• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken over meerdere regels

Status
Niet open voor verdere reacties.

langeleppel

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2014
Berichten
5
Ik zit met een kleine uitdaging die ik het liefste wel direct middels 1 formule wil oplossen.

Ik stuur een fictief voorbeeld bestand mee.

In de data is in kolom A de criteria naam een selectie om middels verticaal zoeken over een bepaalde kolom op datum de waarde te vinden.
Echter heeft iedere Naam 3 regels met verschillende data en wil ik dus middels de formule alleen het resultaat vinden op naam van 1 van de 3 data.

In het voorbeeld ben ik dus op zoek naar de formule die voor een persoon de waarde vindt van "Geleverd".

Het is niet mogelijk om de naam eenvoudig te dupliceren over de overige regels, als blijkt dat er geen formule mogelijkheid is om dit met de huidige data te verkrijgen, zit ik te denken om een extra (verborgen) tabblad in te bouwen die de datasheet bewerkt en overal de naam dupliceert..


Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ;)
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,2 KB · Weergaven: 5
Een office 365 oplossing in de bijlage
 

Bijlagen

  • voorbeeld (3).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 8
Bedankt voor het snelle antwoorden, ik was met deze formules nog niet bekend, maar heb wel getracht deze te gebruiken voor mijn "echte" bestand.

Helaas loop ik tegen het punt aan dat ik in mijn voorbeeldbestand een kleine afwijking had zitten.
De verschillende data staat weliswaar op meerdere regels, echter zijn deze tevens ook "versprongen" over meerdere kolommen.

Ik heb de formule naar (mijn) :rolleyes: logica hierop geprobeerd aan te passen, maar helaas zonder succes...

In het nieuwe voorbeeldbestand hoe de data werkelijk is opgebouwd, met aan het eind de formule met foutwaarde.

Zou je me nog verder op weg kunnen helpen?
 

Bijlagen

  • voorbeeld (3).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 3
Hier nog een formule, ook voor andere Excel versies:
Code:
=SOMPRODUCT(ALS.FOUT((B1:AS1=AV3)*VERSCHUIVING(B1:AS1;VERGELIJKEN(AV1;A2:A12;0)+(AV2="Betaald")+2*(AV2="Geleverd"););0))

Iets complexer: je kan ook de tabel inladen in Power Query, er wat bewerkingen op loslaten en dan een draaitabel met slicers gebruiken. Zie voorbeeld.
 

Bijlagen

  • vb_langeleppel (AC).xlsx
    35,7 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan