn bijgevoegde Excel bestand, hier heb ik het zo veel mogelijk proberen te beschrijven.

Daarnaast heb ik ook nog de vraag of het mogelijk is om alle unieke product nummers te vinden, dit heb ik op dit moment met een omweg gedaan maar ik denk dat dit code vriendelijker kan. Mocht iemand hier de oplossing van weten dan hoor ik dit ook graag!:d

Heeft iemand hier de oplossing voor, zou geweldig zijn!
 

Bijlagen

  • Helpmij vraag, zoeken met twee variabelen.xlsx
    15,5 KB · Weergaven: 41
Hi,

Ben niet zo'n goeroe als de meeste hier maar mijn idee zou zijn:

Vraag 1

Verticaal zoeken op waarden in 2 kolommen had ik laatst zo opgelost:
In de "database lijst" (bij jou tab1), van 2 waarden een samengestelde waarde maken in een kolom ernaast.
In dit geval zou dat kunnen door in een nieuwe kolom die je voor A invoegt bovenaan in te voeren: =A1&C1
Hierdoor heb je een gecombineerde code die door de positie gelinkt blijft aan de productcode.

Binnen de vert. zoeken functie kun je voor het zoekcriteria (=waarde1&waarde2) de waarden weer aan elkaar lijmen. De 2 zoekwaarden vul je gewoon in 2 losse cellen.

Hopelijk begrijp ik wat je bedoelt en andersom. Eventueel wil ik het ook wel even in een sheet uitwerken.

Vraag 2

Unieke waarden - Je selecteert alles dat je wilt filteren op unieke waarden en je gaat op het tabblad gegevens naar duplicaten verwijderen. Daar kun je evt. je bereik nog aanpassen maar als je vervolgens op OK drukt houdt je alleen de unieke waarden over.

Hope this helps:d
 
Misschien dat je wat kan met een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Helpmij vraag, zoeken met twee variabelen.xlsb
    14,5 KB · Weergaven: 23
Met draaitabellen is dit keurig op te lossen

Zie tabblad 3
 

Bijlagen

  • Helpmij vraag, zoeken met twee variabelen_2.xlsx
    22,6 KB · Weergaven: 35
Bedankt allen,

Een draaitabel is in deze sheet niet mogelijk, omdat de data rechtstreeks geprint gaat worden (wordt een soort van factuur).
Wel zou een mogelijkheid kunnen zijn wat Rubenio aangaf, samenvoegen. Dan moet ik alleen wel de volgende unieke waarde kunnen vinden, anders lijkt me dit niet erg Excel vriendelijk.

Het wordt namelijk een groot bestand en het kan niet zo zijn dat de PC steeds vastloopt.

EDIT: De draaitabel doet inderdaad precies wat nodig is, maar dat kan ik niet gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Is dit iets?
 

Bijlagen

  • Zeromaster.xlsm
    13,3 KB · Weergaven: 57

Beste Timshel,

Bedankt dit ziet er goed uit, maar hij doet niet wat ik wil.
In Blad 2 Kolom O zie je de unieke producten op bestelling 99001, voor al deze producten krijg je dus een apart "blaadje".

Op dit blaadje komen vervolgens de codes die voldoen aan de juiste bestelling en het juiste product. *Dus de codes uit kolom D Blad 1.
 
Heb je al geprobeerd je "blaadjes" zelf verder uit te werken, uitgaande van mijn oplossing?
Ik kan het allemaal wel voor je doen maar daar steek je niks van op.
 
Heb je al geprobeerd je "blaadjes" zelf verder uit te werken, uitgaande van mijn oplossing?
Ik kan het allemaal wel voor je doen maar daar steek je niks van op.

Ja ik ben er al wel even mee bezig geweest. Ik krijg nog niet het gewenste resultaat, dus het wil nog niet echt lukken :(

Wel super bedankt zo ver in ieder geval!
 
@TimShel Sorry! Ik zag niet dat de klantcode gewijzigd was, het werkt super!
Hier kan ik zeker wat mee, echt bedankt!
 
@TimShel, toch nog een klein vraagje.
Ik heb hem helemaal werkend gekregen op één punt na.

In het originele document kan het product ook uit tekst bestaan, ik heb gemerkt dat dit niet werkt bij het vinden van alle producten.
Is er een manier om dit op te lossen?
 
Zo dan.
 

Bijlagen

  • Zeromaster.xlsm
    13 KB · Weergaven: 63
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan